2 935 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Lufta element, så tätt intill vägg att elementnyckel inte får plats
Produkter som diskuteras: "elementnyckel"
Elementnyckel Bårebo
Lufta elementen med en universell elementnyckel
35 kr inkl moms
Läs mer
Såga av nyckeln så att den går att få in.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 110 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 110 inlägg
Köp tex denna,
https://www.clasohlson.com/se/p/30-9787
https://www.clasohlson.com/se/p/30-9787
I dessa lägen kan du stänga termostaten och lufta genom att släppa muttern ovanför termostatventilen, då fyller det via returen och luften åker ut. Blöter lite mer men fungerar
Alternativt skaffa den mindre nyckeln som fanns på bild här längre upp, den bör få plats!
Mvh Rörmokarn
Alternativt skaffa den mindre nyckeln som fanns på bild här längre upp, den bör få plats!
Mvh Rörmokarn
Även om det man försöker lossa/dra åt inte är sexkantigt (i detta fall rektangulärt) duger det många gånger med en passande hylsa, ingen perfekt passform men bör fungera. Och som svar på den andra frågan så har jag ett gäng hemma, men dom lånar jag inte ut till dig.D Daniel 109 skrev:
Anslutningsröret brukar ju vara böjt neråt, så det blir en hel del luft kvar med den metoden.Gnomeboy skrev:
Det funkade att såga av. Dock var det ingen av de fyra sidorna av elementnyckeln som riktigt gick på. Trots att de passar på husets andra element.D Daniel 109 skrev:
Såg ut som att det var lite färg där inne som jag skrapade bort, men gick ändå inte på.
Skulle detta elementet kunna behöva en annan nyckel än husets andra element? Det låter ju ändå konstigt.
Är det denna jag ska skruva upp lite?Gnomeboy skrev:
Vad menar du med flåsa på?
När jag provade de olika nycklarna så började det faktiskt droppa lite. Ingen av dem gick på, men någon av dem måste ha rört den lite i alla fall eftersom det började droppa. Sen provade jag alla åt andra hållet igen och någon av dem lyckades stänga den igen Så kanske är det luftat då.
Med det sagt så är hela elementet fortfarande iskallt, även om termostaten är på maxvärme.
När jag skruvar på värmen på termostaten på husets andra element så börjar det susa och inom kort är det riktigt varmt, men detta elementet händer ingenting när man skruvar på termostaten.
Om det hade varit luft i elementet så borde det väl dessutom ha varit varmt längst ner, men kallt högst upp. Inte som nu där hela elementet är kallt.
Med det sagt så är hela elementet fortfarande iskallt, även om termostaten är på maxvärme.
När jag skruvar på värmen på termostaten på husets andra element så börjar det susa och inom kort är det riktigt varmt, men detta elementet händer ingenting när man skruvar på termostaten.
Om det hade varit luft i elementet så borde det väl dessutom ha varit varmt längst ner, men kallt högst upp. Inte som nu där hela elementet är kallt.
Droppar det vatten så var inte problemet luft.
Jag gissar på att ventilen kärvar.
Jag gissar på att ventilen kärvar.