Hej!

Jag håller på och fixar om lite i min trädgård och känner mig väldigt inspirerad av Ulla Molins trädgård i Höganäs. Därav tänkte jag ge mig på att anlägga en vattenspegel/fågelbad i stil med den som finns i hennes trädgård (se bild nedan).

Jag är dock fullkomligt grön vad det gäller allt som har med olika sorters bruk & cement att göra och vill därför be om lite hjälp.

Min plan är att gräva ut en grop ca 1,4 m i diameter och runt 25 cm djup i mitten. I gropen ska jag ha ner ett bärläger på ca 5 cm och ovanpå det någon form av duk som håller kornen där de ska vara. Slutligen så tänkte jag ösa på med någon form av bruk (eller cement?) som inte behöver blandas alltför löst (vill ju inte att allt ska kasa ner i mitten av skålen).

Jag skulle bli hemskt tacksam för lite input på min idé!

iu

Vart i landet bor du? Kanske kan vara en ide att isolera i botten.

Varför isolera?

Skåne, så vintrarna är snälla :) Men tänker du att det kan bli sprickor, eller? Skulle man då köra något slags plast såsom under en betongplatta?

Cement vill du inte ha utan betong. Det enklaste sättet är nog bygga en fyrkantig gjutform, armera och sen fästa en plastbalja i rätt form där skålen ska vara. Under baljan fäster du en rundstav eller ett rör för att få ett avlopp.
Fyll formen med betong.
Plastbaljan kan ersättas av en bobathboll om det blir närmare i storlek. I båda fallen kommer den delen att flyta på betongen så den måste hållas på plats med någon sorts ram.

Börja med att göra några mindre varianter för att lära dig gjuta.

Z z_bumbi skrev:
Cement vill du inte ha utan betong. Det enklaste sättet är nog bygga en fyrkantig gjutform, armera och sen fästa en plastbalja i rätt form där skålen ska vara. Under baljan fäster du en rundstav eller ett rör för att få ett avlopp.
Fyll formen med betong.
Plastbaljan kan ersättas av en bobathboll om det blir närmare i storlek. I båda fallen kommer den delen att flyta på betongen så den måste hållas på plats med någon sorts ram.

Börja med att göra några mindre varianter för att lära dig gjuta.
Tack så hemskt mycket för utförligt svar! Jag ska läsa på lite om gjutning - det som gjort att jag tänkt bort den möjligheten är just att jag vill att fågelbadet ska vara rätt stort - 140 cm från kant till kant och jag tänker att det blir svårt att hitta en balja i den storleken.

Men, frågan jag egentligen ville ställa är varför du anser att jag borde ha ett avlopp? Det kommer att vara rabatter runt hela doningen så om det blir översvämning där gör det egentligen ingenting.

Det är bra att tömma på vintern och det är dessutom mycket lättare att göra rent. Gräv en lite djupare grop i mitten och fyll med makadam så kommer vattnet rinna undan där. Hitta en propp innan du bestämmer storleken på avloppet.
Jag tvivlat däremot på att det är absolut nödvändigt utan mer en bra sak att ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.