7 272 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Flytspackling i skikt?
Står inför att flytspackla för första gången och funderar på hur jag ska göra det enklast och bäst.
En tanke är att först gjuta in armeringsnät och värmekabel i ett tunt skikt som sprids ut med skopa på en stång. Detta för att slippa kliva runt på alla känsliga värmekablar mm. När spacklet håller att gå på tänkte jag sedan spackla fallet som ett ytterligare tunnt skikt.
Frågan är om funkar att flytspackla i skiktade etapper på detta sätt? Blir det en homogen kaka eller spricker det lättare?
En tanke är att först gjuta in armeringsnät och värmekabel i ett tunt skikt som sprids ut med skopa på en stång. Detta för att slippa kliva runt på alla känsliga värmekablar mm. När spacklet håller att gå på tänkte jag sedan spackla fallet som ett ytterligare tunnt skikt.
Frågan är om funkar att flytspackla i skiktade etapper på detta sätt? Blir det en homogen kaka eller spricker det lättare?
Se till att prima mellan etapperna. Vet faktiskt inte om det finns tunnast tillåtna skikt per omgång men det skulle låta märkligt om så var fallet. Det första skiktet bör kanske inte vara för tunt?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ingen fara med värmekabeln. Du kan gå på den men vill du vara på den säkra sidan så tar du bara på dig ett par mysiga tjocka raggsockar så är det lugnt.Paddy skrev:Står inför att flytspackla för första gången och funderar på hur jag ska göra det enklast och bäst.
En tanke är att först gjuta in armeringsnät och värmekabel i ett tunt skikt som sprids ut med skopa på en stång. Detta för att slippa kliva runt på alla känsliga värmekablar mm. När spacklet håller att gå på tänkte jag sedan spackla fallet som ett ytterligare tunnt skikt.
Frågan är om funkar att flytspackla i skiktade etapper på detta sätt? Blir det en homogen kaka eller spricker det lättare?
Du kan flytspackla i flera skikt. Det brukar stå på påsen vilken minsta tjocklek du kan flytspackla och max tid som det får gå innan nästa lager läggs på. Följer du dessa anvisningar ska du i normalfallet inte behöva prima mellan lagren.
Sätt en skummgummikantlist (likadan som du sedan sätter runt avloppet) så hindrar du flytspacklet att rinna in på området där du vill ha fall. När flytspacklet stelnat kan du sedan spackla fallet, annars funkar det alldeles utmärkt att forma fallet direkt med flytspacklet med en bred spackel genom att fösa spacklet i riktning från avloppet mot skarven till resten av golvet/väggarna under tiden det stelanar. Du kommer att ha ganska gott om tid på dig men på slutet får du vara lite snabb och jämna till ytan med spackeln.
Flytspacklade själv mitt badrum på detta sätt utan tidigare erfarenhet och det blev perfekt. Gjorde ett svagt fall på hela golvet och sedan ett kraftigare fall vid dusch och bad. Kommer inte ihåg exakt fall per meter men det finns regler/anvisningar för det. Sök på Google.
Fallet på det stora golvet var inte heller svårt att få till. Använd samma breda tandspackel på ledat skaft som du använder för att jämna ut flytspacklet till att formade fallet.
Använde nivåpinnar och en krysslaser för att sätta ut fallet. Nivåpinnarna köpte jag på K-Rauta och krysslasern lånade jag av en polare annars får de en för runt 1000-lappen och den funkar till allt möjligt. Krysslasern är för övrigt perfekt för att få jämna våg- och loträta rader då man kaklar och till en massa annat. En rotationslaser funkar egentligen bäst då du sätter ut fallet men den är inte lika allround.
Viktigt att du följer tillverkarens anvisningar om blandning och omrörning för att få rätt konsistens och brinntid. Är du osäker kan du ju alltid testa att flytspackla 1m2 på någon spillbit board som du sätter en kant på. Då får du en bra uppfattning om jur spacklet stelnar och hur det är att forma fall.
Oftast bäst att vara 2 personer. En som blandar och en som häller och jämnar ut. Är det större ytor kan det vara bra att mäta upp vatten i hinkar och ha beredda eller att markera mänden vatten med ett tuschstreck på en hink så går det snabbare.
Tänkte jag skulle låna tråden lite och fråga hur man gör om man köpt nivå markörer i plast (de orange färgade)? Vissa använder ju skruv och drar ner i spånet och sedan drar upp det och fyller igen hålet när allt härdat. Men låter man dessa plast markörer sitta kvar i plattan eller drar man ur dem innan allt har hunnit stelna? Kan bli lite knepigt att komma åt om man har ett avlångt badrum och man flyter hela golvet förutom där dusch platsen skall vara? Antar att man i så fall får dela upp golvet i etapper. Det hade dock varit skönt att slippa kliva på armeringsnät och kablar, men det kanske är ett problem som inte "finns" eller spelar någon roll?
EDIT: såg att Thomas59 svarade på frågan ang att gå på kablarna
EDIT: såg att Thomas59 svarade på frågan ang att gå på kablarna
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Plastpinnarna får sitta kvar.
Tack för svaren!
Det enda som gör mig osäker är hur duktig jag kommer att vara med att skulptera rätt lutning på golvet (på fri hand) över en större yta (8 kvm). Tänkte försöka slöjda till några kilfomade lister som får stå på högkant och gå från golvbrunnen ut mot resp hörn i rummet. Sen fyller jag en 'tårbit' i taget med spackel och jämnar av med en bräda som vilar på listerna. Overkill?
Klicka här för att svara
