Byggahus.se
Hej!

Tycker att jag följer konstens alla regler när jag putsar fönster. Mycket vatten, microfiber trasa som jag blöter ordentligt mellan fönstrena och fönsterputsare från Kärcher. Ändå så tycker jag att det bara blir fler och fler repor efter varje putsning. De flesta syns bara när kvällssolen ligger på men är ändå så jäkla tråkigt.

Är det oundvikligt att få lite repor vid fönsterputsning eller vad fasiken kan jag göra för fel

Mvh J
 
BirgitS
Inte märkt att det skulle bli repor av att man putsar fönster. Har den där fönsterputsaren någon vass kant som du kommer åt med eller är det skräp kvar i trasan när du börjar på ett nytt fönster?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Inte märkt att det skulle bli repor av att man putsar fönster. Har den där fönsterputsaren någon vass kant som du kommer åt med eller är det skräp kvar i trasan när du börjar på ett nytt fönster?
Ja jag måste väl göra något fel. Tycker dock jag är noga. Fönstrena verkar otroligt känsliga dock tog den mjuka sidan på en svamp och blötte med vatten och skrubbade lite försiktigt på en fläck som inte gick bort och det blev repor direkt.

Bifogar bild på exempel som blev under vanlig putsning. Får väl ha med mig ett par olika trasor och och byta ännu oftare då.

Mvh J
 
  • Reflektion av person bakom fönster, träd och ett staket syns, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste vara dina fönster som är känsliga?

Använder själv en ren och mjuk svamp på utsidan, rikligt med vatten med lite Yes diskmedel, sen en gummiskrapa och därefter tidningspapper för putsning - aldrig sett några repor på grund av putsning.
 
MultiMan
Jag använder 5 L vattenhink, wettexduk, Lidls allrengöring W5 (lämnar inga ränder) och eftertorkar med en diskhandduk. Gjort så i 30 år (fast med annat medel) och aldrig lyckats repa glas, inte synligt iaf. Det är dock viktigt att man sköljer ur duken regelbundet och inte har för lite vatten.

"Torr"-torka fönster med spray och trasa har jag aldrig gjort då det lätt repas pga att man bara gnider runt smutsen på fönsterrutan. Resultatet blir inte lika rent heller.
 
Nej jag vet inte vad som blir fel. Kan inte komma på vad annars som skulle kunnat ha repat glasen. Ibland kan det ju vara repor som kommer fram när man får bort smutsen och bara inte synts innan. Men förstår inte vad som annars kan ha repat isf. Tycker som sagt inte att den mjuka sidan på en blöt svamp borde repa heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.