Byggahus.se
G Greger_08 skrev:
Har den dragkrok? annars går det ju bort på en gång måste dra mitt 3 tons släp till ICA varje dag..
Hmmm, hoppas det går att eftermontera annars.
 
Mikael_L
G Greger_08 skrev:
Har den dragkrok? annars går det ju bort på en gång måste dra mitt 3 tons släp till ICA varje dag..
Och dessutom i 120 knyck och snöstorm. ;)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Inga problem med en Volvo.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och dessutom i 120 knyck och snöstorm. ;)
Japp det går ju inte får köpa en Tesla istället för dom är bäst på "allt" slår säkert även 265:an lastkapacitet på något magiskt sätt 😉.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Japp det går ju inte får köpa en Tesla istället för dom är bäst på "allt" slår säkert även 265:an lastkapacitet på något magiskt sätt 😉.
Den har väl även frunk, den moddade 265:an?
 
Resa från Jönköping-Örebro i fredags.

Det är ju lite backigt upp från Jönköping så det drog nog upp snittet.
4 pers i bilen och full packning.
Snitt på 100 kmh.
 
  • Skärmdump av en bilresa med elektrisk kostnad och hastighetsgraf från Jönköping till Örebro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett elfordons energiförbrukning med batterinivå från 98% till 52% och genomsnittsförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Resa från Jönköping-Örebro i fredags.

Det är ju lite backigt upp från Jönköping så det drog nog upp snittet.
4 pers i bilen och full packning.
Snitt på 100 kmh.
Vilken bil?

Känns oavsett ganska snål
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vilken bil?

Känns oavsett ganska snål
Glömde det.
Tesla model 3 LR 2024.

Jag hade inte Aero capsen på.
De skall sänka förbrukningen lite.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Glömde det.
Tesla model 3 LR 2024.

Jag hade inte Aero capsen på.
De skall sänka förbrukningen lite.
Men capsen på. Nästan så den kan klara 500km motorväg då.
Stockholm - Göteborg på en laddning iallafall är imponerad och fullt möjligt
 
G Greger_08 skrev:
Har den dragkrok? annars går det ju bort på en gång måste dra mitt 3 tons släp till ICA varje dag..
I -35 grader i 120 km/tim. Med B-körkort.
 
  • Älska
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Förresten, såg ni atrtikeln i DN om att vissa elbilar är tämligen dyra att försäkra?
https://www.dn.se/motor/elbilar-dyra-att-forsakra-tesla-i-sarklass/

Kan nog vara låst artiikel, är jag rädd.
Anyway, citerar lite här:

”Att försäkra en begagnad Tesla Model 3 från 2020 kostar 25 000 kronor hos Folksam och 31 500 kronor per år med Teslas egen ”märkesförsäkring” hos Trygg-Hansa.

Ändå har vi räknat på en äldre försäkringstagare som är att betrakta som en lågriskkund. Om samma begagnade Tesla Model 3 ägs av en ung bilägare i Stockholm kostar försäkringen exakt 82 788 kronor per år på Teslas egen märkesförsäkring.”

Känns lite dyrt, kan jag tycka.

Jag fick dock följande priser på min Mach-E RWD SR på Trygg-Hansa:
Halvförsäkring 466 kr/mån
Helförsäkring 796 kr/mån
vilket känns helt OK.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
JanneJanne123
Försäkringsbolagen håller inte med om att det är så dyrt, men det återstår väl att se när leasingen börjar gå ut på alla model Y som rullar där ute.

https://carup.se/darfor-kan-en-elbil-kosta-50-000-kr-att-forsakra/

”Men jättarna IF, Folksam och Trygg-Hansa har svarat på enkäten. IF dementerar bestämt att elbilar skulle vara dyrare, trots att de kan ta 29 000 kronor för att helförsäkra Sveriges mest sålda bilmodell Tesla Model Y Long Range för en tämligen normal försäkringstagare i medelåldern.”
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
För den delen också svårt att jämföra äldre bilar än tre år eftersom det var då så mycket förbättringar skedde på elbilarna.
Ja, det är ju det som är problemet, det är rätt dåligt utbud när det gäller 2-3 år gamla elbilar, framförallt när det gäller kombi.
 
Jag har skrivit det flera gånger innan men upprepar att min 10 år gamla diesel vill de flesta bolag ha över 20000 per år för att försäkra.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Då undrar jag hur mycket billigare än dagens nybilspris den var. Var den bra 20% billigare så förstår jag inte varför man skulle vilja ha en beg. bil utan vagnskada och med alla skavanker från förra ägaren...
Utan vagnskada? Du menar utan vagnskadegaranti? Den gällde för min bil fram till i fjol har jag för mig. Och förra ägaren i detta fall var Skoda Sätra.

Hur mycket billigare än nybilspris den var minns jag inte, problemet var ju att jag hade ett budgettak. Jag tittade på vad jag kunde få inom min budget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.