Har mycket sådant på några paneler.
Bara att vänta på regnet eller?
Har läst att man inte ska spola kranvatten på panelerna eftersom det innehåller kalk.
Någon som åtgärdat detta?
 
Skulle nog sjäv spola bort fågelskiten med vatten. Risken annars är en sk. Hotspot där en cell skuggas partiellt och sedan bränns söder pga ökad resistans vilket ej skyddas ej av bypass dioderna.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
K
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Har mycket sådant på några paneler.
Bara att vänta på regnet eller?
Har läst att man inte ska spola kranvatten på panelerna eftersom det innehåller kalk.
Någon som åtgärdat detta?
Det är bättre med lite kalk än fågelskit. Har inte hört att det är något problem
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Det är bättre med lite kalk än fågelskit. Har inte hört att det är något problem
Utveckla gärna hur du tänker här med litet mer kalk.

__
Min strategi är att regnperioder sköter rengöring från pollen och fågelskit, inget att ägna energi på alls.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Utveckla gärna hur du tänker här med litet mer kalk.

__
Min strategi är att regnperioder sköter rengöring från pollen och fågelskit, inget att ägna energi på alls.
Finns inte mycket att utveckla.
Var på väg att ta fram vattenslangen och spola bort det.
Googlade först och läste att det inte var lämpligt att spola kranvatten på panelerna.
1.Inte spola kallt vatten på på varma paneler (kan bli små sprickor).
2 Kalkbeläggning.
Så kanske bäst att låta det vara och låta regnet sköta det.
Samtidigt som det verkar finnas företag som gör rent solpaneler???
 
Låt dem bli kalla på kvällen och spola av med kallt kranvatten. Slutskölj med regnvatten med lite avrinningsmedel.

Finns även speciella medel för detta som du du slutsköljer med och som sedan gör att smuts släpper enklare. Ex Polywater.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Låt dem bli kalla på kvällen och spola av med kallt kranvatten. Slutskölj med regnvatten med lite avrinningsmedel.

Finns även speciella medel för detta som du du slutsköljer med och som sedan gör att smuts släpper enklare. Ex Polywater.
Precis min tanke (förutom polywater).
Tror grannen samlar regnvatten från taket. Tror han kan avvara en hink.
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Har mycket sådant på några paneler.
Bara att vänta på regnet eller?
Har läst att man inte ska spola kranvatten på panelerna eftersom det innehåller kalk.
Någon som åtgärdat detta?
Är det mycket kalk i ditt vatten?
Får du kalkfläcka på glas och porslin?
Har du inga problem med kalkfläcka så ser jag inga problem att använda det på panelerna. Nästa regn kommer spola bort eventuella kalk rester.
Tänkt dock på som någon annan skrev att låt panelerna svalna först.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Är det mycket kalk i ditt vatten?
Får du kalkfläcka på glas och porslin?
Har du inga problem med kalkfläcka så ser jag inga problem att använda det på panelerna. Nästa regn kommer spola bort eventuella kalk rester.
Tänkt dock på som någon annan skrev att låt panelerna svalna först.
Inte ens tänkt på om det är kalk på glas & porslin.
Självklart låter jag panelerna svalna först.
Tigger regnvatten av grannen för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Är det mycket kalk i ditt vatten?
Får du kalkfläcka på glas och porslin?
Har du inga problem med kalkfläcka så ser jag inga problem att använda det på panelerna. Nästa regn kommer spola bort eventuella kalk rester.
Tänkt dock på som någon annan skrev att låt panelerna svalna först.
Det kan vara mer kalk i vattnet än vad man tror. Diskamaskiner har ofta saltsystem för att ta ta bort kalk och sköljmedlet gör att det inte blir torkfläckar.

Kalk "bränner" fast så det är inte så enkelt att bara skölja av det. Se ex på duschväggar.
 
K
H Harald Blåtumme skrev:
Utveckla gärna hur du tänker här med litet mer kalk.

__
Min strategi är att regnperioder sköter rengöring från pollen och fågelskit, inget att ägna energi på alls.
Inte hört om några problem med att spola av panelerna. Och tänker att fågelskiten fräter på panelerna i längden.
 
Nu är fågelskiten borta:cool:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Har mycket sådant på några paneler.
Bara att vänta på regnet eller?
Har läst att man inte ska spola kranvatten på panelerna eftersom det innehåller kalk.
Någon som åtgärdat detta?
Solcellsmontör här. Brukar säga till kunderna att skaffa en tryckspruta med ett längre skaft och ett passande medel som är beprövat eller specifikt till solpaneler.

Jape har ju exempelvis grön bort som du sprutar på takpannor och låter regnet göra rent. Sen ska jag inte uttala mig om hur det medlet reagerar på systemet, kablar etc.
 
Simonalmen Simonalmen skrev:
Solcellsmontör här. Brukar säga till kunderna att skaffa en tryckspruta med ett längre skaft och ett passande medel som är beprövat eller specifikt till solpaneler.

Jape har ju exempelvis grön bort som du sprutar på takpannor och låter regnet göra rent. Sen ska jag inte uttala mig om hur det medlet reagerar på systemet, kablar etc.[/QUOTE
Simonalmen Simonalmen skrev:
Solcellsmontör här. Brukar säga till kunderna att skaffa en tryckspruta med ett längre skaft och ett passande medel som är beprövat eller specifikt till solpaneler.

Jape har ju exempelvis grön bort som du sprutar på takpannor och låter regnet göra rent. Sen ska jag inte uttala mig om hur det medlet reagerar på systemet, kablar etc.
Om du menar grön fri så är det effektivt mot alger och mossa på takpannor.
Inget jag skulle våga spruta på solpaneler.
Men som jag skrev, borta nu (använt rent regnvatten)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Om du menar grön fri så är det effektivt mot alger och mossa på takpannor.
Inget jag skulle våga spruta på solpaneler.
Men som jag skrev, borta nu (använt rent regnvatten)
Jo, precis! Men min poäng var mer att syftet med japes produkt är att man sprutar den på taket och låter regnet lösa resten, det borde ju finnas liknande medel med samma utförande som lämpar sig för solpaneler. Jag skulle nog kikat på fönsterrengöring, eftersom det är en glasskiva med aluminiumram. Och kan då liknas ett vanligt fönster med aluminiumram. Var bara varsam så att medlet i fråga inte eroderar på kablarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.