Byggahus.se
Har inte sett detta tas upp, men idag blev det väldigt uppenbart.

Vi eldar i en gammal extremt välfungerande kakelugn som vanligt.

Kraftig vind blåser upp nu under kvällen. Konsekvens blir att det drar baklänges i eldstaden, inte svårt att detektera eftersom det luktar fan i kåken. Förmodat extrema halter av CO... inte bra.

Aldrig varit med om dylikt tidigare men tänker det kan vara bra med en "headsup" på detta.

Jag har tagit på mig nu att sitta eldvakt och se till att denna eldstad återgår till ofarligt tillstånd när stormen bedarrar och bränslet tar slut i eldstaden.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 4 till
  • Laddar…
Frun sa också att det stinker inne idag, vi har kastvindar (hade på morgonen) som skapade något liknande. Lät lillbrasan brinna ut, höjde LLVP 1 grad. Nu har Roslagen halvstorm med slagregn. Blir inte mer elda idag inte.
 
Elda hårdare en ordentlig temperatur skillnad driver på skorstenen och övervinner alla stormar
 
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Elda hårdare en ordentlig temperatur skillnad driver på skorstenen och övervinner alla stormar
Vet inte om det är lämpligt med kakelugn. Dessutom är det ju lägre rökgastemperatur med kakelugnar.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Koldioxiden är inte nått att oroa sig för, det är kolmonoxiden som dödar.
 
Man skall elda ordentligt och inte myspyselda. Då blir kaminen varm och driver luften uppåt oavsett vad som händer utanför.
 
så endel menar att förr så slutade man elda när det stormade.. skulle inte tro de

Man hade inte annat än kanelugnen
 
Jag eldar inte i kakelugn men har en spiskassett i öppna spisen. Upplever att draget ökar när det blåser och det blir en jäkla fart på brasan.
Jag brukar sluta elda då för jag är lite rädd för att det blir för hett i spisen.

Har du tillräckligt med friskluftsventiler i huset? (antar att du inte har mekanisk ventilation)
 
Vid uppstart i blåsigt väder upplever vi att eldsflammorna brukar virvla runt i kaminen och därför kan det vara svårt att placera späntveden så att flammorna från tidningspapper eller liknande träffar veden. Har frånluftsventilation så vi behöver öppna en dörr vid uppstart för släppa undertrycket i huset så att det ska bli drag. Men nån egentlig fara har vi aldrig upplevt, bara att det är lite trixigare vid storm. Brukar börja med att värma upp kaminröret med typ en halv dagstidning innan späntveden monteras. Annars går det långsammare.
 
Nej det var en litet speciell grej här, aldrig varit med om att kakelugnen drar baklänges i rökkanalen.

Eldat vidare idag och allt är helt normalt. Älskar kakelugnar, gamla hederliga med tonvis av sten som lagrar värme mellan varven man eldar. Genialt.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Man ställer ju in kakelugnen väldigt noga i ett läge där man balanserar mellan tillräckligt drag för bra eldning och minsta möjligliga luftflöde för att lagra värmen. Var det läget är påverkas lite av faktorer som rökkanalen är varm, om man eldar löv eller gran - och ibland av väderförhållanden.

Om man har starka vindar och framför allt snabba förändringar i de vindarna så tänker jag mig att det kan blir en så tydlig påverkan att det märks som att det blir nästan omöjligt att hitta ett bra läge på spjället som fungerar utan att brasan börjar reagera som att det blir en växling mellan för mycket och för lite drag på ett sätt som gör att det kan bli svårt att hitta ett stabilt läge på spjället som fungerar. Tänker mig att det förstärks också om du nyss startat en brasa med kalla rökkanaler så att de motarbetar snarare än hjälper draget.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Koldioxiden är inte nått att oroa sig för, det är kolmonoxiden som dödar.
Antar att det var därför han skrev CO och inte CO²
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag eldar inte i kakelugn men har en spiskassett i öppna spisen. Upplever att draget ökar när det blåser och det blir en jäkla fart på brasan.
Jag brukar sluta elda då för jag är lite rädd för att det blir för hett i spisen.

Har du tillräckligt med friskluftsventiler i huset? (antar att du inte har mekanisk ventilation)
Det löser du med att minska tilluftsspjället ellet mindre vedmängd om du är orolig. Elda på bara.
 
F fribygg skrev:
Koldioxiden är inte nått att oroa sig för, det är kolmonoxiden som dödar.
Även CO2 är dödligt men då måste halten upp på några procent, något i mitt minne säjer att det ska vara 8% men jag lämnar inte garanti på det.
 
  • Haha
Talvan
  • Laddar…
Finns det sån där fast monterad skorstenshuv? Typ en på längden /
höjden kapat kvartsfat för t ex olja.

Kan tänka mig att det skulle kunna bli problem i vissa vindar. Att huven står snett mot vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.