Byggahus.se
Godkväll, snabb fråga:

Ska renovera badrummet )och eventuellt hallen innan badrummet) och undrar ifall jag kan flytspackla in 16 mm LK golvvärme rör ovanpå 22 mm golvspån? Anledningen till att jag frågar är att jag har en rulle 16 mm rör som ligger kvar i rulle i källaren. Det skulle då bygga 22 + 16 + 15 mm vilket är 53 mm.
Jag ska ta bort samtliga golv (ekparkett, plastmatta, osb, original-trägolv och de sammanlagt är 60 mm idag. Så på sätt och vis skulle jag sänka mitt golv med 7 mm...!?! Yes/no.

Har en stor hall och ett litet badrum. En ny vägg ska resas i hallen så badrummet blir större och således också hallen förlorar yta. Planen är att alla golv ska bort till bjälklaget och på med nytt 22 mm och sedan bygga flytspackla och lägga på klinkers, både i bad och på hallgolv.

Åsikter mottages gärna, se bild.

Mätsticka visar tjockleken på ett golvunderlag i en renoveringsprocess, med synliga lager av golvspån och OSB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wernersson
  • Laddar…
L
Spån är inget bra att spackla på , spån suger åt sig vattnet från flyten och reser sig
det ska vara något som tål fukt
 
L Liteavvarje skrev:
Spån är inget bra att spackla på , spån suger åt sig vattnet från flyten och reser sig
det ska vara något som tål fukt
Primer på spånet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jomen, primer ska jag självklart använda.
Men vad tror ni om (i rätt ordning) ; golvspån, primer, armeringsnät, 16 mm golvvärme rör och 15 mm flyt ovan gv rörens högsta punkt? Samtidigt använda en purus förhöjningsring på 25 mm? Då kommer jag fortfarande kunna bygga ett fall som lever upp till gällande krav..

I jämförelse med att använda spårade golvspån, fördelningsplåtar och flytspackla på det?
 
Om du ska totalt bygga 30 mm så använd en förhöjningsring som är 15mm.
Flyt först in slangarna så dom täcks.
Lägg sedan armering direkt på spacklet och sätt en avstängarlist där duschen ska stå (ganska exakt).
Därefter flyter du resten upp till önskad nivå. När allt ligger och fortfarande är flytande kan du dra med en tandspackel från brunnen och bort så får det sakta rinna tillbaka och på så vis bilda ett litet fall mot brunnen. I det momentet får man känna in hur mycket man vågar dra med sig så att det kan flyta tillbaka, annars blir det skit..
När det är gångbart tar du bort avstängaren och skrapar rent den lilla förhöjningen som blivit mot avstängaren.
Därefter kan du flyta fallet vid duschen.
 
  • Gilla
Kim_Elf och 1 till
  • Laddar…
L L-OFast skrev:
Om du ska totalt bygga 30 mm så använd en förhöjningsring som är 15mm.
Flyt först in slangarna så dom täcks.
Lägg sedan armering direkt på spacklet och sätt en avstängarlist där duschen ska stå (ganska exakt).
Därefter flyter du resten upp till önskad nivå. När allt ligger och fortfarande är flytande kan du dra med en tandspackel från brunnen och bort så får det sakta rinna tillbaka och på så vis bilda ett litet fall mot brunnen. I det momentet får man känna in hur mycket man vågar dra med sig så att det kan flyta tillbaka, annars blir det skit..
När det är gångbart tar du bort avstängaren och skrapar rent den lilla förhöjningen som blivit mot avstängaren.
Därefter kan du flyta fallet vid duschen.
Klockrent, tack!
Så får det bli
 
Var bara noga med primningen och att täta så det inte vill läcka någonstans...
Var även noga med att fästa slangen ordentligt, den kan lätt flyta upp. Elklammer funkar fint.
Nu vet jag inte hur duschen vätter i rummet men oftast i ett hörn eller mot en vägg.
När du då sätter avstängningslister för duschen så sätt den så det blir några cm spackel i rätt höjd mot väggen som sitter ihop med det övriga golvet. Då är det lättare att spackla faller när man har en höjd att lägga emot...
Svårt att förklara men jag hoppas du fattat!
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
L L-OFast skrev:
Var bara noga med primningen och att täta så det inte vill läcka någonstans...
Var även noga med att fästa slangen ordentligt, den kan lätt flyta upp. Elklammer funkar fint.
Nu vet jag inte hur duschen vätter i rummet men oftast i ett hörn eller mot en vägg.
När du då sätter avstängningslister för duschen så sätt den så det blir några cm spackel i rätt höjd mot väggen som sitter ihop med det övriga golvet. Då är det lättare att spackla faller när man har en höjd att lägga emot...
Svårt att förklara men jag hoppas du fattat!
Jag år med på hur du tänker, användbara tips. Tack.
Ska starta en badrumstråd imorgon när jag vemodigt sätter igång.
 
Lägg slangen tätare än vad som är normalt för 16 mm slang så att du inte får ojämn/stråkig värme i golvet. Kundtjänsten på Uponor tipsade om detta
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
I mitt badrum la jag 16mm slang i endast 5cm betong.
C/c på 150mm och förlagd i dubbelslinga.

Yttemperatur är mätt med ir-picka och är väldigt jämn, skiljer endast några tiondels c över hela ytan (y)
 
Jag använde spårad spånskiva + golvgips + flyspackel för att slippa gjuta tjock "kaka" av flytspackel.
 
  • Golvläggningsarbeten med spårad spånskiva och golvgips i ett rum, verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ruben_leon1
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Jag använde spårad spånskiva + golvgips + flyspackel för att slippa gjuta tjock "kaka" av flytspackel.
Jag gillar hur du gjorde för att spara in på takhöjd. Hur går det att få upp värmen när det är kallt då..? För majoriteten av kabeln ligger nersänkt. Förvisso omgiven av plåt men ändå.. Nersänkt..
 
michfris michfris skrev:
Jag gillar hur du gjorde för att spara in på takhöjd. Hur går det att få upp värmen när det är kallt då..? För majoriteten av kabeln ligger nersänkt. Förvisso omgiven av plåt men ändå.. Nersänkt..
Hej,

Detta är 16mm PEX-slang med vattenburen värme så det finns ingen "kabel". Spårad skiva
vilar ovanpå 70mm Nivell-reglar med 70mm cellplast som isolering emellan. Egentligen är detta inte min "påhitt" utan jag gjorde bara som det stod i LK's installationsmanual för 16mm slang, spårad skiva på bärande bjälklag i våtrumsutrymme. Jag följde manualen till punkt och pricka och det är absolut inga problem med värme. Jag har klinker ovanpå och värmen är mer påtaglig än i resten av huset (där jag har parkett).
 
  • Installation av 16mm PEX-slang för vattenburen värme med spårad skiva på 70mm reglar över cellplastisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P.S. Naturligtvis sliper man inte flytspacka men det blir ett tunnare lager vars syfte är att bilda ett fall, inte att täcka rören.
 
  • Gjuten och sluttande badrumsgolv med avloppshål, avsett att skapa fall, utan att täcka rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för utförliga svar, med "kabel" så menade jag 16 mm vattenburet. Kan inte skylla på ammat än genomförkyld och alla tankar som snurrar i huvudet.
Men jag är med i tänket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.