Byggahus.se
Hej! Håller på att måla om fasad och med det renoverar jag den gamla ytterdörren som nu är på g att målas grön från vitt. Wip nedan i bild 1.
Trähusfasad, gröna dörrar, fönster, trappa med räcke, lummig vegetation, molnig himmel, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare har allt vart vitt så tycker om att få en liten färgklick. Nästa steg är nu att renovera grovingången/källardörren och i ett senare skede byta ut garageporten. Frågan är då vilken färg de borde vara för att passa med resten av huset? Skulle absolut tycka om en färgklick (tex samma grön på källardörren) men vet inte vad som blir ”konstigt” att kombinera. Se bild 2 nedan hur det ser ut nu. (Sockeln som idag är brun kommer nog i framtiden bli åt det mörkare grå hållet som kanske ska vägas in i färgvalet).
Tvåvåningsbyggnad med vit plåt, brun grund, garageport, dörr, blommor, parkerade bilar, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antingen kör jag båda i vitt (som idag). Lite tråkigt men är väl safe och funkar?

Sen kan jag köra båda i samma grönt, men misstänker det blir lite konstigt att ha en grön garageport? Lite too much samt kostar säkert lite extra.

Det jag annars är inne på är att ha grovingången grön som ytterdörren och garageporten vit. Eller är det konstigt att ha olika färger så på dörrar bredvid varandra?

Sista alternativet är väl nån annan neutral färg som ljusgrå eller nåt men det har jag inte funderat kring så mycket.

Antar jag bara borde köra på vad jag tycker är snyggt men skulle gärna få input på vad ni tycker skulle se bra ut samt vad som är ”standard” (om det finns).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.