Byggahus.se
Hej! Då dörren slet sig i vinden så lossnade karmfästet/dörrbromsen och gjorde att det lilla tappen beslaget drogs loss.

Det jag behöver är någon form av nytt beslag/tapp för att koppöa dörrbromsbladet och karmfästet. Någon med bra Mcgyver förslag?


Har fått förslag från butik att köpa nytt karmfäste och ny dörrbroms för lite mer än 1000kr. Lite dyrt just nu för mig.


Se bilder.

Tack på förhand.
 
  • Damaged door hardware pieces including a metal bracket, bolt, and small cylindrical part on lined paper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hand som håller ett trasigt dörrbromsbeslag med utdragen tapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad dörrkarm med utdragen tapp och metallbeslag bredvid, skadeståndet tydligt synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag tycker det verkar som att en broms + bromsfäste går på mindre än 400.

[länk]

Det finns olika storlekar hängningar på bromsen, så se till att du får rätt.
Så då borde de passa till SpFönster Stabil?

Jag fick bara svar gällande originalreservdelens kostnad hos återförsäljare.
 
Ja, dom använder förmodligen Assas dörrbroms. Du kan ju kolla på bromsen om den är märkt med Assa (eller "Fix" om dörren är lite äldre).
 
  • Gilla
Trelle0410
  • Laddar…
ASSAs dörrbroms ASSA/FIX 160 och fäste ASSA 5550T det är lika produkt oavsett inköpsställe.
Gör som @Stefan Bengtsson föreslår och kontrollera fler inköpsställen.
Det finns olika längder på låslådan så den får mätas sedan finns det höger/vänster samt med och utan barnspärr så exakt modell kräver mått och bild.
 
  • Gilla
Trelle0410
  • Laddar…
Nu kan jag meddela att jag lyckades vålda dit den lilla tappen då halva huvudet var kvar på den. Fick ihop bladet och fästet. Nu sitter det som vanligt.


Nu är det bara ett nytt låshus till den andra Altandörren från Sp-fönster som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.