170 läst ·
3 svar
170 läst
3 svar
Falu vapen
Hej!
Jag har målat fasaden på ena gaveln av vårat hus men har jag valt fel färg. Jag har målat över plastfärg (Bestå) med Falu vapen (modern slamfärg) och nu två år efter börjar färgen spricka och flaga.
Fått rådet att tvätta med fasadtvätt, skrapa och måla med den tidigare färgen. Måste all färg bort eller bara det som flagat? Ska jag vänta något år till innan jag skrapar? Andra idéer?
Jag har målat fasaden på ena gaveln av vårat hus men har jag valt fel färg. Jag har målat över plastfärg (Bestå) med Falu vapen (modern slamfärg) och nu två år efter börjar färgen spricka och flaga.
Fått rådet att tvätta med fasadtvätt, skrapa och måla med den tidigare färgen. Måste all färg bort eller bara det som flagat? Ska jag vänta något år till innan jag skrapar? Andra idéer?
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 398 kr inkl moms
Läs mer
Välkommen till forumet!A A59 skrev:Hej!
Är det slamfärgen som börjat spricka och flaga? Har själv Alcro Bestå (eller det hette Front V från början) på huset sen 25 år och det har aldrig flagat och har aldrig behövt skrapa vid ommålning. Slamfärgen har förmodligen väldigt dåligt fäste på akrylatfärgen så fasadtvätt och en rejäl omgång med rotborste borde räcka. Och sen måla med Bestå eller liknande.
Tack! Ja vi har varit nöjda med Bestå men fick för mig att prova Falu vapen, säkert en bra färg på rätt underlag. Otroligt klantigt av mig men jag får väl skrubba på 😟Cruzze skrev:
Välkommen till forumet!
Är det slamfärgen som börjat spricka och flaga? Har själv Alcro Bestå (eller det hette Front V från början) på huset sen 25 år och det har aldrig flagat och har aldrig behövt skrapa vid ommålning. Slamfärgen har förmodligen väldigt lite fäste på akrylatfärgen så fasadtvätt och en rejäl omgång med rotborste borde räcka. Och sen måla med Bestå eller liknande.
Slamfärg har sina absoluta fördelar också. När vi byggde vårt hus så var modulerna grundmålade med nån sorts transportskydd och då gick det inte att köra med slamfärg för virket var inte obehandlat. Byggde sedan en friggebod på lösvirke för några år sedan och då blev det Falu Vapen på panelen...A A59 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden