1 882 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Fläkt i badrum?
Hej alla. Har köpt en bostadsrätt med ett badrum utan fönster. Kakel på väggarna och klinkers på golven.Ingen golvvärme. Badkar, handfat och toalett finns. Även tvättmaskin och kondenstumlare.
Nu min fråga. Eftersom man ska bada/duscha ha på tvätt/tork så kommer det säkert vara en hel del varm luft/fukt inne. Kan man installera en sån där fläkt som drar upp allt i ventilationen hålet?
Vad skulle ni rekommendera? Bör jag fråga föreningen eller be om lov innan jag anlitar
en firma för att göra detta? Vet inte riktigt vad som gäller.
Är det någon som varit med om detta som kan berätta lite. Snälla
Nu min fråga. Eftersom man ska bada/duscha ha på tvätt/tork så kommer det säkert vara en hel del varm luft/fukt inne. Kan man installera en sån där fläkt som drar upp allt i ventilationen hålet?
Vad skulle ni rekommendera? Bör jag fråga föreningen eller be om lov innan jag anlitar
en firma för att göra detta? Vet inte riktigt vad som gäller.
Är det någon som varit med om detta som kan berätta lite. Snälla
Kolla med föreningen då de är ansvariga för hur ventilationen är anordnad.
Man får i regel aldrig montera en fläkt i föreningens gemensamma ventilationskanaler! Detta eftersom fläkten då kan blåsa in fuktig luft eller matos till grannen istället.
Vad har du för diameter på ventilen i badrummet? Den ska vara 120 mm.
Vad har du för diameter på ventilen i badrummet? Den ska vara 120 mm.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Dum fråga. Finns det inga smarta dörrar som släpper ut fukten? Jag har nämligen samma problem och måste låta dörren stå öppen varje gång man duschat.
Fast fungerar ventilationen som den ska så ska inte dörren släppa ut någon luft/fukt utan den ska släppa in "frisk" luft från övriga bostaden och luften ska "dra med sig" fukten ut genom frånluftsventilen i badrummet.Mikael_Swe skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden