Hej,

Håller på att renovera köket och är i rivningsfas. När jag tog bort den gamla fläktkåpan fick jag se att kanalen inte var så centrerad som jag hade hoppats. Frågan är har ni några tips? Jag vill ha en väggmonterad fläkt med rak kanal men är int säker på att den blir rätt centrerad över hällen med kanalen idag. Andra frågan är om inte kanalen sitter för lågt dessutom? Den är av järn och som ni ser på bilderna är taket lägre där den går bakom köket och ut i pannrummet.
 
  • Ocentrerad köksfläktkanal med synlig järnkonstruktion och snedtak i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet köksskåp med borttagen fläktkåpa, synlig icke-centrerad ventilation, elledningar och lägre tak bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det där är en eternitkanal, dvs asbest. Den bör du försöka sanera bort om du ändå bygger om.
 
Okej men då är det bäst att sanera bort den och sätta dit ett nytt.
 
tommib
Japp.

Om du fortfarande har panna med eldning i pannrummet kan det finnas brandkrav på genomföringen mot köket och kanalen.
 
Jag tog bort hela kanalen. Tyvärr blir det mkt svårt att flytta den dit jag vill pga rör och el men får annars flytta hällen eller nåt. Passade på ta ner lite eternit iflall jag behövde borra i väggen senare. Tänkte att jag skulle ta ner det i en skiva men det fanns inte på kartan. Blev snarare 100 bitar .
 
tommib
Ojdå. Jag hoppas att du stängde till till övriga huset och hade andningsskydd.
 
Jadå hela skyddskittet.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.