Byggahus.se
Hej!

Upptäckt på slutet att vissa kläder fått någon form av fläckar, vad jag misstänker är efter tvätt. Fläckarna ser ut ungefär som fettfläckar, vid tvätt igen försvinner inte dessa. Maskinen är en Cylinda TK xxx (Den går just nu så kan ej öppna luckan och kolla exakt men går att ordna om det är nödvändigt). Åtgärder jag vidtagit är att jag köpt ett sånt tvättmedel för tvättmaskinen och kört ett 90 gradigt trumrengöringsprogram.

Tvättmaskinen körs i huvudsak på 40 gradigt bomullsprogram, ca 2,5 h så inte överdrivet ofta något snabbprogram. Bifogar bilder på typiska fläckar, hoppas det går att se någorlunda hur det blir. Även sambon har fått någon fläck på nåt plagg. Det konstiga är att inte alla kläder fläckas utan bara vissa? Nå väl, någon fler med samma problem som har tips?
 
  • Gulnat barntröja med tecknade figurer och texten "TOGETHER IS BETTER" på framsidan. Hand håller tröjan på bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av ett rosa får med bakmössa på en tygprodukt, möjligen en köksartikel, texten "JUST RO..." synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:
Sett denna tråd? [länk]
Hej! Såg inte den. Den har en liten annorlunda frågeställning då det avser en ny maskin och huruvida det är reklamation eller inte. Min har säkert 5-8 år på nacken och har fungerat klockrent. Fram tills ganska nyligt. Men fläckarna ser ju onekligen ut att vara samma!

Använder aldrig sköljmedel, har aldrig gjort, vilket också var frågor som diskuterats i tråden.
 
Det finns ämnen i exvis solkräm som reagerar med klorin. Fläcken som knappt syntes blir i kontakt med klorin mörk ibland rosa/röd.
 
A
H HerrApa skrev:
Hej!

Upptäckt på slutet att vissa kläder fått någon form av fläckar, vad jag misstänker är efter tvätt. Fläckarna ser ut ungefär som fettfläckar, vid tvätt igen försvinner inte dessa. Maskinen är en Cylinda TK xxx (Den går just nu så kan ej öppna luckan och kolla exakt men går att ordna om det är nödvändigt). Åtgärder jag vidtagit är att jag köpt ett sånt tvättmedel för tvättmaskinen och kört ett 90 gradigt trumrengöringsprogram.

Tvättmaskinen körs i huvudsak på 40 gradigt bomullsprogram, ca 2,5 h så inte överdrivet ofta något snabbprogram. Bifogar bilder på typiska fläckar, hoppas det går att se någorlunda hur det blir. Även sambon har fått någon fläck på nåt plagg. Det konstiga är att inte alla kläder fläckas utan bara vissa? Nå väl, någon fler med samma problem som har tips?
TKxxx brukar vara torktumlare
men turkarna har väl sina serier
Hur eller hur så blir det så här när trumlagrets fett börjar lösas ut i tvättvattnet.
Byt maskin snarast är väl den enkla rekomendationen
 
  • Gilla
arktos
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
TKxxx brukar vara torktumlare
men turkarna har väl sina serier
Hur eller hur så blir det så här när trumlagrets fett börjar lösas ut i tvättvattnet.
Byt maskin snarast är väl den enkla rekomendationen
Cylinda FT5074 heter modellen. Ajdå.. låter inte kul.
 
A
H HerrApa skrev:
Cylinda FT5074 heter modellen. Ajdå.. låter inte kul.
nej det är inte kul
köp en bosch serie 8 istället
 
H
H HerrApa skrev:
Hej!

Upptäckt på slutet att vissa kläder fått någon form av fläckar, vad jag misstänker är efter tvätt. Fläckarna ser ut ungefär som fettfläckar, vid tvätt igen försvinner inte dessa. Maskinen är en Cylinda TK xxx (Den går just nu så kan ej öppna luckan och kolla exakt men går att ordna om det är nödvändigt). Åtgärder jag vidtagit är att jag köpt ett sånt tvättmedel för tvättmaskinen och kört ett 90 gradigt trumrengöringsprogram.

Tvättmaskinen körs i huvudsak på 40 gradigt bomullsprogram, ca 2,5 h så inte överdrivet ofta något snabbprogram. Bifogar bilder på typiska fläckar, hoppas det går att se någorlunda hur det blir. Även sambon har fått någon fläck på nåt plagg. Det konstiga är att inte alla kläder fläckas utan bara vissa? Nå väl, någon fler med samma problem som har tips?
Är kläder nya eller gamla? Även vita plagg är färgade, är inte blekmedel t.ex ur plagget innan de färgar så kan färgen försvinna vid tvätt. Har t.om. Med om att ett plagg fick starkare färg efter tvätt, plagget var tydligen omfärgat och den färgen försvann vid tvätt.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Är kläder nya eller gamla? Även vita plagg är färgade, är inte blekmedel t.ex ur plagget innan de färgar så kan färgen försvinna vid tvätt. Har t.om. Med om att ett plagg fick starkare färg efter tvätt, plagget var tydligen omfärgat och den färgen försvann vid tvätt.
Både och.
 
H
H HerrApa skrev:
Både och.
Då kan du utesluta den varianten.
 
Kan det vara såpbubblor vätska som hamnat på kläderna? Eller gäller det alla kläder ni tvättar?
 
Hojte Hojte skrev:
Kan det vara såpbubblor vätska som hamnat på kläderna? Eller gäller det alla kläder ni tvättar?
Nej det är i huvudsak barnkläder så det är ju en bra teori. Mina kläder jag bär har inte fläckats, sambon har några tröjor som fläckats, men i övrigt svårt att urskilja någon trend.
 
H HerrApa skrev:
Nej det är i huvudsak barnkläder så det är ju en bra teori. Mina kläder jag bär har inte fläckats, sambon har några tröjor som fläckats, men i övrigt svårt att urskilja någon trend.
Vi har nämligen också fått liknande fläckar från såpbubblor och när man googlar på det så verkar det vara diskmedelstablett som är lösningen
 
H HerrApa skrev:
Någon särskild anledning att välja en sån? Elgiganten har tex Bosch serie 6 för 6995 eller varför inte en Samsung [länk]

Bör jag undvika de svenska maskinerna?
Bosch Serie 6 har jag och de fungerar bra även om de sätts ihop i Turkiet... Behöver inte riktigt alla funktioner som finns i serie 8 då AllergyPlus numera finns i serie 6.

Samsung undviker jag alla produkter som har kontakt med vatten (tvätt/disk/kyl/frys).

När det gäller barnkläder då det är sommar. Hudlotion, solskydd, etc? Brukar klibba fast i kläder och om det sprids till andra plagg så är det nog bara de som ligger mot i maskinen. Du blir ju av med fläckarna om du tvättar igen så det borde vara något sånt (eller såpbubblor som andra skriver). Någonting som sitter fast lite hårdare. Extra sköljning? Öka temperatur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.