Byggahus.se
Hejsan, jag har flyttat till en ny lägenhet från 80-talet där dessa praktiska vädringsfönster finns. Men jag förstår inte vad detta "filter" är till för? Baserat på dammet i det är det också från 80-talet.
 
  • Vädringsfönster i en lägenhet från 80-talet med gammal smutsig filterinläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att inte få in damm, pollen, och annat bös när du vädrar?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O oppelainen skrev:
Hejsan, jag har flyttat till en ny lägenhet från 80-talet där dessa praktiska vädringsfönster finns. Men jag förstår inte vad detta "filter" är till för? Baserat på dammet i det är det också från 80-talet.
Tycker att vreden ser ädre ut än 80-tal. Har bott i flera miljonprogramslägenheter som haft vädringsfönster med samma sorts stängning som balkongdörrar, d.v.s. ett handtag. Har heller aldrig sett något filter i ett vädringsfönster, varken i mina eller någon annans lgh.

Jag kan vara ute och cykla med det där tror jag är något hemmapulat filter.
 

Bästa svaret

Det finns nya filter att köpa t.ex på clas ohlson.
https://www.clasohlson.com/se/Luftfilter-for-vadringsluckor/p/36-6014
Förutom att det filtrerar luften lite så hindrar det även en del insekter från att komma in trots att du vädrar.
Det finns lite olika filter att köpa beroende på behov t.ex som dämpar lukt eller vissa partiklar.
Det går även att köpa filter på rulle kanske du hyresvärd/BRF har en rulle och kan klippa till ett nytt filter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bästerortarn skrev:
Har bott i flera miljonprogramslägenheter som haft vädringsfönster med samma sorts stängning som balkongdörrar, d.v.s. ett handtag. Har heller aldrig sett något filter i ett vädringsfönster, varken i mina eller någon annans lgh.
På 80-talet bodde jag i en lägenhet från tidigt 60-tal som hade vädringsfönster med filter. Handtvättade det nog varje år för att det skulle hålla sig rent.
O oppelainen skrev:
Baserat på dammet i det är det också från 80-talet.
Det tror jag inte eftersom filtret inte är måttanpassat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På 80-talet bodde jag i en lägenhet från tidigt 60-tal som hade vädringsfönster med filter. Handtvättade det nog varje år för att det skulle hålla sig rent.

Det tror jag inte eftersom filtret inte är måttanpassat.
Japp, har förstått det nu att det tydligen finns måttanpassade filter 😊 Gissningsvis är dom försvunna/används ej i många lägenheter, däribland dom jag bott i och besökt.

Just det filtret som var på bilden såg dock inte speciellt måttanpassad ut 😀

Men i ärlighetens namn så med undantag för innerstads miljö, mygg-norrland och boende med allergiproblem ser jag inte riktigt nyttan med filterna. Frågan är hur effektiva dom är mot luftföroreningar och pollen ändå, det mesta borde väl komma in genom ventilationen?
 
B Bästerortarn skrev:
Japp, har förstått det nu att det tydligen finns måttanpassade filter 😊 Gissningsvis är dom försvunna/används ej i många lägenheter, däribland dom jag bott i och besökt.

Just det filtret som var på bilden såg dock inte speciellt måttanpassad ut 😀

Men i ärlighetens namn så med undantag för innerstads miljö, mygg-norrland och boende med allergiproblem ser jag inte riktigt nyttan med filterna. Frågan är hur effektiva dom är mot luftföroreningar och pollen ändå, det mesta borde väl komma in genom ventilationen?
Där jag sett sådana filter har de varit rejält svarta, med tydliga ljusa partier där något hindrat flödet, så skräp fångar de absolut!
 
Tackar för alla svar. Kommer ta bort dessa filter för jag har många andra större fönster öppna på vid gavel emellanåt så dessa fyller föga funktion. Men intressant att höra bakgrunden.

(Huset är från 1983)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.