Byggahus.se
Har en fjärrvärmecentral i sommarhuset, installerad 2004, modell Alfa Laval AL57. Den har fungerat, men det har alltid varit ganska varmt och jag har därför behövt dra ner potentiometern ganska mycket för att hålla temperaturen kring 22 grader. När jag drar ner den maximalt är det fortfarande cirka 16 grader i huset. Under julhelgen installerade jag en Ngenic tune och märkte då att den uppmätta utomhustemperaturen i appen låg på -37 grader, medan den faktiska temperaturen var +4. Öppnade då upp den 20 år gamla utegivaren och fann en del rost på kontakten, så pass mycket att det inte ens gick att skruva ur skruven. Försökte istället koppla sladden direkt på själva tråden på termistorn, för att undvika eventuell extra resistans från rosten på kontakten som kanske påverkar temperaturen, men den visar fortfarande cirka 35-40 grader fel. Tror ni den lagt av helt, och vilken skulle man då kunna byta ut den mot? Eller har jag lyckats koppla något fel?

Tacksam för svar!
 
  • Öppen elektrisk dosa med oskyddade sladdar på en svartmålad vägg. Farligt tillstånd, potentiell elrisk. Spiderwebs ses också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med exponerade kablar på en svartmålad trävägg. Avskalad etikett syns; installationsarbete tycks pågående eller ofullständigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med oskyddade kablar på svartmålad vägg under vit takkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmecentral med rör, manometer, pump, energimätare. Märket Cetetherm synligt. Installation inomhus, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemskomponenter med rör, manometer, elektriska anslutningar och regleringsutrustning. Märke Cetetherm av Alfa Laval.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar, rör, säkerhetsbrytare och en adapter i ett oorganiserat mönster mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet eluttag med osäkrade kablar och installationsfel, mot en texturerad vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad händer och visas om du kortsluter ledningarna vid ut givaren, respektive avbrott, det sr ut som du har en äldre shunt ( 2 rörs normalt i FJV-centraler ) till vänster med ett vred på, mellan växlaren och plattan.
 
  • Gilla
Dacko
  • Laddar…
Eftersom det är en PT1000-givare så är det enkelt att mäta upp resistansen i givaren, här är översättningstabell.

Själva fjv-centralen är identisk med våran förutom själva reglercentralen med tillhörande ställdon/reglermotor, samt reglerventilen för varmvattnet.

Den vänstra plattvärmeväxlaren är för tappvarmvattnet, reglerventilen med grå ratt är reglerventil för reglering av fjv-vattnet ut från tappvarmvattenväxlaren.
Den högra plattvärmeväxlaren är för värmen.
 
  • Gilla
Dacko och 2 till
  • Laddar…
Tackar för svar, får ta med mig multimetern nästa gång jag ska hit och kontrollmäta. Kanske ska passa på att köpa med mig en ny PT1000 och bara byta ut den gamla annars. Förhoppningsvis kommer centralen inte balla ur eftersom den verkar fungerat i åtminstone 2 år med felaktiga värden på utetemperaturen.
 
  • Gilla
Calee
  • Laddar…
D Dacko skrev:
Kanske ska passa på att köpa med mig en ny PT1000 och bara byta ut den gamla annars.
Gör så.
 
  • Gilla
Dacko och 2 till
  • Laddar…
Tänkte bara återkoppla här att jag beställde och monterade en ny utegivare, och nu fungerar det prima :D
 
  • Gilla
Coolman och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.