Byggahus.se
Hej!

Jag och min sambo har varit och tittat på ett radhus som vi eventuellt ska köpa,
men vi skulle vilja flytta på tvättstugan, till ett annat rum... går det?
Kan man bara börja dra nya ledningar genom huset och hur svårt är det egentligen?

Måste man bryta upp golvet hela vägen från ena stälet till den nya tvättstugan?

min första tanke var att "det kan ju inte vara så svårt" men ju mer jag tänker på det så blir det svårare och svårare.:S
 
Mycket Öppen formulering av fråga... Ja men det kostar... Svårt? Ja, ne,j kanske. Golvet? Beror på hur huset är byggt.
 
Vi gjorde en tvättstuga i ett rum som tidigare varit förråd och då blev det förstås nydragning av rör till det utrymmet, men det är ju inte mer komplicerat än om du skulle ha gjort ett badrum i ett nytt utrymme, vilket ju är jättevanligt. Jag förutsätter ju visserligen att ni då gör som vi - dvs betalar och inte bygger. Skulle inte ta på mig sådant jobb själv.
 
Klart det går att flytta badrum men smakar det så kostar det. Vi flyttade ett badrum cirka tio meter (från mitten av huset till ena kortväggen). Vi kunde dra alla rörledningar i källartaket (badrummet ligger på bottenvåningen). Det blev borrning genom betongbjälklaget men det är billigare än att bila upp betongen för läggande av nya rör (vilket vi fick göra för ett annat badrum högre upp i huset).
För det nya badrummet i bottenvåningen (på cirka 2 x 3 meter) betalade vi knappt hundratusen inklusive allt: duschkabin, handfat, toa, nya skåp, rördragningar, eldragningar (infällda spots i taket), golvvärme, kaklat hela väggen upp till taket. Hantverkare gjorde allt jobb.
 
Sitter du med en platta på mark kan det ju kännas som om det är lite för mycket jobb, men kan du komma in i grunden, eller bjälklaget ska det ju går bra,
det är ju inget som säger att du måste dra ledningarna från gamla tvättrummet, kanske finns kök eller toalett i närheten av det nya, det gör ju jobbet mycket lättare och smidigare (läs billigare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.