I julas hade vi julklappsbyte på jobbet. Temat var fulklapp… Det visar sig att smaken är som annat som är delat. Jag fick ett äkta gammalt gökur…. (Ok kanske mer kultigt och nostalgiskt än o-fult, men jag gillart!

Jag satte det lite på test i grabbens rum, men nu har jag flyttat ut den till vardagsrummet där den gör sig bättre…
I grabbens rum gick den …som en…hmmm…..klocka…

Men nu får jag inte start på den utan den stannar upp rätt fort….

Någon som har något tips? . Antar att något hände under flytten…. Uppdragning funkar och om jag håller i klockvikten och drar försiktigt, då tickar den på…..
 
G Gallianoman skrev:
I julas hade vi julklappsbyte på jobbet. Temat var fulklapp… Det visar sig att smaken är som annat som är delat. Jag fick ett äkta gammalt gökur…. (Ok kanske mer kultigt och nostalgiskt än o-fult, men jag gillart!

Jag satte det lite på test i grabbens rum, men nu har jag flyttat ut den till vardagsrummet där den gör sig bättre…
I grabbens rum gick den …som en…hmmm…..klocka…

Men nu får jag inte start på den utan den stannar upp rätt fort….

Någon som har något tips? . Antar att något hände under flytten…. Uppdragning funkar och om jag håller i klockvikten och drar försiktigt, då tickar den på…..
I bland ska pendelur sitta lite snett för att fungera, du får testa. Klockans fart i tid ställs med pendelns vikt och det är inte många mm som ändrar, så den minskar eller ökar i tidsvisningen
 
Jag gick förbi en klassisk urmakare och tänkte höra om proffset kunde hjälpa mig att titta på klockan. Jag tänkte han kunde öppna luckan, se så att allt såg ut som det skulle, smörja där det skulle behövas och se om det är något uppenbart fel….

Min lokale urmakare hade bara ett läge: ”Kom in med det, räkna med 6000 kronor…..” 😳
 
Att serva en mekanisk klocka är att plocka isär verket, avlägsna härdad olja och gegga, kolla delar på förslitning, fixa eventuellt reservdelar, bygga ihop alltihopa, smörja med specialolja, justera in.
Kolla på olika klockforum, kanske det finns någon trevlig själ som kan hjälpa dig (WatchTalkForums.info).
 
Loden ger inte mycket kraft så hela verket måste vara rent och väloljat, gökur är bökiga att smörja och rengöra då man måste ta ut verket och lossa de delar som driver bälgen och göken. Om det inte är oljan som tjocknat så har du kollat att kedjorna till loden ligger rätt så de driver verket?
Efter varsam rengöring smörj sparsamt med tunn syrafri olja, helst klockolja för små väggur. Ingen olja på kugghjulen utan endast en minimal droppe i lagren och möjligen en liten droppe på gånghaken.
 
Jo, det är inte det att jag inte förstår att det är en del pill med det för att göra en service på riktigt.. var lite oförberedd på att han inte föreslog en statuskoll… alltså öppna luckan och se om det var något uppenbart fel … för att sedan sälja på mig hela paketet…

… sen är det lite av en plojgrej. Kul med ett gökur - men tycker nog inte det är 6000-kronors-snyggt ….
 
Du har fått goda råd i tråden.

Fick nyss fått fart på mitt väggur med samma fel som ditt. En vänlig urmakare talade om för mig hur jag skulle göra.

Plocka ut verket ur klockan.

Du behöver inte plocka isär själva verket. Och absolut inte "fjädertrummorna". De senare är svåra att få ihop igen. Låt mekaniken sitta ihop. Plocka bara av lodet och ev visarna för att kunna lossa urtavlan, för att komma åt verkets alla lagringar.

Gör rent med typ ren bensin (inte för bil, den lämnar typ vita avlagringar) eller liknande. Blås rent med tryckluft, efter att du typ tvättat med tops. Och kör samma en gång till.

I mitt fall var det haken och steghjulets typ "taggar" som behövde rensas från gammal beck.

Just där i steghjulet/haken är det absolut minsta kraften som driver verket. Varje kugg på steghjulets måste göras helt rena.

Symaskinolja, ytterst lite på axeltappar, lagringar och steghjulet, klarar sig i 20 år. Steghjulets alla kuggar behöver inte oljas. Det räcker med lite, knappt syligt typ på var fjärde av dessa. Oljan sprider sig som en film till övriga efter några varv. Och man lägger på så lite som möjligt, enligt min urmakare!

Detta fixar du lätt, haka bara av lodet innan du börjar.
 
Redigerat:
Man kan även ta olja för musikinstrument, finns hos Tomann, och kommer med en praktisk tunn nålspruta.
 
En liten pensel, tops och lacknafta fungerar bra vid rengöring, tryckluft är överflödigt och kan ställa till med skador så låt lufttorka i stället. Absolut inget överflöd av olja utan endast på lager och en droppe på gånghaken, man ser allt för ofta hur tidigare ägare sprutat verken fulla med 5-56 eller liknande som sedan tjocknat och bundit en massa damm tills verket inte går längre.
 
Jag tror lacknafta är inte så bra för den lämnar en hinna när den torka. Kemisk bensin är bättre. Finns i färghandeln.
Det finns även små gummiblåsor som man kan försiktigt blåsa rent med.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror lacknafta är inte så bra för den lämnar en hinna när den torka. Kemisk bensin är bättre. Finns i färghandeln.
Det finns även små gummiblåsor som man kan försiktigt blåsa rent med.
Ren aromatfri verkar dunsta fullständigt och är behagligare att arbeta med då den inte luktar lika skarpt som bensin och är dessutom mindre giftig och brandfarlig.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror lacknafta är inte så bra för den lämnar en hinna när den torka. Kemisk bensin är bättre. Finns i färghandeln.
Det finns även små gummiblåsor som man kan försiktigt blåsa rent med.
Just det jag frågade min kompis urmakaren om.
 
C
Noterade ikväll när jag satt och funderade på om man skulle modernisera en gammal klocka att det finns billiga batteridrivna utbytesmekanismer till gökur. Med gök och pendel och allt alltså. Som ett alternativ.

Ingen aning om de ger rätt "känsla" eller kanske till och med tillför något extra.
Kanske inte... 🤔
 
Att ta några bilder på verket innan du kör igång är också en god ide så du ser hur det ska sitta när det ska monteras igen.
 
  • Närbild av ett mekaniskt urverk i en klocka med synliga kugghjul och fjädrar, inuti en träram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, nu har jag åtminstone fått igång verket och det tickar och går som det ska… men, göken gal två timmar för mycket…. (tre gånger klockan ett osv… )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.