Byggahus.se
Hej

Väldigt okunnig på VVS.
Men eftersom det var hyfsat plug and play så hoppades jag kunna lösa detta men stött på lite problem.

Mellan balofixen och min diskmaskinsavstängning har jag svårt att få det tätt. Medföljande gummipackning till diskmaskingsavstängningen drog jag sönder. Köpte en ny fiberpackning istället men även denna har jag dragit sönder..

Kopplingen är rätt trög att skruva på så det är svårt att känna när det är nog med kraft så att säga. Men vilken typ av packning hade ni användt? Gummi eller fiber? Eller gängtejp, lin osv?

Dimension på fiberpackningen jag köpte var 3/8 vilket jag antar stämmer för så står det i anvisningen till diskmaskinsavstängningen och den passar ju. :)

Tacksam för hjälp.

Diskmaskinsavstängningen:
https://www.ikea.com/se/sv/assembly...ic-dishwasher-shut-unit__AA-2175907-2_pub.pdf
 
  • VVS-installation med balofix och diskmaskinsavstängning mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med öppna balofix och diskmaskinsavstängningar under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskinsavstängning med synliga gängor och skadad packning på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vattenanslutning med synlig gänga och en demonterad packning, potentiellt läckageproblem vid VVS-arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig grön fiberpackning på en vit yta, med en bit av packningen bryts bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Du behöver slätända mot packningen, det du har nu är tänkt för klämring och verkar dessutom vara skadat vilken nog är anledningen till droppet. Jag vet inte vad som är lättast eller bäst men jag hade nog köpt en ny ballofix med rätt gänga på båda sidorna (en för klämringen och andra för diskmaskin) och bara bytt ut "kroppen".
 
Ballofixen är ju gjord för att stoppa i ett rör med en klämringskoppling på.


Det är därför du drar i sönder packningen. En isärmonterad Ballofix ventil med klämringskoppling och separata delar upplagda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Du behöver en Broen planadapter med RSK: 1934289 för att konvertera klämringskopplingar-ända till en plan yta!

För visst har du 12mm ända uppåt på ballofixerna?
 
A Argastesnickaren skrev:
Ballofixen är ju gjord för att stoppa i ett rör med en klämringskoppling på.


Det är därför du drar i sönder packningen.[bild]
Krilleman Krilleman skrev:
Du behöver en Broen planadapter med RSK: 1934289 för att konvertera klämringskopplingar-ända till en plan yta!

För visst har du 12mm ända uppåt på ballofixerna?
A Argastesnickaren skrev:
Ballofixen är ju gjord för att stoppa i ett rör med en klämringskoppling på.


Det är därför du drar i sönder packningen.[bild]
Jag förstår, då var de inte konstigt att jag drog sönder packningen..
Orkar ni hjälpa mig ta fram samtliga produkter jag behöver för att koppla på diskmaskingsavstängningen? Eller är det bara planadaptern som skrevs ovanför?

Stort tack för hjälpen!
 
Köp gärna gängtejp å dra på en 5-10 varv på gängorna innan ihopsättning, biltema har en rulle för 5 kr, funkar kanon
 
  • Blå genomskinlig gängtejp från Biltema på vit rulle med blå detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Peter2400
  • Laddar…
Krilleman
J Jonas Eriksson1 skrev:
Gänga 16mm är det uppåt!

Eller kanske 15mm är mer rätt? :D

Funkar en sådan istället? [länk]

Har ingen tillgång till grossist.
Gå till din lokala VVS-firma, säg att du behöver två av dessa RSK. Dahl har på centrallager kan du hälsa.

Det jag menade med 12mm-ände var om innerdiametern i klämringskopplingen var 12mm? Alltså där kopparröet skulle ha suttit?

Gängtape är en nödlösning som endast skall se som sista utväg på klämringsända!

Och varmt välkomen till Byggahus Forum @Jonas Eriksson1 !!!
 
  • Gilla
KVC
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.