Byggahus.se
Hej!

Jag har beställt ett kök från Epoq med en laminatbänkskiva. Av slarv har jag mätt bänkskivan 4,5 cm för kort. Funderar på hur jag kan lösa detta utan att beställa en ny skiva. Funkar det att stryka/limma på kantband/list på ett stycke skiva i trä och göra en noggrann skarv mellan? Eller är det bättre att göra någon hyllösning? Värt att tillägga är att det är ca 70 cm från diskho. All input mottages tacksamt. Se bifogad bild. Vill helst inte beställa en ny skiva.
 
  • Laminatbänkskiva för kort för köksskåp med synlig vägg bakom och ritning på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
En trälist målad i väggfärgen (om väggen ska vara målad) är en möjlighet.
Eller en list täckt med samma material som väggen bakom (kakel, stänkskiva etc.).
 
Tack för svar! En trälist skulle nog passa. Menar du att jag helt enkelt skulle förlänga bänkskivan med en trälist som målas i samma färg som väggen? Eller göra någon hyllösning av det?
 
Bygg en liten klack där du kan ställa kryddor/pynt/glasögon m.m.. Det viktiga är att du, ifall någon frågor, bestämt hävdar att det inte var för att rädda ett misstag, givetvis var det ett medvetet beslut och planen redan från början!
 
  • Gilla
  • Haha
Den ofrivillige klåparen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tänkte på det förstnämnda men om det passar med några hyllor där så kan du göra det. Det var bara några idéer om vad som kan se vettigt ut.
 
Alternativt lägga in en ek-list eller annat som bryter av ordentligt.
Att bara försöka skarva med samma typ av laminatskiva och försöka få det att se osynligt ut är nog sämsta alternativt.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Haha! Regel nummer ett som amatörfixare är att aldrig inse att man är just en amatör.

Ja. Tror det får bli en förlängning av skivan alternativt en liten upphöjning/klack i samma färg som väggen.

Finns fler idéer tar jag tacksamt emot.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Alternativt lägga in en ek-list eller annat som bryter av ordentligt.
Att bara försöka skarva med samma typ av laminatskiva och försöka få det att se osynligt ut är nog sämsta alternativt.
Ja. Jag tror att det bara kommer se knasigt ut. Och som ovan säger svårt att hävda att det var planen från början 😉
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
Ser förvisso bara en del på bilden, men utifrån vad jag ser så trollar du enkelt bort det igenom att bygga på väggen.
Läkt + skiva +lite spackel och det är klart.
 
Har också funderat på det och det är möjligt. Men då ”buktar” en del av väggen ut. Känns som att det skulle bli lite för iögonfallande i mindre positiv bemärkelse. Eller vad tror du?
 
Perfekt för ett permanent knivblock..
I text Ek eller annat träslag..
Skiss av design för hängande knivblock i trä, med måttangivelser och inbyggda knivfickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skogsmusen och 8 till
  • Laddar…
Wow! Ser fantastisk ut.
Mazen Mazen skrev:
Perfekt för ett permanent knivblock..
I text Ek eller annat träslag..
[bild]
Wow! Ser jättefint ut. Ska ta mig en titt på detta. Utlovar en bild om jag gör den :)
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Perfekt för ett permanent knivblock..
I text Ek eller annat träslag..
[bild]
Börjar planera för denna. Visst är det så att man sågar ”mittenklossen” efter storlek på knivar? Blir det smidigast att göra hål för knivarna i ”mittenklossen” eller ska man lägga de i utrymmet mellan? Tacksam för svar :)

Mvh
Nicklas
 
S
Flytta köket ?
 
N Nicklas Wahlström skrev:
Börjar planera för denna. Visst är det så att man sågar ”mittenklossen” efter storlek på knivar? Blir det smidigast att göra hål för knivarna i ”mittenklossen” eller ska man lägga de i utrymmet mellan? Tacksam för svar :)

Mvh
Nicklas
Tänkte att enklast är två lister på ca 20 mm vardera i bredd med distanser / klossar mellan dom på ca 5 mm. (på ritningen 15 mm x 3, men 5 mm borde räcka bra för ett knivblad)
Längden på klossarna och antal bestäms av hut stor utrymme mellan dom som knivbladet kräver..
Andra alt är en solid list där du fräser ut slottarna för knivbladen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.