Byggahus.se
Hej,

Någon som har något tips på hur man skyddar ett fönster som sitter nära våtzon?

Vi bodde tidigare i ett nybyggt skanska hus där de satt någon metallist vid kanten på fönstret vad vi minns. Är detta en bra ide, och var köper man dessa?

Finns det några regler som äger att fönstert skall kaklas in?

Fönstret är mindre än 1m från badkarskant och ca 1m från dusch.
 
Hej! Har egentligen samma fråga. Ska nu renovera badrummet och "blir av platsbris tvungen" att skapa detta förhållande/problem igen.

Har själv (sedan 3 år tillbaka) ett 100 år gammalt tegelhus som haft badkaret i direkt anslutning till ett fönster i iallafall 30 av dessa 100 år. (fönstersmygens underkant 2 dm ovanför badkarskanten)

När vi nyligen bytte alla fönster i huset var det väl det gamla badrumsfönstret som tagit mest stryk beträffande färgsläpp etc. Dock när jag rev ner innerväggarna runt badkar och fönster syntes inga som helst fuktskador.

Till saken hör att innerväggarna endast bestod av våtrumstapet (målad ett otal gånger) någon typ av plastbeklädd masonit och bakom denna en liten "typ" luftspalt - i övrigt ingen isolering)

Om uteblivna fukt/mögelproblem i huvudsak beror på tidigare väl utförd våttätning av väggarna eller om det beror på tegelväggens fukt/luftgenomsläppande egenskaper vill jag låta vara osagt.

Jag vet inte hur förra ägarna gjort, men jag har fram till nu helt sonika skärmat av med ett duschdraperi i plast - som hindrat vattenstänk men gett fri väg för fuktig luft att passera upp bakom draperiet och vidare mellan draperi/duschstång och vägg. Man skulle nog även kunna stoppa fukten/luften från att ta sig upp bakom under draperiet underifrån också, genom att fästa fast den tätt mot väggen i underkant, men då blir det ju aningen svårt att dra undan draperiet om man så önskar...

Inga "synbara" problem på det nya fönstret än iallafall.
Men är lika intresserad som du av ett klokt svar på frågan - mitt svar är högst amatörgrundat och jag är självklart mån om att få det rätt nu också, då badrummet denna gång kommer att isoleras.

Min gissning är att då du har fönstret så "långt" från vattnet så borde det räcka med att hindra stänk och att vatten ligger i direkt anslutning till trät.

kuriosa
Min syster och svåger (f ö mkt erfaren snickare) har haft "min" situation och lösning i sitt timmerhus i drygt 10 år utan att ha fått några fuktproblem. Huruvida de har isolering bakom innerväggen i badrummet vet jag dock inte. Annars fungerar väl timmerhus, med avseende på täthet, ungefär likadant som tegelhus, kan jag tro - dvs mkt självdrag...


Tomas
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vad beträffar plattssättning runt fönster så ska man eftersträva hel platta närmst fönster. Detta går före hel platta i hörnet. Sen finns det en mängd idéer i BKR:s broschyr "God Plattsättning". Själv drog jag latexfog runt mitt, drog ut tätskiktet en bit på fodret och målade hela fönsterträt med våtrumsfärg.
 
Att eftersträva hel platta mot fönster, på det sätt som BKR tycker, må vara korrekt enligt dem. Men när det innebär att man då får dubbelskära plattorna ovanför och under fönstret/fönsterna så ser det bara vansinnigt ut i mitt tycke. Jag anser att man ska plattsätta hela väggen i en enhet, och så ska det se ut som att fönsterna är upptagna i efterhand, om ni förstår vad jag menar. Naturligtvis ska man se till att inte få för små bitar mot någon sida av fönstret, normalt max 1/3 platta.

Helplatta i hörn har jag aldrig heller eftersträvat, jag tycker att man ska se till helhetsintrycket, vad det är för platta på den andra väggen som möter samma hörn, och hur det blir mot fönster och det andra hörnet. Normalt blir det snyggast med 1/2-2/3 platta i hörn, anser jag.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Fingrarna svider efter ett rapp :D
 
Jag hade ett fönster i duschen i min förra lägenhet, och har nu ett fönster mycket nära duschen i vårt hus. Lösningen i båda fallen har varit att sätta tätskikt och kakel i smygen. Sen har jag satt en liten gardinstång med en bit vaxduk som gardin.
Har fungerat klockrent avseende stänk mot fönstret.

Hur man skyddar sig mot imma som kan rinna utmed glaset (även om fönstret inte sitter i duschen) vet jag dock inte.
 
Själva plattsättningen i sig spelar mindre roll om man läser TS undran även om jag anser att fönster (om möjligt) bör centreras med lika stora bitar på var sida.

Mitt råd till dig är att kakla fönstersmygar åtminstone eftersom trä och vatten i badrum deppar efter några år.
 
Finns det intre nån slags metalllist att sätta över mjufog?
 
skberg
Jag har samma problem i vår bostadsrätt från 40-talet. Under fönstret stod förr ett badkar och nu går halva fönstret in i duschen.
Nu när jag renoverar har jag dragit fuktspärren hela vägen in i smygen och någon centimeter upp på fönsterfodret. Eftersom att fönstret inte går att hänga av om man kaklar smygen, så ska jag låta det vara okaklat där. Istället har jag tänkt att måla med våtrumsfärg. Sedan av vana, efter 10 års duschande på samma plats, fortsätter vi att försöka undvika blaskande mot fönstret.
Fönstret har jag för övrigt haft inne på ommålning hos Fönsterhantverkarna i Stockholm för att få en så proffsig och tät målning som möjligt.
Borde jag också hänga dit en liten gardin eller räcker min lösning tror Ni?
/sara
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Mattias_Bjb skrev:
Fingrarna svider efter ett rapp :D
Fast det är naturligtvis en smaksak, Mattias, det är bara min åsikt. Och det är ju byggkeramikrådets fingrar jag siktade på, om några. ;)
 
--skberg:
Du kan inte kapa lite på tapparna på gångjärnen på fönstret så att du kan hänga av fönstret även om smygen är kaklad?
 
skberg
- phl:

Aha, det lät ju smart. Jag ska mäta hur mycket som behövs när jag lyfter av fönstret. Håll tummarna, för det skulle ju vara så mycket snyggare om det var kakel i smygen också. Tack för tipset.
/s
 
Hej, jag sitter i samma sits, kommer bygga om en toalett som sitter i anslutning till badrummet till enbart ett duschrum.
I det rummet finns ett fönster.
Jag har planerat att byta ut det fönstret till ett nytt, finns det något fönster som man kan ha i ett badrum och det kan komma vatten på utan att det skadas?
 
Hence84 skrev:
Hej, jag sitter i samma sits, kommer bygga om en toalett som sitter i anslutning till badrummet till enbart ett duschrum.
I det rummet finns ett fönster.
Jag har planerat att byta ut det fönstret till ett nytt, finns det något fönster som man kan ha i ett badrum och det kan komma vatten på utan att det skadas?
Pvc-fönster borde funka klockrent. Kolla tex Menta-fönster.
 
Detta är en av de saker jag ångrar efter vi byggde nytt badrum och bytte fönster, dvs att vi inte valde pvc fönster.
Imman känns spontant som den kommer öka underhållsintervallet på fönstret... Men förslaget att måla med våtrumsfärg kommer jag sno rakt av och göra likadant :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.