I radhuslängor med egen friköpta hus där ett sovrum vetter med sin vägg mot respektive grannar har målats utav praktiska skäl utav den som har väggen på sin sida. Nu undrar jag om panelen har börjat ruttna 5-15cm från ändträet vem är skyldig att se till att den blir utbytt/renoverad. Alternativt blir ju att riva ned och sätta upp nytt, men vems juridiska ansvar är det för sin respektive "verkliga" egna vägg?

Jag har svårt att se att ansvaret kan ligga på någon annan än den fastighet väggen hör till, dvs. väggens ägare bör ha ansvaret. Det innebär också att väggens ägare underhåller när han anser att det är befogat. Dvs. grannen som ser väggen kan inte begära att ägaren håller den i ett visst skick. Det finns givetvis gränser för hur dåligt underhållen den får vara, man är ju skyldig att hålla fastigheten i ett rimligt skick.

hempularen skrev:
Jag har svårt att se att ansvaret kan ligga på någon annan än den fastighet väggen hör till, dvs. väggens ägare bör ha ansvaret. Det innebär också att väggens ägare underhåller när han anser att det är befogat. Dvs. grannen som ser väggen kan inte begära att ägaren håller den i ett visst skick. Det finns givetvis gränser för hur dåligt underhållen den får vara, man är ju skyldig att hålla fastigheten i ett rimligt skick.
Tack,
Vet du/ni om det finns stöd för detta i någon lag/stadga paragraf?
Vi bor i samfälligheten Gräskobben(www.graskobben.se), men i stadgan där berör enbart gemensamhetanläggningarna såsom garagelängor, fjärrvärmen, park- & lekplatser.
anledningen är en utav mina äldre grannar anser att man målar de sidor som vetter hos var och en, men visst måla är ju en sak dock blir det lite annorlunda när det kommer till byta panel pga dåligt ändträ främst orsakat från byggnationen 1977 när man har masonitskiva bakom utan luftläkt vilket orsakar fukten i ändträet.

MVH

Lasse

O
Jag ser inte problemet... Du äger en del av huset. den delen tar man hand om själv... Det är inge konstigt...
Samfälligheten har oftast inget med själva husen att göra, mer än vattenrör och avlopp in i huset.
Det är bara å kolla vilket kapitel som styr huset... det är väl PBL....

lariff skrev:
...anledningen är en utav mina äldre grannar anser att man målar de sidor som vetter hos var och en, men visst måla är ju en sak dock blir det lite annorlunda när det kommer till byta panel pga dåligt ändträ främst orsakat från byggnationen 1977 när man har masonitskiva bakom utan luftläkt vilket orsakar fukten i ändträet...
Lasse
Hej Lasse, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Om huset är ditt är det ju slutligen ditt ansvar att hålla det i gott skick, precis som Hempularen skriver.

Du behöver nog inte bry dig så mycket om vad äldre grannar tycker.
Det är faktiskt bara tyckande.

För du menar väl inte att du skall bekosta bytet av grannens ruttna panel bara för att hans/hennes hus råkar stå i tomtgränsen?

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
lariff skrev:
Tack,
Vi bor i samfälligheten Gräskobben(www.graskobben.se), men i stadgan där berör enbart gemensamhetanläggningarna såsom garagelängor, fjärrvärmen, park- & lekplatser.
anledningen är en utav mina äldre grannar anser att man målar de sidor som vetter hos var och en, men visst måla är ju en sak dock blir det lite annorlunda när det kommer till byta panel pga dåligt ändträ främst orsakat från byggnationen 1977 när man har masonitskiva bakom utan luftläkt vilket orsakar fukten i ändträet.

MVH

Lasse
Om det är din vägg är det ju du som har ansvar att underhålla den, ingen annan. Sen känner jag igen det där med att äldre grannar tycker att "så har vi alltid gjort". Det funkade bra när de flyttade in och alla var på samma nivå. 30 år senare när en del flyttat ut funkar det inte lika bra. En del nyinflyttade vill köra enligt pappret, dvs underhålla sin husvägg, medan äldre vill underhålla grannens som vetter mot dem. Brukar även gälla klippning av gemensamma häcken.
Kan bli krock att flytta in mellan en äldre och en senare inflyttad. Antingen har man tur så att man inte behöver underhålla på någon av sidorna, eller så får man underhålla bägge...
Bodde mellan två äldre i radhus och hade tur. Båda två ville sköta häckklippningen hela vägen runt sina tomter, så jag behövde inte göra så mycket.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Du skall ju inte behöva visa på något skriftligt. Om din granne vill att du skall utföra underhåll, så är det upp till grannen att visa att han rätt att begära det.

lariff skrev:
Tack,

MVH

Lasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.