5 930 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Flytspackla 50kvm furugolv
Sida 1 av 2
Jag tänkte flytspackla 50 kvm furugolv i helgen. Golvet är väldigt ojämt på sina ställen... tips på bra /lämplgt flytspackel? såg att byggmax hade 25kg säckar för 169kr ä dessa något att ha ?
Redigerat av moderator:
ja fast ska du spackla så stort så går det nog åt en hel del säckar...........
Trägolvet rör sig och då spricker det.
Bäst är det att ta bort det gammla golvet för att sedan se till att golvet blir plant.
Men om du ändå tänker göra detta så.
Spika fast finmaskig armering och använd gärna fiberförstärkt flytspackel.
Prima innan.
Är golvet mycket ojämt så går det åt väldigt mycket spackel.
Bäst är det att ta bort det gammla golvet för att sedan se till att golvet blir plant.
Men om du ändå tänker göra detta så.
Spika fast finmaskig armering och använd gärna fiberförstärkt flytspackel.
Prima innan.
Är golvet mycket ojämt så går det åt väldigt mycket spackel.
Njä jag tänker inte göra dett om det inte blir bra. Jag tog för givet att det skulle gå bara
sökt runt lite på forument och hittat följande
sökt runt lite på forument och hittat följande
Det går jättebra att flytspackla över "normala" trägolv.
Så här går du tillväga:
Rensa allt som sitter löst på golvet med en stålskrapa ell dylikt, kompetteringsskruva fast golvet så det uppfattas att sitta bra, damsug & är det lackat så tvätta av det med något.
Använd sedan golvprimer alt ( maxit Md16 ) i nästan koncentrerad form späd med ca ½ lit vatten på 1 lit primer och borsta noga in det i trägolvet som ska spacklas, jag menar noga! ( denna primer är mycket viktig! ).
Primern gör så att golvet inte suger vattnet ur flytspacklet samt ökar vidhäftningen och binder det microskopiska dammet som alltid finns.
Sedan beroende på materialval så måste du alltid använda fiberförstärkt spackel, fiberförstärkt spackel har en självbärighet på 34mm tjocklek, d.v.s spacklar du 34mm tjock så blir det ett "nytt" golv" som bär sig själv.
Har du bra golv så räcker det med 6 mm över slingorna d.v.s om du har Thermotech 17mm så räcker det med 23mm tjocklek d.v.s 41 kilo kvm.
Blanda i ett så att inte spacklet får "hud" mellan blandningsatserna. (Också mycket viktigt! )
Du skulle säkert kunna "limma" en hållbar aluminiumfolie i primern för att styra värmen uppåt alt isolera underifrån för att tillgodogöra mesta golvärmen uppåt, 95mm är lämpligt.
MvH Jawen
funderar på om jag ska lägga nån skiva först men vill inte bygga för mkt höjd.... lågt i tak som det är (210cm...)
Är det nån ide att lägga masonitskiva först (3.2mm från byggmax...) och sedan flytspackla. Kan tilläggas att ja tänker lägga laminateller tarkett golv elller liknande
Är det nån ide att lägga masonitskiva först (3.2mm från byggmax...) och sedan flytspackla. Kan tilläggas att ja tänker lägga laminateller tarkett golv elller liknande
Jag har varit i samma sits med ojämnt golv. Jag övervägde att spackla, men det kändes inte riktigt som rätt lösning. Jag gjorde i stället så här:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ngangs-elhyvel-projekt-furugolv-med-fris.html
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ngangs-elhyvel-projekt-furugolv-med-fris.html
Är det mindre avvikelser (under 5mm) kan du bara hyra en stor golvslip och fixa det via diagonal slipning på 3-4 timmar med grov slippapper.Arne999 skrev:
Även jag salade upp mitt gamla 4"/6-7" spont trägolv efter gamla sättningar mm.Ovan på detta trägolv så låg det spånskiva + matta som jag rev bort innan jag la 22mm spångolv, den gamla spånskivan var full med dyckert rena spikmattan
och trägolvet såg ut där efter tyvärr.
Valde den enkla vägen, för att riva upp träspontgolvet hade blivit ett jobbigt alternativ + att jag ändå inte kunnat återanvända det igen.
Ångrar mig lite så här i efterhand att jag inte salade upp med nytt 25-28mm trägolv istället för att slösa pengar å tid på både spån + slutgolv..jaja nu är det gjort iaf.
Lycka till med ditt projekt TS
Valde den enkla vägen, för att riva upp träspontgolvet hade blivit ett jobbigt alternativ + att jag ändå inte kunnat återanvända det igen.
Ångrar mig lite så här i efterhand att jag inte salade upp med nytt 25-28mm trägolv istället för att slösa pengar å tid på både spån + slutgolv..jaja nu är det gjort iaf.
Lycka till med ditt projekt TS
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Rätt väg att gå (i alla fall som jag lärt mig) är att både limma och skruva golvgips på golvet innan man flytspacklar. Det handlar ju om att se till att underlaget är så stumt som möjligt.
Lycka till, hur du än gör!
/Ronnie
Lycka till, hur du än gör!
/Ronnie