Byggahus.se
Hej,

Kan någon svara på om det är dåligt/farligt om färgen på insidan av micron har lossnat?

Ser ut såhär:
En smutsig diskho med rost och smuts samlad vid avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostigt metall hörn, möjligtvis bil eller behållare, med skalning och korrosion mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har även lossnat lite på kanten vid dörren.

Rost på spisens kant, nära värmeplatta, behov av rengöring eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Spidertotz skrev:
Hej,

Kan någon svara på om det är dåligt/farligt om färgen på insidan av micron har lossnat?

Ser ut såhär:
[bild]
[bild]

Det har även lossnat lite på kanten vid dörren.

[bild]
Det är plåten som skyddar, så att så länge det inte är hål så borde det vara ok. Men jag skulle ändå skrota den där per omgående.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MultiMan
Aldrig sett en mikrovågsugn med så omfattande rostskador utanför soptipparna. Elektroniken/transformatorn på insidan lär inte vara särskilt glad heller.

Var står den? I en finsk ångbastu? Försöker förstå hur den kunnat bli sådana rostangrepp. Vad är det för ugn/märke?

Dörrlisten ser eventuellt ut att vara trasig också.

Edit: Som redan sagts, om du har möjlighet är det hög tid att skaffa en ny. Om du inte redan använder plastlock över maten är det en bra idé eftersom den mest kondensen hamnar i lock som sedan kan skakas av utanför ugnen. Man bör även låta luckan stå öppen och torka om det är väldigt mycket vatten kvar efter värmning, eller torka med trasa. Så gör jag alltid och har inte lyckats få angrepp i någon ugn ens efter 25 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Spidertotz och 3 till
  • Laddar…
rengjord med syra?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det är plåten som skyddar, så att så länge det inte är hål så borde det vara ok. Men jag skulle ändå skrota den där per omgående.
OKej, vi ska renovera köket senare iår, så då kommer det in en ny inbyggnadsmicro. Frågan är ju om det är lungt att använda den tills dess?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Aldrig sett en mikrovågsugn med så omfattande rostskador utanför soptipparna. Elektroniken/transformatorn på insidan lär inte vara särskilt glad heller.

Var står den? I en finsk ångbastu? Försöker förstå hur den kunnat bli sådana rostangrepp. Vad är det för ugn/märke?

Dörrlisten ser eventuellt ut att vara trasig också.

Edit: Som redan sagts, om du har möjlighet är det hög tid att skaffa en ny. Om du inte redan använder plastlock över maten är det en bra idé eftersom den mest kondensen hamnar i lock som sedan kan skakas av utanför ugnen. Man bör även låta luckan stå öppen och torka om det är väldigt mycket vatten kvar efter värmning, eller torka med trasa. Så gör jag alltid och har inte lyckats få angrepp i någon ugn ens efter 25 år.
Den har kanske 10 år på nacken, väll använd. De senaste åren används den flera gånger om dagen. Det du säger kring fukt och ånga inne i micron låter absolut som något vettigt, och något som kanske inte har tänkts på så mycket om jag reflekterar tillbaka lite. Bra tips tack.

Frågan är ju om det är dåligt att använda den nu, vi ska renevera köket senare iår och skaffar en ny då.
 
RoTe
Imponerande mängd rost!
 
A
imponeras aldrig av rost
 
  • Haha
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.