Byggahus.se
Hej där

Kan/får man fästa takreglar till altantak som vanligen ligger på en inre bärlina mot vägg direkt mot befintlig takstol, parallellt med takstolen och skruvar rätt in?

Se bild.

Det rör sig om limträbalk 56x225 med en spännvidd från takstolen till främre stolpe på ca 3100 mm.

Detta skulle underlätta enormt om det gick och om man får göra så.

FYI... Tidigare skärmtak hade väl typ 45x120 som takreglar som BARA satt fast på den frontbrädan som är bortplockad på bild. När jag rev det så funderade jag lite på hur f-n det har hållit i 25 år. Se gärna bild för jämförelse.

Då är min lösning overkill.
 
  • Takregel av limträ fäst vid en befintlig takstol med förstärkningsplåtar och skruvar, parallellt med takstolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takreglar monterade parallellt med takstol och befintlig regel mot rörformad stupränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E EasyCash skrev:
Hej där

Kan/får man fästa takreglar till altantak som vanligen ligger på en inre bärlina mot vägg direkt mot befintlig takstol, parallellt med takstolen och skruvar rätt in?

Se bild.

Det rör sig om limträbalk 56x225 med en spännvidd från takstolen till främre stolpe på ca 3100 mm.

Detta skulle underlätta enormt om det gick och om man får göra så.

FYI... Tidigare skärmtak hade väl typ 45x120 som takreglar som BARA satt fast på den frontbrädan som är bortplockad på bild. När jag rev det så funderade jag lite på hur f-n det har hållit i 25 år. Se gärna bild för jämförelse.

Då är min lösning overkill.
Ja det är ju där man vill ha ner lasterna så det låter vettig.

Om det hållit i 25 år med en så klen konstrution verkar det safe. Du gör inte taket mycket större än tidigare eller så?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det är ju där man vill ha ner lasterna så det låter vettig.

Om det hållit i 25 år med en så klen konstrution verkar det safe. Du gör inte taket mycket större än tidigare eller så?
Jo det går från 15 kvm till ca 23. Sen ska det bli skjutpartier nedtill.

Cc1200 på takstolar och således kommer altantaket ha detsamma.

Anledningen till att jag vill fästa så är för då slipper jag ta bort takpannor osv. och fästa upptill.

Jag har typ en centimeter i höjdmarginal för att bibehålla 4 graders lutning på taket just nu.
 
E EasyCash skrev:
Jo det går från 15 kvm till ca 23. Sen ska det bli skjutpartier nedtill.

Cc1200 på takstolar och således kommer altantaket ha detsamma.

Anledningen till att jag vill fästa så är för då slipper jag ta bort takpannor osv. och fästa upptill.

Jag har typ en centimeter i höjdmarginal för att bibehålla 4 graders lutning på taket just nu.

Hur stort är taket på huset? Har ni några snölaster att tänka på där huset står?

Men igen, om "brädan" höll för detta i 25 år så låter det safe tycker jag.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Hur stort är taket på huset? Har ni några snölaster att tänka på där huset står?

Men igen, om "brädan" höll för detta i 25 år så låter det safe tycker jag.
Jag tycker så också men ville höra med någon som kanske gjort det förut på detta sätt. Nä huset är väl normalstort 90 kvm bottenyta 1,5 plans med 38graders taklutning.
Snözon 2.5

Därav 56x225 takregel som jag har i åtanke.
 
Ska du ha 1200 mm c/c avstånd mellan altantakets limträbalkar? Ska altantaket vara isolerat? Var på takstolens högben tänkte du skarva på limträbalken?
 
J justusandersson skrev:
Ska du ha 1200 mm c/c avstånd mellan altantakets limträbalkar? Ska altantaket vara isolerat? Var på takstolens högben tänkte du skarva på limträbalken?
Ja det stämmer 1200cc. Altantaket kommer vara 32mm kanalplast. Som det ser ut nu från Expodul.
Jag tänkte fästa altantakets takregel precis som på bilden. 4 skruv rätt in i takstolen och med 4 graders lutning.
 
Det kommer bli god hållfasthet. Kan ju öka antalet fästpunkter i dom befintliga takstolarna något - tex fyra skruv som du tänkt plus två st genomgående bult med bricka o mutter.
Fyra graders lutning är i minsta laget. Det kräver nog en specialplåt (under rännan)för att takvattnet inte ska kunna trycka bakvägen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det blir 5-6 kN (500-600 kg) extra last på den aktuella punkten. Det är inte försumbart men bör gå bra med tanke på att du antagligen har en ramverkstakstol med stödben. Tänk på snörasskydd. Du kan inte gå på ett kanalplasttak och skotta snö.
 
S Spikrätaren skrev:
Det kommer bli god hållfasthet. Kan ju öka antalet fästpunkter i dom befintliga takstolarna något - tex fyra skruv som du tänkt plus två st genomgående bult med bricka o mutter.
Fyra graders lutning är i minsta laget. Det kräver nog en specialplåt (under rännan)för att takvattnet inte ska kunna trycka bakvägen.
Tack för svar!
Jo alternativet är att gå ner i skjutpartistorlek på höjden för att bättra på det eller upp på taket. Båda alternativen är inge kul.

Bra tips med plåt.
 
  • Gilla
Aberoni
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Det kommer bli god hållfasthet. Kan ju öka antalet fästpunkter i dom befintliga takstolarna något - tex fyra skruv som du tänkt plus två st genomgående bult med bricka o mutter.
Fyra graders lutning är i minsta laget. Det kräver nog en specialplåt (under rännan)för att takvattnet inte ska kunna trycka bakvägen.

Håller med. Takstolen får ingen ökad last på något kritiskt ställe. Det är hur väggen kan ta upp den ökade lasten och där bör det finnas god marginal.

Det blir väl runt 7,5 kN i varje takstolsläge.

Blir det sjukt mycket snö kan man ju skotta :)
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Håller med. Takstolen får ingen ökad last på något kritiskt ställe. Det är hur väggen kan ta upp den ökade lasten och där bör det finnas god marginal.

Det blir väl runt 7,5 kN i varje takstolsläge.

Blir det sjukt mycket snö kan man ju skotta :)
Utmärkt, då fortsätter jag skissa vidare.
Men visst tänker jag rätt att takregel ska gå ända in till väggen?
 
E EasyCash skrev:
Utmärkt, då fortsätter jag skissa vidare.
Men visst tänker jag rätt att takregel ska gå ända in till väggen?
Du tänker skarva omlott ochmed tex bultar som går tvärs genom både takstol och regel?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du tänker skarva omlott ochmed tex bultar som går tvärs genom både takstol och regel?
Jag hade tänkt träskruv 4-6st, 8mm X 100mm.
 
@EasyCash hur vart det för dig? Fäste du som du tänkte här? Sitter i exakt samma sits med tegelfasad också så att skruva bärlina i väggen är inte att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.