Köpt en diskbänk (2021 augusti) som ingick i köp av köksluckor och montering .
Den blir glammig o märken efter vatten glas mm. "Gamla" diakbänkar har jag torkat med disktrasan och aldrig blivit glammig. Efter kontakt med köksfirman kom en representant för diskbänken. Han sa att nya diakbänkar är gjorda av återvunnet rostfritt (EU direktiv?) därav blir det så och rekommenderade både det andra köksrengöringsmedel och torka med microduk. De flesta tar väl diskmedel eftersom man diskat? Och Yes skulle man absolut inte ha. Med andra ord massa gnuggade o putsande å ändå inte bra.
Någon med erfarenhet

Att man återvinner metaller är ju helt naturligt och en resursfråga, sedan har säkert EU och Sverige mål att minimera sopberget med det som kan återvinnas.

Jo förstår att det återvinns vilket är bra. Men ska den nya produkten bli flammig? För ca 15 år sedan köpte jag ny diskbänk till det boendet och upplevde inte sådana problem.
Önskar höra hur andra upplever dem. Nu är det en vanlig 2 m lång diskbänk inte endast ho som de flesta köper

Karlia
Blir det bra när du använder rekommenderat medel och microtrasa?

Det är en vanesak vad som används, jag använder sprayflaska med medel och microtrasa, så går det snabbast och är lättast att få rent tycker jag.

Jo det blir bättre så sett än disktrasan med diskmedel men inte bra. Så fort man sätter ett ex glas el där som är fuktigt blir det en ring

S
T Tina Nordström skrev:
Jo det blir bättre så sett än disktrasan med diskmedel men inte bra. Så fort man sätter ett ex glas el där som är fuktigt blir det en ring
De blir bättre när diskbänken använts en längre tid , att återvunnet stål skulle vara orsaken är nog bara mumbo-jumbo

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Vår bänk är 2 år, 4m och helt slät yta förutom hoarna.
Men med disktrasa och bara diskmedel blir den lite flammig, disktrasan är sällan helt ren.
Vill du få den blank så får du eftertorka med rent vatten och ev. dra över med en torkhandduk.
Brukar sedan rengöra ytan en gång i halvåret med något som heter "Blanco polish" och tillverkaren skickade med.
Sedan blir det mikrorepor i ytan med det tillhör för den används ju som arbetsbänk och "Blanco polish" tar inte bort dem men gör rent ytan.
Sedan finns det väl olika kvalite på rostfritt stål, för jag tror inte att det har med återvunnen metall att göra.

T Tina Nordström skrev:
Den blir glammig o märken efter vatten glas mm. "Gamla" diakbänkar har jag torkat med disktrasan och aldrig blivit glammig.
Det är inte så enkelt att den nya bänken har "perfekt yta" där allt syns medan den gamla har fått en naturlig patina med massvis med smårepor som döljer fläckar efter glas och liknande mycket bättre?

Välkommen hit @Tina Nordström ! :surprised: Hoppas på många goda recept och bra kökstips! ;)

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vår bänk är 2 år, 4m och helt slät yta förutom hoarna.
Men med disktrasa och bara diskmedel blir den lite flammig, disktrasan är sällan helt ren.
Vill du få den blank så får du eftertorka med rent vatten och ev. dra över med en torkhandduk.
Brukar sedan rengöra ytan en gång i halvåret med något som heter "Blanco polish" och tillverkaren skickade med.
Sedan blir det mikrorepor i ytan med det tillhör för den används ju som arbetsbänk och "Blanco polish" tar inte bort dem men gör rent ytan.
Sedan finns det väl olika kvalite på rostfritt stål, för jag tror inte att det har med återvunnen metall att göra.
Hej
min diskbänk heter STALA och det verkar var finskt företag.
Vilket märke har ni?
Jag blev förvånad att blir så flammig när den jag köpte till förra bostad ca 15 år sedan inte reagerade så här.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte så enkelt att den nya bänken har "perfekt yta" där allt syns medan den gamla har fått en naturlig patina med massvis med smårepor som döljer fläckar efter glas och liknande mycket bättre?

Välkommen hit @Tina Nordström ! :surprised: Hoppas på många goda recept och bra kökstips! ;)
Det är inte repor jag hakar upp mig på utan blir flammig. Som jag skrivit o ny diskbänk för 15 år sedan inte blev så här .

T Tina Nordström skrev:
Det är inte repor jag hakar upp mig på utan blir flammig.
Jag menade alltså att en gammal välanvänd diskbänk har massvis med smårepor som kanske döljer den flammighet du ser på den nya med "felfri spegelblank" yta.

Att materialet kanske är "återvunnet rostfritt" tycker jag inte borde spela någon roll. Dock antar jag att "rostfri plåt" kan ha olika kvalitéer med i alla fall delvis olika egenskaper.

Tänker att en till viktig aspekt hur flammigt något upplevs är varifrån ljuset kommer. Hur mjukt eller hårt vatten borde också kunna påverka? Tänker då jämförelse med gamla boendets nya bänk jämfört med nya. Ytterligare en sak är hur diskmedlet är sammansatt. Tillverkarna byter ju tyvärr innehåll lite nu och då.
Men, kvarstår gör ju ändå att tillverkaren själv faktiskt uppgett att det beror på stålet. Just att det skulle vara för att det är återvunnet borde dock inte spela någon roll utan känns mer som en ursäkt. Även om man använder återvunnet så måste det ju handla om att hålla koll på kvalitén och att legeringen blir rätt ändå. Bara för att det är återvunnet så bör de väl inte bara smälta ihop en massa olika typer av rostfritt utan att ha koll?

L Lilllen skrev:
Tänker att en till viktig aspekt hur flammigt något upplevs är varifrån ljuset kommer. Hur mjukt eller hårt vatten borde också kunna påverka? Tänker då jämförelse med gamla boendets nya bänk jämfört med nya. Ytterligare en sak är hur diskmedlet är sammansatt. Tillverkarna byter ju tyvärr innehåll lite nu och då.
Men, kvarstår gör ju ändå att tillverkaren själv faktiskt uppgett att det beror på stålet. Just att det skulle vara för att det är återvunnet borde dock inte spela någon roll utan känns mer som en ursäkt. Även om man använder återvunnet så måste det ju handla om att hålla koll på kvalitén och att legeringen blir rätt ändå. Bara för att det är återvunnet så bör de väl inte bara smälta ihop en massa olika typer av rostfritt utan att ha koll?
Hej
Framförallt önskar jag veta om fler upplever att de blir flammiga för minsta droppe från ex glas

• Gilla
hsd
  • Laddar…
T Tina Nordström skrev:
Hej
min diskbänk heter STALA och det verkar var finskt företag.
Vilket märke har ni?
Jag blev förvånad att blir så flammig när den jag köpte till förra bostad ca 15 år sedan inte reagerade så här.
Tillverkad av Landskrona Rostfria.

A AndersS skrev:
Landskrona Rostfria.
Men den har väl av marknadens högsta kvalitet. Blev för dyr för mig då jag byggde - satte in en Stala istället och är billig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.