9 286 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Fågelskit på solpanelerna.
Sida 1 av 2
Har mycket sådant på några paneler.
Bara att vänta på regnet eller?
Har läst att man inte ska spola kranvatten på panelerna eftersom det innehåller kalk.
Någon som åtgärdat detta?
Bara att vänta på regnet eller?
Har läst att man inte ska spola kranvatten på panelerna eftersom det innehåller kalk.
Någon som åtgärdat detta?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Finns inte mycket att utveckla.H Harald Blåtumme skrev:
Var på väg att ta fram vattenslangen och spola bort det.
Googlade först och läste att det inte var lämpligt att spola kranvatten på panelerna.
1.Inte spola kallt vatten på på varma paneler (kan bli små sprickor).
2 Kalkbeläggning.
Så kanske bäst att låta det vara och låta regnet sköta det.
Samtidigt som det verkar finnas företag som gör rent solpaneler???
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Låt dem bli kalla på kvällen och spola av med kallt kranvatten. Slutskölj med regnvatten med lite avrinningsmedel.
Finns även speciella medel för detta som du du slutsköljer med och som sedan gör att smuts släpper enklare. Ex Polywater.
Finns även speciella medel för detta som du du slutsköljer med och som sedan gör att smuts släpper enklare. Ex Polywater.
Precis min tanke (förutom polywater).R Robert-san01 skrev:
Tror grannen samlar regnvatten från taket. Tror han kan avvara en hink.
Är det mycket kalk i ditt vatten?Kjelle2 skrev:
Får du kalkfläcka på glas och porslin?
Har du inga problem med kalkfläcka så ser jag inga problem att använda det på panelerna. Nästa regn kommer spola bort eventuella kalk rester.
Tänkt dock på som någon annan skrev att låt panelerna svalna först.
Inte ens tänkt på om det är kalk på glas & porslin.M mattoys skrev:
Självklart låter jag panelerna svalna först.
Tigger regnvatten av grannen för säkerhets skull.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Det kan vara mer kalk i vattnet än vad man tror. Diskamaskiner har ofta saltsystem för att ta ta bort kalk och sköljmedlet gör att det inte blir torkfläckar.M mattoys skrev:
Kalk "bränner" fast så det är inte så enkelt att bara skölja av det. Se ex på duschväggar.
Inte hört om några problem med att spola av panelerna. Och tänker att fågelskiten fräter på panelerna i längden.H Harald Blåtumme skrev:
Solcellsmontör här. Brukar säga till kunderna att skaffa en tryckspruta med ett längre skaft och ett passande medel som är beprövat eller specifikt till solpaneler.Kjelle2 skrev:
Jape har ju exempelvis grön bort som du sprutar på takpannor och låter regnet göra rent. Sen ska jag inte uttala mig om hur det medlet reagerar på systemet, kablar etc.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Om du menar grön fri så är det effektivt mot alger och mossa på takpannor.Simonalmen skrev:
Solcellsmontör här. Brukar säga till kunderna att skaffa en tryckspruta med ett längre skaft och ett passande medel som är beprövat eller specifikt till solpaneler.
Jape har ju exempelvis grön bort som du sprutar på takpannor och låter regnet göra rent. Sen ska jag inte uttala mig om hur det medlet reagerar på systemet, kablar etc.[/QUOTE
Simonalmen skrev:
Solcellsmontör här. Brukar säga till kunderna att skaffa en tryckspruta med ett längre skaft och ett passande medel som är beprövat eller specifikt till solpaneler.
Jape har ju exempelvis grön bort som du sprutar på takpannor och låter regnet göra rent. Sen ska jag inte uttala mig om hur det medlet reagerar på systemet, kablar etc.
Inget jag skulle våga spruta på solpaneler.
Men som jag skrev, borta nu (använt rent regnvatten)
Jo, precis! Men min poäng var mer att syftet med japes produkt är att man sprutar den på taket och låter regnet lösa resten, det borde ju finnas liknande medel med samma utförande som lämpar sig för solpaneler. Jag skulle nog kikat på fönsterrengöring, eftersom det är en glasskiva med aluminiumram. Och kan då liknas ett vanligt fönster med aluminiumram. Var bara varsam så att medlet i fråga inte eroderar på kablarnaKjelle2 skrev: