Byggahus.se
En uppföljande bild från inlägg #989. Det återstår en del att flytspackla, men det mesta är gjort och på måndag kommer leveransen av närmare 100 kvm kvadrat golv, som ska in i garaget och här inne. Så nu får det fungera som förvaring ett tag...

Rum under renovering med synliga rör på väggen, avlägsnade rör i taket och flytspacklad golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser är rören i taket också borta nu, vilken skillnad det blev! Kommer bli ett kanonrum!
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Vi har ju börjat, och delvis börjat om, i källaren. Tanken är att lägga samma typ av bambugolv som vi redan har på ovanvåningen i flera av rummen. Råkade ha en sån oerhörd tur att jag såg att leverantören sålde ut 93 kvadrat till halva priset, och även om det var precis lite över antalet kvadrat vi behöver slog vi till och beställde hem det.

Passade även på att beställa några skivor av bambu.

Jag bad dem att avvakta med leveransen till i maj, och fick först svaret att eftersom det var en utförsäljning hade de inte möjlighet att göra det, men efter lite mailande fram och tillbaks var det okej, och i måndags var det dags för leverans.

Två pallar med förpackat bambugolv staplade ovanpå varandra utomhus, redo för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intressant nog tyckte de på Dashsers terminal att det var en smart idé att ställa de båda långpallarna ovanpå varandra och sen skicka ut i en vanlig lastbil med enbart en (kort) palldragare. Total vikt kring 2 ton. Det var stört omöjligt att rubba på det där, givetvis - och det slutade med att chauffören och jag bar av alla paketen med golv.

Inte ens då var det enkelt att få ut skivorna, de är både stora och tunga. Någon hade lite otur när de tänkte...

Förpackade stora och tunga massiva bambuskivor som ska bli skåpsdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivorna består av massiv bambu och är riktigt tunga. Min idé är att såga upp dem till skåpsdörrar inne i badrummet, men jag får erkänna att jag inte ser fram emot att bära ut dem igen.
 
  • Gilla
  • Haha
Greatstomp och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Men nu när det är dags för fler rullgardiner chockas jag lite över priset... någon som har tips på billiga(re) tysta motorer, som passar till standard rullgardiner från IKEA eller liknande? Absolut en bonus om de går att styra direkt via Zigbee eller Z-wave.
Ingen som har bra tips om rullgardinsmotorer?
 
E esefrsv skrev:
Kanske något sånt här: [länk] ?
Jag har ett gäng sådana men tyvärr är livslängden inte mer än några år per motor. De låter en hel del också, men de är prisvärda!

Reservation för att jag köpte på mig ett mindre lager för kanske 8 år sedan, tänkte sätta dessa överallt. Kan ju ha varit en dålig batch.
 
Vatten, hur svårt kan det vara?

Mässingsventil med blå spak på metallunderlag, kopplingsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Svaret kommer efter att jag varit på Hornbach och köpt en detalj som jag saknar)
 
  • Haha
Greatstomp och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Vatten, hur svårt kan det vara?

[bild]

(Svaret kommer efter att jag varit på Hornbach och köpt en detalj som jag saknar)
Bara man vet var huvudavstängningen är så.. 😉
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Ingen som har bra tips om rullgardinsmotorer?
Hade tänkt mig nått "ekektriskt" i ett par fönster .. men det var inte så billigt nej :/ (motorljudet hade jag inte ens hunnit reflektera över.. !)

Så jag håller koll på dina ev tips :) (och justerar. mina för hand så länge)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Vatten, hur svårt kan det vara?

[bild]

(Svaret kommer efter att jag varit på Hornbach och köpt en detalj som jag saknar)
Det var inte sååå svårt, även om jag fick byta ytterligare en del. Det visade sig att det svåraste var att hitta grafiten till linet...
 
AndersPS AndersPS skrev:
Det var inte sååå svårt, även om jag fick byta ytterligare en del. Det visade sig att det svåraste var att hitta grafiten till linet...
Målarfärg funkar åxå, men kan bli svårt att få isär
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Hjälp! Vi har ett litet trädäck runt vår badtunna, och har kommit på att en enkel pergola och ett glasräcke/grind som vi fäster direkt i pergolastolparna hade varit kanon!

Sagt och gjort, i höstat började jag med detta och vägde av och satte upp stolparna för grinden och den första glasskivan, därefter väntade jag in leveransen av glaset. När glaset väl kom passade det bra för grinden, men den ena stolpen som glaset skulle sitta i hade vridit sig ganska ordentligt.

Någon vecka senare insåg jag att stolpen som grinden hänger i också har vridit sig en del. Nu när det är sommarvarmt har de rört sig en del igen och det ser delvis bättre ut, delvis sämre :D

Men det känns lite som en bra lösning att det rör sig så mycket när det ska sitta glas där. Har använt vanligt tryckt 70x70 virke, funderar på att byta till limträpelare, antagligen 90x90 antingen som tryckt virke (det ser dock svårt ut att få tag på) eller vanligt som jag målar.


Rimligen borde det bli stabilare med limträ?
Hade ni kört på tryckt eller målat?

Hur har ni andra gjort?
 
Brukar det inte rätt ofta finnas aluminiumstolpar som matchar glasen och är rätt billiga?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Brukar det inte rätt ofta finnas aluminiumstolpar som matchar glasen och är rätt billiga?
Det finns, men det ser ju lite knäppt ut att ha både stolpar till pergolan och de där stolparna, kloss intill varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.