P
Är det någon som kan hjälpa mig att räkna på detta ?
Förutsättningarna är, 200 mm golvbjälkar. Finns ett utrymme på ca 170 mm under bjälkarna där jag hade tänkt att dra avloppet från duschen för att slippa ta hål i alla bjälkar men jag har lite svårt att räkna ut om det går att ha en Jafo golvbrunn med bottenutlopp, två 45 böjar och sedan ca 2,5 m 75 mm rör där det ska ansluta till 110 mm röret från toaletten och sedan ytterligare ca 1 m innan det går ner i golvet/rörschaktet. Tänker på att få till fall mm. röret får ju inte komma så långt ner att det tar i taket under.

L
Tror inte det finns plats för en brunn med bottenuttag , dom är rätt långa
Trava iväg till varuhuset , plocka ihop det du önskar , sätt ihop och mät på plats , om inget stämmer plockar du in det hyllorna igen , då behöver du inte köpa fel

P
Jafos brunn är 190 mm hög sen beror det på hur mycket de två 45 gradarna bygger nedåt. Tar nog och gör som du säger då jag ska ut och handla lite annat imorgon.

Staffans2000
Skulle det knipa, kan du ersätta dina språng med en vinkel. Dvs. Byt ut de två böjarna mot ett nittiogradigt dito. Så tar det mindre plats. Skulle inte heller det räcka, kan du minska rördimentionen till 50mm.

P
Blev ett standard med sidoutlopp. Får ta hål i en regel men sen försöker jag gå under resterande.

H
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Skulle det knipa, kan du ersätta dina språng med en vinkel. Dvs. Byt ut de två böjarna mot ett nittiogradigt dito. Så tar det mindre plats. Skulle inte heller det räcka, kan du minska rördimentionen till 50mm.
alltid så lite som möjligt 90 gradiga.

Staffans2000
Exakt! Så lite som möjligt.
Själv har jag stående vinklar till såväl wc, tvättställ och diskbänk. Hittills utan stopp!

Staffan

P
Sådär får det bli. Ska ta hål i bjälken och göra en mjuk böj nedåt. Ev får jag ta upp ett hål i nästa också.

• Golvbjälklag under konstruktion med en synlig röd ventilationshuv och en bärande bjälke redo för genomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte leda ut det i ur brunnen i bjälken riktning, och böj ned det under bjälkarna, sedan mot röret som du får vrida en del åt höger i bilden.

P
Jo det går ju också men blir en omväg med fler böjar för det ska ju åt det håll som röret ligger nu

L
Det ska gå åt det hållet , vilket håll ?
Du kan lägga in ett T-stycke 45 grader , sen om det blir lite rakt gör inte så mycket , det är bara vatten som ska rinna , om det blir en skvätt kvar gör ingenting
Det T-stycke som jag ritat är bara att vända åt det håll som det ska gå.
Att kapa det befintliga och skarva in T-stycket , finns s.k. skjutmuffar utan stopp , som går att knuffa in på hela sin längd på röret och knuffa tillbaka över röret
Hoppas du förstår

• Öppet golv med träbjälkar där ett avloppsrör är markerat med gul pil och ett ritat T-stycke för rörinstallation.
    Skapa konto
P
Installation av avloppsrör mellan golvbjälkar i ett pågående byggprojekt utan håltagning.
Skapa konto
Ska nog gå att få till utan håltagning.

• Golvbjälklag med rörinstallationer och en röd ventilationshatt utan håltagning.
    Skapa konto
P
Ser det ok ut ?

• Golvbjälklag med öppen konstruktion och synliga ventilationsrör i ett pågående byggprojekt.
    Skapa konto
  • Installation av avloppsrör och golvbrunn i träbjälklag under pågående renovering.
    Skapa konto
P
En till

• Avloppsrör i golvkonstruktion med synlig installation av en toalettfläns.
    Skapa konto
L
P Peter_K skrev:
En till
:):):)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.