Byggahus.se
Jag undrar hur jag ska gå tillväga med att fästa två romerska ringar i taket. Måste man hitta några reglar bakom pärlsponten eller brukar pärlsponten sitta i några solida brädor som kanske räcker som fäste? En vuxen person ska kunna hänga i ringarna. Pärlsponten är fastspikad med 66cm mellanrum som man kan se i springan mellan brädorna. Kan det vara i en regel?

Trähus från tidigt 1900-tal. Det här är taget på nedervåningen med ett sovrum rakt ovanför.

Hur hade ni tänkt och gjort? Trätak med pärlspont, synlig springa mellan brädor, tegelvägg och en del av ett fönster med gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Du ska absolut göra infästningen i bjälklag, dvs inte i pärlspont eller i andra plankor som eventuellt är spikade under bjälklaget.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Du ska absolut göra infästningen i bjälklag, dvs inte i pärlspont eller i andra plankor som eventuellt är spikade under bjälklaget.
Det var ju tråkigt! Finns det några standarder på regelavstånd att utgå från? Fungerar en sådan regeldetektor genom pärlspont och eventuellt brädor under den?
 
Numer är det vanligast förekommande avståndet på bjälklag 600mm men i ett så gammalt hus finns tyvärr ingen praxis. Skulle kunna vara så att ovanliggande golv visar vart bjälklag ligger, gamla undergolv är ofta spikade uppifrån.
Har begränsad och tveksam erfarenhet av regelsökare tyvärr, föreslår att du ringer uthyrningsfirma och förklarar scenariot.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
Pärlsponten är spikad i reglarna, (som tydligen sitter med 66 cm ,mellanrum). Du kan kolla genom att borra ett litet hål intill en spikskalle, tar det emot hela vägen in så finns det en regel där.
Skulle det passa dåligt att skruva ringarna just där det finns reglar så får du sätta dit en extra bräda i taket till krokarna som lastar av vikten från ringarna till närliggande reglar
 
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Pärlsponten är spikad i reglarna, (som tydligen sitter med 66 cm ,mellanrum). Du kan kolla genom att borra ett litet hål intill en spikskalle, tar det emot hela vägen in så finns det en regel där.
Skulle det passa dåligt att skruva ringarna just där det finns reglar så får du sätta dit en extra bräda i taket till krokarna som lastar av vikten från ringarna till närliggande reglar
Så kan det såklart vara, eller så är där ett eller flera lager plank/ masonit mellan pärlspont och bjälklag- dvs pärlspont kan vara spikad vartsomhelst.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
Det känner man av med borren. Först tar det emot en centimeter, i pärlsponten , sen hoppar borren till lite grann när den går in i nästa lager. Om andra lagret håller emot i mer än tre-fyra centimeter är det nog en regel.
Skulle det bli ett hopp till efter två centimeter är det nog snarare råspont än regel
 
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det känner man av med borren. Först tar det emot en centimeter, i pärlsponten , sen hoppar borren till lite grann när den går in i nästa lager. Om andra lagret håller emot i mer än tre-fyra centimeter är det nog en regel.
Skulle det bli ett hopp till efter två centimeter är det nog snarare råspont än regel
Bra tips med borren. Ska testa det i dagarna.
 
Z ZeroKnowledge skrev:
... Finns det några standarder på regelavstånd att utgå från? Fungerar en sådan regeldetektor genom pärlspont och eventuellt brädor under den?
Du kan se spikrader gjorda lite slarvigt mitt i pärlsponten, där bakom bör en regel sitta. Minst en rad finns det iaf som går att se utan detektor.

Pärlspontstak med synliga spikrader markerade i rött som indikerar regelplacering, med köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle dock vilja veta hur rejäla reglarna är, det är högre krav på hållfasthet när en person ska hänga i något med huvudet nedåt än när man hänger upp en lampa. Minst 6 gånger användarens vikt skulle jag testat att hänga i vardera ringen innan de får användas.
 
Redigerat:
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
M multix skrev:
Du kan se spikrader gjorda lite slarvigt mitt i pärlsponten, där bakom bör en regel sitta. Minst en rad finns det iaf som går att se utan detektor.

[bild]

Jag skulle dock vilja veta hur rejäla reglarna är, det är högre krav på hållfasthet när en person ska hänga i något med huvudet nedåt än när man hänger upp en lampa. Minst 6 gånger användarens vikt skulle jag testat att hänga i vardera ringen innan de får användas.
Nja det där är nog spikhål kvar från nån papp som täckte taket förut. Det var nån papp och masonit på pärlsponten som jag tog fram i somras. Ska vänta tills träet torkar ordentligt i vinter så ska jag måla det. Det finns nästan alltid nåt fint bakom nåt fult i gamla hus..
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.