Hej!

Jag har en Esab Smashweld 180.
Jag har haft den länge och den har aldrig krånglat, det är min första svets vilket gör att jag inte kan nått om taktiken och maskineriet i den.
Igår drog jag, för första gången på väldigt länge, på den starkaste strömmen. Den gick konstigt i ett par sekunder. Sen dog den helt. Det är nu inget liv i den alls. Var börjar man leta? Vad är vanliga fel?

Tack på förhand!

F
Omöjligt att säga. Antingen så vet du hur man felsöker förhållandevis enkel elektronik eller inte. Det är nog förhållandevis kört med reservdelar så det blir antagligen att leta ersättninsdelar. Jag skulle börjat med dioderna. Det är inte så mycket värde i en gammal Smashweld, max 1500-2000kr skulle jag gissa på för en fungerande så är den viktig för dig så kan en donatormaskin vara det effektivaste. Börja med att göra den rent ordentligt inuti så du inte har kortslutande damm och se om det har sprakat till nån stans, det kan ge viss vägledningen om var det gick åt helvete..

men det är inte så enkelt att triggern i handtaget gett upp?

F fsn skrev:
Omöjligt att säga. Antingen så vet du hur man felsöker förhållandevis enkel elektronik eller inte. Det är nog förhållandevis kört med reservdelar så det blir antagligen att leta ersättninsdelar. Jag skulle börjat med dioderna. Det är inte så mycket värde i en gammal Smashweld, max 1500-2000kr skulle jag gissa på för en fungerande så är den viktig för dig så kan en donatormaskin vara det effektivaste. Börja med att göra den rent ordentligt inuti så du inte har kortslutande damm och se om det har sprakat till nån stans, det kan ge viss vägledningen om var det gick åt helvete..

men det är inte så enkelt att triggern i handtaget gett upp?
Tack så mycket för svar! Jag gav mig på att felsöka och hittade ganska snabbt ”felet” när jag var lite piggare i skallen. Reglaget som ställer in puls eller kontinuerlig ström hade hamnat i nått mellanläge🤦‍♂️. Jag har aldrig kört puls och därför heller aldrig rört detta reglage.

F
I irs skrev:
Tack så mycket för svar! Jag gav mig på att felsöka och hittade ganska snabbt ”felet” när jag var lite piggare i skallen. Reglaget som ställer in puls eller kontinuerlig ström hade hamnat i nått mellanläge🤦‍♂️. Jag har aldrig kört puls och därför heller aldrig rört detta reglage.
Det finns inte puls på en Smashweld.

EDIT: Du menar såklart varianterna av punktsvetsning.

Redigerat:
F fsn skrev:
Det finns inte puls på en Smashweld.

EDIT: Du menar såklart varianterna av punktsvetsning.
Ja det är det kanske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.