Projekterar mitt badrum som ser ut enligt bilden.

Den röda linje är gräns mellan duschutrymme och övrig del.

De blå linjerna symboliserar golvfallet, i riktning mot duschen.

Yttermåtten är ca 2*3 m, varav ducshutrymmet är ca 1*1 m.

Har några frågor;

- ska det vara fall under WC-stol elle inte? Om det inte ska vara fall hur får man till detta på bästa sätt?

- skulle det funka med plattor som är 30*60 cm utanför duschutrymmet? Om inte, vilken är största storlek som ni skulle rekommendera?

- om man vill ha kuvertskurna plattor i duschutrymmet, ser man då till att bygga upp ett fall som är anpassat för detta? är det svårt?

Vill använda mig av granitkeramikplattor med raka kanter och är lite orolig för hur detta ska funka att få på plats i o m att det ska vara fall på hella utrymmet.

Tacksam för alla tips

/PC

Eh "som ser ut enligt bilden"? Är det fel på min webläsare lr la Du inte med nån bild? :)

Vi har i 2 badrum lagt stora plattor utanför duschområdet med svagt fall mot brunnen, så det borde fungera även för dej med 30x60.
Vi har fall även under toastolen men det är så lite så man inte tänker på det.

Missade att lägga in bilden,

får fixa det när jag kommer hem.

/PC

Här kommer bilden..

Hälsningar

/PC

• Badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man ha 30x60 på golvet så är det likabra att ha minimalt fall på golvet utanför eftersom du i stort sett ändå kommer döda fallet med dom plattorna.
Bästa i duschdelen om du ska ha kuvertskärning är att göra ett mindre fall men ändå ett godkänt fall, för det går inte att vika ner så stora plattor hur mycket som helst. Därför rekommenderar jag starkt att köra mindre plattor i duschdelen!

Du skulle ju kunna göra duschdelen nersänkt, då spelar det ingen roll om du har mindre fall i duschen.

Stockholmare skrev:
Ska man ha 30x60 på golvet så är det likabra att ha minimalt fall på golvet utanför eftersom du i stort sett ändå kommer döda fallet med dom plattorna.
Bästa i duschdelen om du ska ha kuvertskärning är att göra ett mindre fall men ändå ett godkänt fall, för det går inte att vika ner så stora plattor hur mycket som helst. Därför rekommenderar jag starkt att köra mindre plattor i duschdelen!

Du skulle ju kunna göra duschdelen nersänkt, då spelar det ingen roll om du har mindre fall i duschen.
Tack för dina kommentarer!

Har tänkt mig att ha mindre plattor i duschdelen. Men om man skulle vilka ha nersänkt i duschen, hur stor nivåskillnad vill man då ha? Och hur får man till kanten på ett snyggt sätt?

Undrar

/PC

Minimum fall är 1:200 i större delen och minsta fall där vattenbegjutning regelmässigt sker är 1:150 dvs strax under 7 mm på 1 meter, det är inte mycket fall och jag rekommenderar att ha lite mer pga att golvet oftast inte blir superjämnt så man bör ha lite att "ta av" så att säga.

Jag _tror_ inte det är något större problem i större delen av rummet där du har tänkt ha de större plattorna men i duschen är det drygare. Granitkeramik är ju hårdare än hårdast också så det är ju ingen fröjd att göra kuvertfall kan jag tänka mig.

Gör ingen "kant" i duschen det är bland det sämsta man har i badrum om man inte älskar att sparka in i saker med fötterna. Man kan ha samma plattor men dela dem i mindre bitar om det inte finns att köpa i "samma stil".

En annan idé jag fick är att du sätter ett unidrain-ränna längst inne i duschen eller längs utkanten då kan du ha dina stora plattor hela vägen iom att du inte behöver veckla fallet på två ledder utan bara kan luta det mot väggen, detta skulle jag kört på ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.