Hej alla!
Jag hade för avsikt att bygga en stenkista men efter bra feedback på det här forumet så har jag beslutat mig för att köpa en flytbrygga. Kravet är att den ska vara tillräckligt hög för att vara en bra båtbrygga samt att den ska vara lätt och smidig för att kunna få upp på land. Den brygga som jag hittat är finsk och heter Ulpukka http://www.laxen.com/admin/myfiles/ulpukka.pdf. (vi har tänkt oss ULB 3-2)
Finns det någon här som har erfarenheter gällande dessa bryggor, kvalité, hantering mm?
Tips på återförsäljare? Hittar bara en i Sverige...

Vi hade tänkt oss att förankra bryggan med tyngder på botten. Hur tunga klumpar kan behövas för att hålla denna brygga på plats? Djupet är inte mer än 1,5 meter och botten består av lera. Vi kommer att ha två båtar förtöjda vid bryggan, en liten plasteka och en ca 5 meter alubåt.

Tack för hjälpen!

Hemmakatten
Yttersta delen av vår brygga är en flytbrygga, ca 5x3meter. Den har i varje hörn en kätting som är förankrad i stenar i botten på sjön.

I vintras så kanade/gled en av stenarna så att bryggdelen gled lite i sidled. Den sten som gled iväg låg på den grundaste delen, ca 50cm djup. Stenen har jag ingen aning om vad den väger men den är minst 60x50x40cm. Botten är lite sand med lera inunder.

Slutsatsen? förankra bryggan i så stora stenar som möjligt. Det är på grunt vatten som vågor, is och vattenstånd har som mest inverkan på förankringen. Ju djupare, desto säkrare och desto mindre förankring behövs..

Har en sådan och är mycket nöjd.

Modellen jag har är ULC-4-4 + att jag köpte till ett flytelement extra. Sedan byggde jag ett rejält fäste (betongklump) på land som jag snickrade en egen förlängning från. Så min brygga är betydligt längre än en vanlig ULC-4-4. Har även kompletterat med en egen (mycket bättre) stege än den som man kan köpa till. Soffan, som jag inte kommer ihåg om den ingick eller ej, har jag aldrig monterat och har ingen användning för.

Kvalitén tycker jag är bra. Bryggan har hållt i många år. Vår ligger i vattnet/isen året om då rörelserna i vår sjö inte är så stora.

Jag tycker att byggsatsen är väl genomtänkt. Lätt att montera och bra passform på allt.

Flytelementen har bra flytförmåga och har också hållt väldigt bra.

Trallen är av ganska klen dimension, men den duger och har också hållt bra. Man kan ju byta den själv mot rejälare dimension om man vill det.

Förankringen har jag löst genom att köpa långa rostfria rör på skroten som jag slagit ned i botten mha slägga. Det fanns ringar med till bryggan som rören "löper" igenom.

Visst kan du gjuta klumpar som du fäster kedjor eller linor i. Storleken beror på hur mycket du tror att vattnet rör sig på sommaren (vind samt strömmar) och framförallt isrörelser, vid islossning, om du ska ha bryggan i på vintern. Klumparna lär sjunka ned i leran på botten också vilket ger extra styrka. Skulle tippa på att det i en vanlig insjö räcker med 2 eller 4 st betongklumpar gjutna i varsin 17 liters-hink. Tex Biltemas hink med art.nr: 36-2771.

Ett tips när du förankrar bryggan i betongklumpar på botten är att lägga linorna i kors istället för ut från bryggan för att inte förhindra att du kör båt in till bryggan. Se bild.

Jag har för mig att det (för ca 10 år sedan) bara fanns en återförsäljare av Ulpukka i Sverige. Jag tror företaget hett något med "Telge" i namnet, vilket då borde betyda att det låg i Södertälje, men jag har för mig att företaget låg i Umeå, så jag minns nog fel på namnet. Hittar inte något på nätet heller. Kanske är det företaget du hittat som tagit över försäljningen?

Jag är hur som helst väldigt nöjd och kan rekommendera Ulpukka.

Glömde säga att om du tänkt dra upp bryggan på vintern, eller iallafall dra in den till land så är det inte en dum idé. Så tänkte jag göra först, men när den låg i första vintern och det funkade så har den fått ligga i sedan dess.

Fästena till bryggan är iallafall smarta och gör det enkelt att lossa bryggan från landfästet och dra in den. 2 sprintar är allt du behöver lossa, och det behövs inte ens verktyg för det. Det syns rätt bra på denna bilden: http://www.laxen.com/easywww/mypreview.php?imageid=125

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.