Byggahus.se
Hej.

Tänkte lyssna med proffsen hur ni fäster kabel i tex en källare med porösa väggar?

Jag har borrat och pluggat men det blir inte vackert. Blir stora kreatrar runt hålen som oftast pluggen åker ur när man skruvar/spikar fast klammern.
Jag har börjat testa dra kablarna i taket istället där det är hyffsad betong, men har fortfarande problemet med kabeln ner till brytare och uttag.

Nu när jag ska dra 5ledare till badkaret har jag dragit denna i vprör som jag klamrat i taket, vad säger reglerna om detta? Självklart är kabeln godkänd för förläggning i rör.

Men att dra vprör ner till brytare vill jag inte, ser för taskigt ut.

Har kört med biltemas vprör som är grå till färgen så det smälter in rätt bra mot taket ;)

Hur gör proffsen som gör det dagligen?

Mvh Jonny
 
En variant som kan fungera är att köra med skruvklammer utan att förborra och plugga - i siporexväggar sitter det finemang. Annars är väl alternativen kabellist eller montageskena du strippar kabeln i - typ denna

1132900g.jpg
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Men vad är det som är under putsen? Kan du inte borra utan slag genom putsen och sedan med slag i stenen under?
 
Skenan såg jag elektrikern använda på jobbet. Frågan är om det räcker att skruva den skenan med 1m mellanrum?
Såg ut som det var 30cm mellan skruvhålen vilket blir en massa borrande ändå =/
 
Det är block typ hålsten.
Putsen är ca 5cm tjock och bara rasar. Finns inte vägg mot dörrkarmarna som är hel, rasat stora bitar tyvärr =/
Visst skulle det gå att förborra och sedan slagborr i blocken, men då skulle det behövas klammer som har 6-7cm långa spikar/skruv och plugg som oftast är ett par cm...
 
En hempulare kör väl på smältlim :D
 
C
Kurtivan skrev:
En hempulare kör väl på smältlim :D
Ha ha, tänkte just avråda från smältlim. Grannen hade anlitat polska elinstallatörer som körde den metoden och efter ett par dagar hängde kablarna som tvättlinor tvärs över rummet.
 
Då måste ju kablarna blivit varma, eller? Vad jag sett inom industrin så sätter man nån sorts perforerad plåt som man najar fast kablar på, det kanske är en lösning? Overkill förstås om det är en enstaka kabel.
 
C
Kurtivan skrev:
Då måste ju kablarna blivit varma, eller?
Nä, det är nog så enkelt som att smältlimmet inte fäster så bra på PVC.
 
Även jag vill varna för smältlim, det brukar sitta ett tag för att sedan lossna dels från kabeln dels från underlaget. Dessutom är det inte tillåtet att limma starkströmskablar.
 
Nä, förstod ju att smältlim inte var att rekommendera, men vad ska TS ta till då?
 
Om det är godkänt med vprör fortsätter jag med det, klammrar med 1m mellanrum i taket.
Ska försöka få tag i montageskenan, hittar ingen sida som säljer till privatpersoner.
Montageskenan använder jag ifrån vprör till brytare/uttag och sätter den med 2st spikplugg, dom finns i bra längder som når in till blocken.
Några invändningar?
 
tommib
Tvåbent Letti då? Den har jag sett användas mycket på just puts. Vi har lättbetongtak och där sitter den som en smäck.
 
Det är helt ok med VP-rör, tycker inte det skulle behöva bli fulare än montageskena även ner på vägg om du har prydliga metallklammer av tex JR-typ till dem.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
BBJB skrev:
Det är block typ hålsten.
Putsen är ca 5cm tjock och bara rasar. Finns inte vägg mot dörrkarmarna som är hel, rasat stora bitar tyvärr =/
Visst skulle det gå att förborra och sedan slagborr i blocken, men då skulle det behövas klammer som har 6-7cm långa spikar/skruv och plugg som oftast är ett par cm...
Om putsen rasar ner i stora bitar när du borrar så är det kanske läge att putsa om väggen.
 
  • Gilla
AndreasRiktiga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.