1 499 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Flytta vattenburet element
Hejsan. Har nyligen köpt ett hus med bergvärmepump. Jag håller på att bygga ut garaget och behöver "få bort" rören till elementet som annars blir ivägen (utanpåliggande montering längs golvet). Jag är väldigt grön på området så jag undrar helt enkelt hur jag ska göra.
Måste jag tömma hela värmesystemet innan jag drar igång?
Vad behöver jag för rördelar för att sedan få ihop elementet på den andra väggen?
Sen undrar jag även om det har någon betydelse att jag flyttar elementet från en yttervägg till väggen in mot huset (garaget har dörr in direkt i köket).
Tacksam för svar
Måste jag tömma hela värmesystemet innan jag drar igång?
Vad behöver jag för rördelar för att sedan få ihop elementet på den andra väggen?
Sen undrar jag även om det har någon betydelse att jag flyttar elementet från en yttervägg till väggen in mot huset (garaget har dörr in direkt i köket).
Tacksam för svar
Är ingen rörmokare men rent spontat låter det overkill att tömma systemet. Det måste räcka att stoppa cirkulationen av vatten och proppa rören på lämpligt ställe. Man kan t.ex. koppla ihop båda rör tamparna på ett avsågat ställe med en färdig flexibel pex-slang. Viktigt att alla delar finns hemma när man börjar och man har klart för sig att det kommer att passa. Om du ska veta exakt vilka kopplingar du behöver måste du lägga upp bilder.
Att flytta elementet till mot innervägg låter egentligen bara sunt, risken att det fryser sönder måste minska då.
Att flytta elementet till mot innervägg låter egentligen bara sunt, risken att det fryser sönder måste minska då.
Ja precis. Tänker mig att det enda jag borde behöva är nån sorts skarvhylsa till varje rör (2 st) om jag kapar rören en liten bit från elementet och sedan kapar bort så mycket rör som behövs och skarvar ihop. Är borta på jobb en vecka nu så ingen möjlighet att fota för tillfället.
Klicka här för att svara