Jag har en takdosa i tvättstugan. 7 st FK 1,5 mm2 (fas, jord, nolla, 4 tändtrådar) ska från den till en utanpåliggande strömställarkombination med eluttag. Det går inte att dra innanförliggande utan måste vara utanpåliggande.

Bredvid finns en annan takdosa med 2 x 4 x 1,5mm2 RKUB som ska gå till en högtalarvolymkontroll som ska sitta nära strömställarkombinationen.

Jag inser att jag ju helt enkelt kan klamra VP-rör men det är ju inte jättesnyggt. Kromar jag rören blir det lite snyggare och liknar dessutom vattenrören men det ser ju fortfarande lite muppigt ut med kromade rör i elinstallationen.

Någon kulo med 7 ledare har jag inte hittat.

Min bästa idé hittils är att lägga två parallella kabelkanaler och limma igen kanalen med FK. Då kan man inte längre komma åt FK:n utan verktyg. Ett annat alternativ är att lägga en 20mm flexslang i en grov kabelkanal och RKUB:n bredvid slangen.

Hur gör man det här bäst så att det blir snyggt, elsäkert och fackmannamässigt?

Mikael_L
Är det 4 tändtrådar, eller både tändtrådar och mellantrådar till trappkoppling(ar)?

Är det isåfall sparkoppling? Hur många trappfunktioner och hur många tänd-funktioner ska du ha?

Japp, 4 tändtrådar. En till takbelysning, en till bänkspotlights, en för varvtalsstyrning på en fläkt och en i reserv. Inga mellankopplingar eller liknande.

S
Att lägga FK i list är numera OK ifall listen kräver verktyg att komma in i. Däremot skulle jag kanske misstänka hempul om jag hitta en sån isntallation, därmed kan man fundera på fackmannamässigheten i det hela.

Det finns 7 ledare, måste det vara kulo? Jag drog en 7g1,5 EKK i en tvättstuga för ett par år sedan.

Vad som är bäst i detta läge vete tusan. Men det finns ju kanaler för ändamålet, som öppnas med verktyg. Limmar du igen en vanlig kanal så kommer du inte att kunna byta trådar i den senare. Det kommer att vara för tvära vinklar för att dra igenom tråd utan att öppna kanalen.

Mikael_L
Det finns flera olika lösningar att välja på.

En kan vara att sätta 5-ledare till uttag + fläkt + reserv-ledare sen tar du de två andra funktionerna med t.ex. Eltakos knappsändare + mottagare
t.ex. knapp+mottagarpuck-kit e 1710041
http://uttag181.se/tradlosa-brytare-utan-batteri/764-tradlos-relaaktor-och-sandare-exxact.html
Denna knapp har två vippor (men olika uppsättningar med vipplattor för att kunna vara både enkel, trapp, kron och dubbeltrapp), totalt 4 olika funktioner kan programeras men i ditt fall blir det i praktiken max 2 funktioner.
Men sändaren kan alltså driva 2 mottagare, så då köper du en extra sådan, antingen dimmer eller on/off.
(kitet finns med dimmerpuck också e1710042)
http://uttag181.se/tradlosa-brytare-utan-batteri/765-tradlos-dimmeraktor-och-sandare-exxact.html
Och extra puckar får man kolla lite efter, de som har övriga eltakoprylar kan säkert ta hem även dessa.
Men t.ex.
http://www.smartahus.se/p/12853/aktor-dimmer-puck-0-300w-fud61npn-230v
Kolla även med elbutik.se, skicka ett mail med e-nummer och fråga, så tror jag att dom lägger upp dessa prylar med pris och så.

Så det är ett tips.
En femledarkabel för uttag+fläkt+reserv, och ett eltako kit
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_flyer/Taster-Flyer_SE_internet.pdf
och en extra eltako mottagarpuck, löser dina problem.
Och ger dig ett flertal extra programmeringsmöjligheter i puckarna.

Kör du med Nexa-grejer så kostar dessa mindre, men är av sämre kvalla. Eltakos är batterifritt (energin vid knapptryckningen används), vilket jag tycker är coolt, och har som sagt extra funktioner i sina prylar som kan programeras in.

Mikael_L
Annars sätter du två st 5g1,5 kablar.
En används som i mitt förra inlägg, den andra för de två andra brytarna (även obruten till fas till dessa i kabeln då)

Klamras snyggt ihop, ev ihop båda två i ett TKK14-20-klammer om det går fritt på vägg och tak.
Eller dubbelbent letti, eller enkelbent letti i tak/vägg-vinkel eller mot list.

Eller så drar du i kabelkanal, och då kan du ta valfri kabel, t.ex. EKK, EXK/EXQ (för minsta diameter).
EXQ/EXK är ca 9mm i 5g1,5. EKK något tjockare, ca 10mm

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Använder du kabelkanal så ta en med 2 eller 3 fack så kan du även dra högtalarkabeln, i det andra facket.
kabelkanal-thorsman-minikanal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns många som är smäckrare och mindre än denna, som funkar.

Mikael_L
Något av detta hade jag själv gjort.
Jag hade inte letat upp den otroligt exotiska 7-ledaren, som man säkerligen måste beställa en hel rulle av.
Jag hade inte heller lagt lös FK i kanal, utan dubbla EKK som jag beskrev.

Eltakos sändarkit är jättetrevligt, särskilt om man redan har bestämt att ha dimmerfunktion (för då är inte merkostnaden så hög) och extra bra om man känner sig tilltalad av de extra funktionerna.

I förra veckan köpte jag 4 meter sjuledare hos min grossist, visst kostade det några kronor men det var en spottstyver om man tänker på var en hel rulle kostar.

Tack för alla bra tips. Jag tror det får bli 2 x 5G1,5 ekrk i kabelkanal. Dels har jag alla dessa grejor hemma och då kan jag dessutom lägga högtalarkablarna i samma kanal.

Jag hade inte koll på att det fanns sjuledar-ekk, så jag har lärt mig en del nytt.

Mikael_L
Hmm, får man förlägga EKRK i kabelkanal?

Jag har aldrig gjort, och vet inte om det räknas som dold, icke tillåten, förläggning ...?

Jag kan knappast se att det skulle vara farligt eller dåligt eller så, men kanske ändå inte vad man får ...

Rent formellt är det ju fel men vi kan väl låta pelpet komma undan med en bra praktisk lösning där. :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
Fattar inte varför EKRK inte får ligga i list, regelverk kan vara stelbenta som fan ibland, tanken är ju att EKRK:n inte får ligga dolt förlagd, men en list är ju knappast dold.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.