Byggahus.se
Låter som att du har glapp någonstans. Leder lite lagom för att det inte ska gå att använda slingsökaren.

Jag fick springa runt och sticka en nål i för att hitta var brottet låg.
 
A
S Sinologen skrev:
Jaha... får väl se vad han säger imorgon då. Ännu en manick att investera i för det här projektet. :mad:

Jag har varit inne på att det är laddstationen som är kass för jag bytte kontakter på avgränsningskabeln och då gick han i nån dag innan jag fick tillbaka felet.
Kan vara oxidering i kontakterna. Speciellt om de legat utomhus men har haft kontakter inomhus som också oxiderat. Ett sätt att komma åt det är att röra kontakterna i varandra några gånger. Egentligen ska kontakterna vara guldpläterade så slipper man sånt.
Även kontaktspray brukar hjälpa men det behöver man inte så ofta. Brukar spraya typ vartannat till vart fjärde år.
 
Har inte haft tid att ringa honom än. Mätte resistant från ände till ände av slingan, 2 ohm.
Ni som mäter på flera punkter längs med slingan, hur gör ni då? Man vill ju inte skala slingan.
 
Sticker in en nål genom isoleringen.
 
S Sinologen skrev:
Har inte haft tid att ringa honom än. Mätte resistant från ände till ände av slingan, 2 ohm.
Ni som mäter på flera punkter längs med slingan, hur gör ni då? Man vill ju inte skala slingan.
2 ohm låter rimligt. Har du även kollat att du har förbindelse mellan beg.kabel och guidekabelanslutning.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Sticker in en nål genom isoleringen.
Leder inte till framtida skador? Mikroskopiskt kanske men tänker att fukt ändå borde tränga in?

E etompau skrev:
2 ohm låter rimligt. Har du även kollat att du har förbindelse mellan beg.kabel och guidekabelanslutning.
Nej, det ska jag göra. Du menar resistans mellan en ände på begränsningskabeln och ände på begränsningskabeln?
 
S Sinologen skrev:
Leder inte till framtida skador? Mikroskopiskt kanske men tänker att fukt ändå borde tränga in?


Nej, det ska jag göra. Du menar resistans mellan en ände på begränsningskabeln och ände på begränsningskabeln?
Svar ja.
 
Högst oklart, men vad är alternativet?

I ditt fall låter det inte som att slingan är av, om du har 2ohm över slingan. Då skulle jag misstänka antigen kontakten till laddstationen eller själva laddstationen.

Funkar den om du kopplar en kort sladd över?
 
När jag håller en kort sladd mot blecken så börjar det blinka gult ist vilket då ska vara guidekabeln. :mad: Jag tror att det är stationen som har kajkat ur men det är ju bara "känsla"

Tack för hjälpen och tålamodet!
 
A
Mätte min begränsningskabel och den pendlade mellan 3 och 4 ohm.

Den är ca/drygt 300 m lång.
 
Som uppdatering till mitt problem: alla kretskort fick bytas samt nytt batteri. Försäkringsbolaget täckte ca halva kostnaden.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A
S Sinologen skrev:
Som uppdatering till mitt problem: alla kretskort fick bytas samt nytt batteri. Försäkringsbolaget täckte ca halva kostnaden.
Kan du ha haft åskväder innan du fick problem ?
 
  • Gilla
Björngrytet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.