Byggahus.se
Ush ja vad skall man säga? Här i obygden på Varaslätten verkar vi vara ensamma om att ha rörligt avtal. Normalt ligger vi på allt som allt på runt 13-1500Kr/mån Nu fick vi en decemberräkning på 5900 kr. Jordvärme dryga 1700Kw.
Surt som f*n. Allt detta är i huvudsak politiskt skapat. Det hade aldrig behövt bli så här med en "riskanalys". Så här i efterhand undrar jag om det finns en enda stjäl som tror på en politiker som vill landets och fokets bästa?

Det som är konstigt är:

1: Man importerar drygt 2 miljoner nya människor
2: Man stänger ner 50% av kärnkraften (6 av 12)
3: Alla skall köpa elbilar
4: Vindkraften står stilla vid extrema kylor när det är som mest behövligt

Man måste inte vara raket tekninker för att begripa att denna ekvation inte går ihop. Lägg därtill det höga bränslepriset som gör El-bilarna till Ebberöds bank.
Sen skall vi inte prata om hur mycket miljöförstöring som krävs för att få fram batterier, Kobolt t.ex. farligt att andas in arbeta med och farligt att gräva fram. I huvudsak av (slav) arbetare i Kongo som dör i parti och minut för att Herr direktör skall få köra en Tesla och känna sig miljömedveten. Ush nu är jag så upprörd. Orkar inte höra ett ord till om "Tänk på miljön" När man måste betala så mycket så sk*ter jag faktiskt i miljön. Miljö och ekonomi går inte att kombinera på ett bra sätt. Eller vad tror du?
 
  • Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
Mycket politik i denna tråd. Det strider mot reglerna för forumet.

§ 4.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför undviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.
 
  • Gilla
  • Arg
hsd och 1 till
  • Laddar…
Men är inte energi bostadspolitik och allt som hänger ihop? Det ena ger det andra annars skulle vi inte få det resultatet vi ser idag? Hur tänkte du? Mvh
 
Inte i egentlig mening. Här har alla möjliga subventioner, skatter och bidrag dragits in i debatten. Det är mer allmän politik.
 
Fick faktiskt nästan exakt 2500kr för december
Skärmbild av en elräkning detaljerad i två sektioner; ELNÄT och ELHANDEL för december 2021, som visar kostnader och förbrukning.
 
2 539 kWh förbrukat december. 3166kr inklusive allt, skatt, nätavgift mm. område 4.

Rent flyt att jag band när jag gjorde. Sen 2000 tillbaka från staten så blir kostnaden 1166kr, så betydligt billigare än förre året..
 
Fick räkningen nu, 6000kr för 2500kWh i december. Sedan får man 2000 tillbaka av Maggan, det blir ju inte så illa ändå.

Edit: rörligt i SE3
 
Mats-S
6 miljarder ska sossarna lägga ut på elstödet. Man får verkligen hoppas för deras skull att det är en bra investering inför höstens val :rofl:
Och alla ni som är så tacksamma för att sossarna som vanligt kör sitt bidragsrejs istället för att lägga 6 miljarder på något vettigt, lägg rätt valsedel i valurnan i september ;)

Helt sjukt hur man straffar folk som tänker själva, satsar på enrgibesparande åtgärder på sina villor, väljer rätt elavtal utifrån sin egen betalningsförmåga ... och istället gynnar regeringen ansvarslöshet och energislöseri :mad:
 
  • Gilla
jade_wys38
  • Laddar…
Mats-S
V Ville_Vessla skrev:
Fick faktiskt nästan exakt 2500kr för decembe
Intresseklubben noterar :sleep:
Ytterligare ett bland många "show off" inlägg i den här tråden. Att visa upp en faktura är totalt meningslöst för debatten här :worried::sleep:
 
  • Gilla
Ville_Vessla
  • Laddar…
M
Mats-S Mats-S skrev:
6 miljarder ska sossarna lägga ut på elstödet. Man får verkligen hoppas för deras skull att det är en bra investering inför höstens val :rofl:
Och alla ni som är så tacksamma för att sossarna som vanligt kör sitt bidragsrejs istället för att lägga 6 miljarder på något vettigt, lägg rätt valsedel i valurnan i september ;)

Helt sjukt hur man straffar folk som tänker själva, satsar på enrgibesparande åtgärder på sina villor, väljer rätt elavtal utifrån sin egen betalningsförmåga ... och istället gynnar regeringen ansvarslöshet och energislöseri :mad:
Om det nu bara var sossarna som betalde också, det är lätt att vara generös med andras pengar!
 
6 miljarder, bra grundplåt för att bygga lite ny kärnkraft... Blir nog billigare än om man ska betala ut stöd varje vinter framöver, eller är det bara denna vintern det är synd om folk?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Intresseklubben noterar :sleep:
Ytterligare ett bland många "show off" inlägg i den här tråden. Att visa upp en faktura är totalt meningslöst för debatten här :worried::sleep:
Denna tråd handlar faktiskt just om elfakturor så du är tyvärr helt fel ute. Finns andra trådar du kan söka dig till om du inte gillar ämnet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Denna tråd handlar faktiskt just om elfakturor så du är tyvärr helt fel ute. Finns andra trådar du kan söka dig till om du inte gillar ämnet.
Någon som vill se min elfaktura? Om tillräckligt många visar intresse så kan jag ta kort och ladda upp den.
 
Mats-S
Z Zodde skrev:
Denna tråd handlar faktiskt just om elfakturor så du är tyvärr helt fel ute.
Inser du inte hur värdelös fakta det är att endast visa en räkning ... ska den bli relevant så måste man få ett antal flera parametrar för att kunna bedöma fakturan. Men som "show off" duger det ju bra att bara berätta hur låg faktura man har :rofl:
V vik_tor skrev:
Om tillräckligt många visar intresse så kan jag ta kort och ladda upp den
Hehe, den var bra den, jag kan också ladda upp min. Tänk vad roligt det ska bli att titta på massa elräkningar helt tagna ur sitt sammanhang :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.