Byggahus.se

Flytspackla 50kvm furugolv

1. A
    Medlem Nivå 12
    Jag tänkte flytspackla 50 kvm furugolv i helgen. Golvet är väldigt ojämt på sina ställen... tips på bra /lämplgt flytspackel? såg att byggmax hade 25kg säckar för 169kr ä dessa något att ha ?

Redigerat av moderator 31 mar 2010 08:20
  2. B
    Medlem Nivå 2
    ja fast ska du spackla så stort så går det nog åt en hel del säckar...........

3. P
    Medlem · Nivå 14
    Har du tänkt spackla direkt på furugolvet? Det funkar nog inte så bra...

/Ronnie

4. A
    Medlem Nivå 12
    Ok varför inte? Jag har ingen bra koll å detta...

5. magnusss
    Medlem Nivå 6
    Trägolvet rör sig och då spricker det.

Bäst är det att ta bort det gammla golvet för att sedan se till att golvet blir plant.

Men om du ändå tänker göra detta så.
    Spika fast finmaskig armering och använd gärna fiberförstärkt flytspackel.
    Prima innan.

Är golvet mycket ojämt så går det åt väldigt mycket spackel.

6. A
    Medlem Nivå 12
    Njä jag tänker inte göra dett om det inte blir bra. Jag tog för givet att det skulle gå bara :(

sökt runt lite på forument och hittat följande

7. A
    Medlem Nivå 12
    funderar på om jag ska lägga nån skiva först men vill inte bygga för mkt höjd.... lågt i tak som det är (210cm...)

Är det nån ide att lägga masonitskiva först (3.2mm från byggmax...) och sedan flytspackla. Kan tilläggas att ja tänker lägga laminateller tarkett golv elller liknande

8. B
    Medlem Nivå 15
    TS. Kan du inte riva ut / demontera golvet, rätta till med plank och montera tillbaka?

9. mattiasp
    Moderator · Nivå 18
  10. Z
    Medlem Nivå 8
    du kör ett fiberflow eller dylikt 25 mm funkar klockrent.

11. B
    Medlem Nivå 15
    Är det mindre avvikelser (under 5mm) kan du bara hyra en stor golvslip och fixa det via diagonal slipning på 3-4 timmar med grov slippapper.

12. Alpha
    Medlem Nivå 8
    Även jag salade upp mitt gamla 4"/6-7" spont trägolv efter gamla sättningar mm.Ovan på detta trägolv så låg det spånskiva + matta som jag rev bort innan jag la 22mm spångolv, den gamla spånskivan var full med dyckert rena spikmattan :) och trägolvet såg ut där efter tyvärr.

Valde den enkla vägen, för att riva upp träspontgolvet hade blivit ett jobbigt alternativ + att jag ändå inte kunnat återanvända det igen.

Ångrar mig lite så här i efterhand att jag inte salade upp med nytt 25-28mm trägolv istället för att slösa pengar å tid på både spån + slutgolv..jaja nu är det gjort iaf.

Lycka till med ditt projekt TS ;)

13. P
    Medlem · Nivå 14
    Rätt väg att gå (i alla fall som jag lärt mig) är att både limma och skruva golvgips på golvet innan man flytspacklar. Det handlar ju om att se till att underlaget är så stumt som möjligt.

Lycka till, hur du än gör!
    /Ronnie

14. A
    Medlem Nivå 12
    Nu har jag pratat med en golvläggare och han avrådde definitivt att flytspackla golvet då det garanterat skulle spricka. Istället föreslog han 22mm golvspån direkt på befintigt golv .

15. B
    Medlem Nivå 15
    Det tycker jag är smartare.