medalj.Matti skrev:
pag skrev:
"Jag har ett expansionskärl på vinden, men även ett i källaren som ser ganska nytt ut.
Det är så att de två rören upp på vinden nu är i vägen när vi rivit en gammal garderob, så dessa skulle gärna kapas.
Kan man dra slutsatsen att om det finns ett expansionskärl vid pannan i källaren så används inte det på vinden längre?"
Kan man på något sätt råda i frågan innan man vet exakt hur pagges system är uppbyggt och tänkt att fungera?
edit: såg nu att trådstarten var gammal, så pagge kanske redan har löst sitt problem för länge sedan.
Jag har sett flera olika lösningar på expansion i hus
1. öppet kärl på vinden, egen ledning från pannrum, och en skvallerledning tillbaka till pannrummet (eller annat utrymme)
2. öppet kärl på vinden, t-rör på stigarledning någonstans i huset och en skvallerledning tillbaka till pannrummet (eller annat utrymme)
3. öppet kärl på vinden, monterat på samma sätt som ett element för att hålla det varmt och en skvallerledning tillbaka till pannrummet (eller annat utrymme)
4. slutet kärl på högsta punkt, typ ovanvåning/vind
5. slutet kärl i pannrum
Någon som har sett andra lösningar?
1. öppet kärl på vinden, egen ledning från pannrum, och en skvallerledning tillbaka till pannrummet (eller annat utrymme)
2. öppet kärl på vinden, t-rör på stigarledning någonstans i huset och en skvallerledning tillbaka till pannrummet (eller annat utrymme)
3. öppet kärl på vinden, monterat på samma sätt som ett element för att hålla det varmt och en skvallerledning tillbaka till pannrummet (eller annat utrymme)
4. slutet kärl på högsta punkt, typ ovanvåning/vind
5. slutet kärl i pannrum
Någon som har sett andra lösningar?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Med både slutet och öppet expansionskärl så får man balanseringsproblem. Är förtrycket i det slutna för högt kommer det aldrig att fyllas då vattnet rinner över i skvallerröret. Är förtrycket för lågt kommer vattnet att spola in i det slutna och sedan fylls det öppna. I båda fallen så blir effekten att man i praktiken har ett expansionskärl.
Mitt råd är att kontrollera pannrumskärlet och ta bort det öppna då rören är i vägen, jag har samma problem med rören som är i vägen.
Prototypen
Mitt råd är att kontrollera pannrumskärlet och ta bort det öppna då rören är i vägen, jag har samma problem med rören som är i vägen.
Prototypen
En fackman skulle knappast koppla in ett slutet kärl i pannrummet parallellt med ett öppet, det på vinden är nog bortkopplat.
Vad många inte vet däremot är att FÖRTRYCKET i gasdelen på ett slutet kärl måste kontrolleras regelbundet (1 g/år). Kvävgasen diffunderar långsamt genom gummiblåsan och måste fyllas på vilket kan göras med torr luft från en vanlig handpump. OBS dock att vattentrycket måste sänkas till noll genom att släppa ut lite vatten före kontrollen. Förtrycket utan vatten i kärlet skall normalt vara 0.5 bar och kommer sedan att öka vid påfyllning av vatten. Av okunskap byts många kärl ut i stället för att man skall fylla på luft/gas.
Vad många inte vet däremot är att FÖRTRYCKET i gasdelen på ett slutet kärl måste kontrolleras regelbundet (1 g/år). Kvävgasen diffunderar långsamt genom gummiblåsan och måste fyllas på vilket kan göras med torr luft från en vanlig handpump. OBS dock att vattentrycket måste sänkas till noll genom att släppa ut lite vatten före kontrollen. Förtrycket utan vatten i kärlet skall normalt vara 0.5 bar och kommer sedan att öka vid påfyllning av vatten. Av okunskap byts många kärl ut i stället för att man skall fylla på luft/gas.
Klicka här för att svara