Byggahus.se
Jag ska i vår bygga ett hus som endast har en vattenutkastare placerat i det ena hörnet av huset. Då trädgården är stor på motsatt sida så skulle jag behöva en vattenutkastare vid det motsatta hörnet. Husföretaget jag bygger med går dock ej med på att lägga till en sådan nu pga för sent i byggprocessen så jag måste lösa detta själv.

Är det någon som har ett tips på hur man kan få en extra vattenutkastare på motsatt sida huset? Jag har ännu ej påbörjat markarbeten så det finns tid att lägga rör/kablar.
 
Hur ser huset ut, finns det vatten i huset på insidan där du vill ha vattenutkasaren?
Kan du lägga upp en planlösning?
 
ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VUK vid blå ring, vill ha en vid röd ring
 
Kan man bara gräva ned en tom slang längs med husväggen och sedan köra ned en vanlig trädgårdsslang på våren och ta bort den igen på hösten?
 
hahalj
Känns ju betydligt enklare med en utvändig slang med en slangmonterad kran. Eller finns det nån särskild anledning till varför det måste vara just ett vattenutkast?

T.ex. en sån här:
skarvkontakt-med-reglerventil-7f052d35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man vill gräva ner rör istället så kanske detta kan vara en lösning:
http://www.gardena.com/se/water-management/water-pipeline/
 
Redigerat:
Är inte smidigaste lösningen en längre slang?
Att gräva ner en slang utmed grunden känns lite B i ett nybygge...
 
En vattenutkastare monteras genom både innervägg och yttervägg. Att få det på plats på utsidan av ett rum där det inte finns vatten skulle kräva att vattenutkastaren monterades innan väggens isolering, diffspärr och ytskikt kommer på plats.
En annan viktig detalj är att själva huset där vattnet stängs av sitter på insidan av väggen i en vattenutkastare, för att minimera risken för frysning.

Jag skulle aldrig montera en vattenkastare dolt i en yttervägg.

Det finns bra lösningar för att hantera långa slangar.
 
I ett köksskåp?
 
Som redan beskrivits så är det inte värt besväret och pengarna för en vattenutkastare på den väggen. Rör en skall ligga frostfritt eller kunna tömmas på vintern, utkastaren har redan beskrivits koppling i vardagsrum låter inte kul eller?

Köp en rejäl slangvagn med 40 m riktig trädgårdsslang, den används ju inte varje dag precis om det är för vattning.
 
Även jag säger Gardena Pipeline. Smidigaste och prisvärt om du köper från Tyskland, t.ex. här http://www.rubart.de/GARDENA-08255-20-Start-Set-für-Garten-Pipeline-p123817.html
Fördelen med pipeline är att du kan sätta flera uttagspunkter i trädgården och kan smidigt bevattna med kort trädgårdsslang. Pipelineslangen är prisvärd jämfört med trädgårdsslang. Trädgårdsslang 1/2" långa sträckor är ingen höjdare och slangvagnar är faktiskt ganska dyra de också.
 
Har du några lämpliga ställen att göra en förgrening på vattnet in? Tänker att det smidigaste är att sätta en stolpe för bevattning i närheten av där du verkligen vill ha vattnet. Du drar helt enkelt PEM-slang dit. Om du inte får det frostfritt (vilket kan vara svårt) är det bara att se till att du kan dränera vattenposten.

Vattenutkastare på väggar har sina nackdelar. Blir gärna en del spillvatten på väggen. Slangar liggandes precis vid huset är sällan snyggt. Väggenomföringar är jobbiga att göra i vardagsrummet.

Vi har eget vatten och gjorde en fristående vattenpost i trädgården genom att göra ett avstick från pumpen. Blev lyckat. Skönt att få bort slangarna från huset.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Gardena Pipeline verkar ju var ett sådant system som man kan satsa på. Ska undersöka kostnader lite grann. Tack för all hjälp och alla råd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.