Byggahus.se
Vi fjärrvärme i huset, och i vår lilla tvättstuga sitter själva "centralen":
Fjärrvärmecentral i tvättstuga med röda rör, mätare och justeringsvred som låter mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ett vred som styr något flöde, och från dosan med vredet låter det störande mycket. Så mycket så att det hörs igenom väggar in i sovrum och vardagsrum.


Vad kan göras?

1) Fixa någon inställning?
2) Byta något som är trasigt?
3) Stå ut, och/eller skaffa öronproppar?
 
  • Gilla
El-mästare
  • Laddar…
Låter som ett relä som slår av och på, ingen aning om det är normalt eller inte på den modellen. Men den anläggning vi hade för fjärrvärmen som servade två 11våningshus var helt tyst så det borde absolut gå att få ett tystare system.
 
Vad händer om du manuellt vrider reglaget mot stängt läge?
Samt mot öppet läge?

Det är ganska trögt att vrida, kugger inne i styrdonet ska "rappa" när man vrider på reglaget.

Styrdonet är en AMV10, enligt en tråd häromveckan så har den utgått.
 
Säkert att det är något drev i den som inte är friskt eller så går ventilen under trögt. Växellådan kuggar över, det går att lossa motorn och känna på ventilen om den går trögt. Är värmen bra för övrigt.
 
Ventilen har ett stift som ställdonet trycker på.
Tar man bort ställdonet så öppnar ventilen max. (Eventuellt tvärt om, mindre troligt.)
 
Öppnar man upp fullt spolar det rejält i systemet, så mycket att det blir störande i intilliggande vardagsrum.

Vi har värme i huset utan problem ens kallaste vinternätter.

Däremot beter sig varmvattnet lite konstigt. Det är först riktigt varmt en stund, för att därefter gå ner på "varmljummet". Kan det bero på för lågt inställt flöde?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varmvattnet och värmen är två skilda system, de ska normalt inte kunna störa varandra.

AVTQn (två huvuddelar) styr varmvattnet,
[länk]
Menar du att vredet endast styr uppvärmningen?
 
Som sägs så är det så. VV har en klump med ett rör/slinga som sitter in ett annat rör som är för VV
 
Är det tickande ljudet som stör eller ljudet av vattenflödet?

För flera år sedan började det låta högt i vår värmeväxlare av liknande ålder. Då visade det sig att reglaget som stryper returflödet till värmeverket hade gått sönder så all varm retur gick med full kraft tillbaka ut i fjärrvärmenätet. Det onormala höga flödet skapade ljudet.

När jag ringde kunde de snabbt se på mina flöden att det var felet. Killen som kom och fixade sa att reservdelar var dyra och att han kan lösa det med pappspik. Jag skojar inte, han kilade ner en spik och sa "håller det så håller det". Annars skulle jag ringa igen. Hans lösning höll i två år till jag bytte hela centralen till en nyare.
 
Det ser ut som att du har en dubbelsidig plattvärmeväxlare, alltså två plattvärmeväxlare som sitter "rygg mot rygg".

Flödesschema över en fjärrvärmecentral med en dubbelsidig plattvärmeväxlare och numrerade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är exempel på flödesschema för fjärrvärmecentral, denna har en dubbelsidig plattvärmeväxlare, det är inte så vanligt utan oftast är det två plattvärmeväxlare en för tappvarmvatten och en för värmekretsen.

AMVn är nr 3 i bilden ovan.
AVTQn är nr 13, 14 & 15 i bilden ovan.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
F frankie365 skrev:
Är det tickande ljudet som stör eller ljudet av vattenflödet?
Tickande ljudet stör alltid då det låter (vilket inte är alltid). Öppnar vi upp flödet så stör även det en del.

Centralen sitter på väggen mot vardagsrummet, under ett sovrum.
 
Ser nu att du har reglercentralen stående på "hand" på bilden, gör den det även på filmen?

Vad säger fjv-energimätaren att det är för inkommande temperatur, utgående temperatur samt flöde?
(Tryck på högra gulgröna knappen)



Vi har TV 75⁰, TR 34⁰, deltaT 41⁰, q 0,057m³/h, just nu har vi ca 1⁰ ute, 20,5⁰ i medeltemperatur inne på 200 m², sydöstra Sverige. Vår ATM står ca rakt höger, 42⁰ i framledningstemperatur till radiatorerna, ca 33⁰ i returen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ser nu att du har reglercentralen stående på "hand" på bilden, gör den det även på filmen?
Nej, den stod nog på "måne" då jag filmade.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.