Byggahus.se
Måla vitt, och måla sedan svart över när huset är färdigt eftersom det inte kräver bygglov utanför detaljplan ändå?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Om det inte behövs bygglov för att ändra kulör efter huset är byggt och slutbesiktningen är gjord så är det väl bara att i bygglovet uppge att kulören ska vara vit.
Måla på vit grundfärgen gör slutbesiktning, sen efter besiktningen målar du på täckfärg i valfri kulör.....
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Vad jag minns från delkurs jag läste i ämnet är det planerna som gäller och BBR. Följer man det som står i BBR och detaljplaner o översiktsplanen har kommunen ingen juridisk rätt att neka ett bygglov. Så jag skulle inte bekymra mig, sök ett bygglov, får ni avslag begär att de berättar vilka beslutsgrunder de här för beslutet och hittar ni inget stöd i planer eller BBR för detta kan ni överklaga, tror det är länsstyrelsen som är organet över.
Är det inte detaljplanerat är det bara kommunens översiktsplan och BBR som gäller vad jag minns.
 
  • Gilla
Ceemm och 1 till
  • Laddar…
H hol031170920 skrev:
Vad jag minns från delkurs jag läste i ämnet är det planerna som gäller och BBR. Följer man det som står i BBR och detaljplaner o översiktsplanen har kommunen ingen juridisk rätt att neka ett bygglov. Så jag skulle inte bekymra mig, sök ett bygglov, får ni avslag begär att de berättar vilka beslutsgrunder de här för beslutet och hittar ni inget stöd i planer eller BBR för detta kan ni överklaga, tror det är länsstyrelsen som är organet över.
Är det inte detaljplanerat är det bara kommunens översiktsplan och BBR som gäller vad jag minns.
Det är en fördel om man skriver hela begreppet för en förkortning först i en text så även vi som inte kan det förstår. Den kan man i resten av texten köra på med tex BBR.
Antar att det inte står för ÖoB:s slogan "Bra, billigt, roligt".
;)
 
Tror jag var och kollade på denna tomt. Grattis till köpet. Färgval känns dock helt orimligt att ska ha synpunkter på
 
  • Gilla
Bertuzzi
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Det är en fördel om man skriver hela begreppet för en förkortning först i en text så även vi som inte kan det förstår. Den kan man i resten av texten köra på med tex BBR.
Antar att det inte står för ÖoB:s slogan "Bra, billigt, roligt".
;)
Hahaha helt rätt, Boverkets Bygg Regler
Såg att någon hänvisade till PBL alltså Plan och Bygg Lagen
 
  • Gilla
Bertuzzi och 2 till
  • Laddar…
Ligger fastigheten utanför detaljplanelagt område så kan den ändå omfattas av områdesbestämmelser. Dessa regleras i Plan- och bygglagens 4 kap 41-42 §. Så kolla detta i första hand, annars är kulörförslaget som nämnts ovan just bara ett förslag.

Är det en helt svart ni har tänkt er (NCS S 9000-N t.ex.) så kommer den upplevas som skarp för ögat. Precis som vit-vit eller andra kulörer på N-skalan gör. Vore fint om ni kan tona ner den något och kanske dra åt det gröna eller röda spektrat. NCS 8502-G, 8502-R eller 8005-g20y kanske. Fortfarande mörka toner men med lite mer mättnad som kan smälta in i landskapet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bertuzzi Bertuzzi skrev:
Bakgrund:
Vi har skickat in vår bygglovsansökan för ett trähus (h-hus) i ett plan. Huset, i trä, skall vara svart, foder, tak, fönster, allt i svart. Då tomten till stor del är en skogstomt, vill vi med svart färg försöka dölja huset så mycket det går, och därmed få det att smälta in i omgivningarna. Huset ligger utanför detaljplanerat område i Sigtuna komun. Vi har nu fått tillbaka ansökan där man föreslår att vi väljer en annan färg. Vit (!) är det första som föreslås. Ansökan behöver även kompletteras på grund av andra anledningar.

Nu till min fråga. Behöver vi ta någon som helst hänsyn till denna rekommendation? Så som denna uttryckts så känns den som en högst personlig åsikt snarare än en objektiv och professionell synpunkt som tillstår en bygglovshandläggare på kommunen. Vår tomt har styckats av tillsammans med två andra tomter där åtminstone den ena ”grannen” önskar svart. Inga andra andra hus ligger i direkt närhet och går ej att se när man befinner sig vid våra tomter. Tacksam för lite input här. Jag hoppas och utgår från att vårt val av färg ej skall påverka hanteringen av vår ansökan i övrigt.
Har inget konkret tips, men ett eget exempel att jämföra med.

Där jag växte upp ville man precis som ni att husen skulle smälta in i naturen som var blandskog. Blev mörkbruna fyrkantiga trävillor med plant mörkgrått tak i asfaboard. Jag har förståelse för det.

Sedan känns det lite B att en kommun pratar om färg när ni egentligen menar kulör. Inte helt seriöst.

Vet inte vad de menar med att "föreslå" saker. Ert hus, ert ansvar.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B BA_Fredrik skrev:
Ligger fastigheten utanför detaljplanelagt område så kan den ändå omfattas av områdesbestämmelser. Dessa regleras i Plan- och bygglagens 4 kap 41-42 §. Så kolla detta i första hand, annars är kulörförslaget som nämnts ovan just bara ett förslag.

Är det en helt svart ni har tänkt er (NCS S 9000-N t.ex.) så kommer den upplevas som skarp för ögat. Precis som vit-vit eller andra kulörer på N-skalan gör. Vore fint om ni kan tona ner den något och kanske dra åt det gröna eller röda spektrat. NCS 8502-G, 8502-R eller 8005-g20y kanske. Fortfarande mörka toner men med lite mer mättnad som kan smälta in i landskapet.
Precis, svart upplevs som kontrasterande, det är en ovanlig kulör i naturen. Mitt förslag är någon naturfärg, brunt kanske.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
engs
S Sir Duke skrev:
Precis, svart upplevs som kontrasterande, det är en ovanlig kulör i naturen. Mitt förslag är någon naturfärg, brunt kanske.
Järnvitriol / järnsulfat kanske? Jag gillar det men osäker hur det påverkar fasadens livslängd.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi ville byta färg på vårt hus (som visserligen ligger inom detaljplanerat område men inte behöver ta hänsyn till bygglov). Jag skrev helt enkelt ett brev till stadsbyggnadskontoret och frågade om det behövdes något bygglov för att byta förg på det. Påpeka också att det inte finns något färgetema bland husen. Sedan valde vi inte en helt svart utan en mörkt grå (Alcro Bestå Lava 469) som ser väldigt svart ut.Sedan sparar man bara brevet där de säger att det inte behövs.
 
  • Gilla
Bertuzzi
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Sedan känns det lite B att en kommun pratar om färg när ni egentligen menar kulör. Inte helt seriöst.
Jag har svårt att se att ordet färg skulle vara direkt oseriöst. Färg är ju benämningen på det synintryck vi får av ljus som reflekterats mot en yta. Visst kan färg även vara en förkortning av tex begreppet målarfärg men att klassa det som oseriöst är kanske att dra det långt. Kulör är väl definitionsmässigt lite luddigt det med då det i vissa sammanhang helt utesluter gråskalan.
 
  • Gilla
Bertuzzi
  • Laddar…
H hol031170920 skrev:
Jag har svårt att se att ordet färg skulle vara direkt oseriöst. Färg är ju benämningen på det synintryck vi får av ljus som reflekterats mot en yta. Visst kan färg även vara en förkortning av tex begreppet målarfärg men att klassa det som oseriöst är kanske att dra det långt. Kulör är väl definitionsmässigt lite luddigt det med då det i vissa sammanhang helt utesluter gråskalan.
Kanske det...

Jag tänker i alla fall att när man väljer färg till utomhusbyggen.så menar man förmågan att binda till och skydda träet.

Lite lekmannamässigt av en bygglovsenhet att röra ihop det. Men det är en detalj.
 
S Sir Duke skrev:
Kanske det...

Jag tänker i alla fall att när man väljer färg till utomhusbyggen.så menar man förmågan att binda till och skydda träet.

Lite lekmannamässigt av en bygglovsenhet att röra ihop det. Men det är en detalj.
Du vet skillnaden mellan färg och kulör, men har du koll på Plan- och bygglagen? Handläggarna använder samma terminologi som återfinns i PBL och det kan jag inte se som lekmannamässigt.

Screenshot av text från Plan- och bygglagen som diskuterar krav på bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.