Byggahus.se
Jag behöver ta fram fasadritningar på ett hus jag byggt, hur gör jag det på enklaste och billigaste sätt? Planritning har jag.
 
Ritar upp det?

Du får nog vara lite mer specifik än så
 
  • Gilla
kurre.eson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ritar upp det?

Du får nog vara lite mer specifik än så
Bra svar, jag bad om det 😉.
Jag vill gärna rita upp det på ett program, eller köpa till billig peng. Det handlar om fasadritningar i 2D.
Vilka program finns det på nätet? Trial eller billigt köpes.
 
sketchup för webben är gratis och ganska enkelt. Visserligen 3D, men det går ju att skriva ut/exportera projektioner av de olika planen som man vill.
 
  • Gilla
kurre.eson
  • Laddar…
Jag tycker nog inte man ska förakta att ta till pennan. Känslan min är att det är förvånansvärt många ritningar gjorda i datorn som ser rent förskräckliga ut jämfört med handritade.
Tänker ofta när det gjorts en ny tråd om någon som vill ha input på en ritning "varför ritade de inte för hand istället". Gäller även i mäklarannonser, det är ju rent bedrövligt många ritningar där.
 
  • Gilla
kurre.eson
  • Laddar…
useless useless skrev:
sketchup för webben är gratis och ganska enkelt. Visserligen 3D, men det går ju att skriva ut/exportera projektioner av de olika planen som man vill.
Jag har tittat på demo av Sketchup och Sketchup pro men inte sett att det går att få en hel utsida på det man ritat upp. Jag måste väl typ rita upp allt bräda för bräda isåfall?
Ett program där man ritar in planritningen som bygger upp väggar och tak med ingångsinfon från planritningen tänker jag på.
 
  • Gilla
kurre.eson
  • Laddar…
kurre.eson kurre.eson skrev:
Jag har tittat på demo av Sketchup och Sketchup pro men inte sett att det går att få en hel utsida på det man ritat upp. Jag måste väl typ rita upp allt bräda för bräda isåfall?
Ett program där man ritar in planritningen som bygger upp väggar och tak med ingångsinfon från planritningen tänker jag på.
Har du en brädfasad och vill att brädorna ska synas så måste dom ju ritas upp oavsett om man använder ett CAD-program eller papper och penna. Fördelen med ett ritprogram är att man kan rita en bräda, sen kopiera den över hela fasaden med 125 mm mellanrum med ett enkelt handgrepp...
 
  • Gilla
kurre.eson
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Jag tycker nog inte man ska förakta att ta till pennan. Känslan min är att det är förvånansvärt många ritningar gjorda i datorn som ser rent förskräckliga ut jämfört med handritade.
Tänker ofta när det gjorts en ny tråd om någon som vill ha input på en ritning "varför ritade de inte för hand istället". Gäller även i mäklarannonser, det är ju rent bedrövligt många ritningar där.
Lite jobbigt, det kanske blir så iallafall.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fördelen med ett ritprogram är att man kan rita en bräda, sen kopiera den över hela fasaden med 125 mm mellanrum med ett enkelt handgrepp...
Eller nackdelen, det innebär att man måste rita upp allt i så fall. Takfot, fönster, foder mm mm. Men tack för inputen.
Jag söker egentligen lösningar som finns i Chief Architect, men enklare och anpassat till amatören.
 
Jag har ritat upp mina hus i Sketchup. Visst är det lite jobb, men man har nytta av ritningarna på flera sätt sen. Inte bara för att skriva ut fasadbilder.
 
  • Gilla
kurre.eson
  • Laddar…
kurre.eson kurre.eson skrev:
Jag behöver ta fram fasadritningar på ett hus jag byggt, hur gör jag det på enklaste och billigaste sätt? Planritning har jag.
Jag ritar i Archicad och skulle kunna hjälpa dig att få fram fasaderna du behöver mot mindre ersättning. Skicka ett pm isf 👍🏻
 
  • Gilla
kurre.eson
  • Laddar…
Jag valde att använda och köpa ett års licens av Sketchup Pro. I Pro versionen ingår programmet Layout som används för att skapa fasadritningar. Jag har ritat en Carport som jag fått bygglov för av min kommun. Det finns många bra tutorials på Youtube som gör att man relativt snabbt kommer igång.
Här är ett exempel på min husritning
 
  • Arkitektoniska ritningar, husfasader åt olika håll, planlösning, måttangivelser, tillbyggnad markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
B Byggprojektören skrev:
Jag ritar i Archicad och skulle kunna hjälpa dig att få fram fasaderna du behöver mot mindre ersättning. Skicka ett pm isf 👍🏻
Tack så mycket. Jag har löst det akuta problemet. 👌
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.