cecar33 skrev:
En brunnsmanschett syns mellan kanten och klämringen men får inte synas under klämringen för då bottnar inte klämringen och då anses det att det inte är tillräckligt tätt. Så lyfter man på silen så skall den synas.

Det primära är inte huruvida folie kontra manschett utan att klämringen klämmer på sidorna inte i botten, och därmed kan man alltså inte se något under klämringen och inte heller skära av det efter klämringen är monterad för då är det felmonterat.
 
cecar33 skrev:
Det primära är inte huruvida folie kontra manschett utan att klämringen klämmer på sidorna inte i botten, och därmed kan man alltså inte se något under klämringen och inte heller skära av det efter klämringen är monterad för då är det felmonterat.
Det finns ju fler olika modeller där man skär bort överflöd av manschett och tätskikt EFTER att ringen är monterad!
Då ser man manschett UNDER klämringen och det är korrekt monterat trots det.
 
anders07 skrev:
Det finns ju fler olika modeller där man skär bort överflöd av manschett och tätskikt EFTER att ringen är monterad!
Då ser man manschett UNDER klämringen och det är korrekt monterat trots det.
Vilket jag tycker borde vara en säkrare modell för korrekt installation. Vilka modeller har så?
 
thomasx skrev:
Vilket jag tycker borde vara en säkrare modell för korrekt installation. Vilka modeller har så?
jag har sett här i en annan tråd att det påstås att Jafo är en sådan. Jag har dock kollat i deras anvisningar, och där står att den INTE skall ligga under ringen.

Blev nyfiken för jag installerade en Jafo i fritidshuset för typ 10 år sedan, och hade för mig att den inte fick ligga under.

Så om den inte får ligga under ringen på Purus eller Jafo, hur många fler finns det?

Edit: Insåg just att anders har svarat på frågan precis här ovan.
 
Jag har en Vieser själv i ett badrum så därför kände jag till den...

Tittar man på GVK så nämner de ju endast Purus med text men hänvisar till "andra godkända" fabrikat utan att namnge någon. Ska GVK vara oberoende är det ju inte så snyggt att nämna Purus som det "godkända" kan man tycka... Det är ju lätt att få uppfattningen att det bara är Purus som är godkänt om man läser deras text lite slarvigt...
 
J.Andersson skrev:
Det som jag har märkt i efterhand är att något fall mot golvbrunnen inte existerar och rinner iväg ifrån brunnen, eftersom det är just duschkabin och detta märktes inte förrens när det var stopp i avloppet. :thumbdown:Är detta tillåtet?

Är detta något man kan ta vidare? Nästa fråga och kanske den mest intressanta när man säljer är det något en annan skulle kunna bli krävd på att åtgärda eller betala för?
Tillåtet - ja visst är det tillåtet. Du får bygga ditt badrum hur du vill. De branschregler som finns är just branschregler, det är inte lagar. Det som kan hända är att du får ut mindre (eller inget alls) från din försäkring.
 
anders07 skrev:
Jag har en Vieser själv i ett badrum så därför kände jag till den...

Tittar man på GVK så nämner de ju endast Purus med text men hänvisar till "andra godkända" fabrikat utan att namnge någon. Ska GVK vara oberoende är det ju inte så snyggt att nämna Purus som det "godkända" kan man tycka... Det är ju lätt att få uppfattningen att det bara är Purus som är godkänt om man läser deras text lite slarvigt...
Nej, det är inte så snyggt. Samtidigt är det ingen annan än de själva som kan godkänna brunnar enligt deras egna branschregler, så de måste ju ha en lista med godkända brunnar någonstans.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.