Hej, nu har jag en fråga igen. Måste stigaren till expansionskärlet gå spikrakt eller kan man svänga rören där kärlet sitter. Problemet är att där mitt nuvarande kärl sitter ryms inte ett större kärl men ca en meter åt sidan skulle ett liggande rymmas.Har gjort en jättesnygg ritning nedan.:D

http://img16.imageshack.us/img16/3756/expansion.jpg

Inte för att jag är rörmockare men borde det inte gå bra? Kanske skall man vinkla röret så det s.a.s lutar uppåt mot kärlet? Tänker närmast på självcirkulation att det skall gå lättare, några graders lutning borde räcka.

Och sen kan du ju fundera över att göra en "kallkoppling" också så att du i huvudsak matar expansionskärlet men kallt bottenvatten i stället för varmt vatten. Då behöver du ett rör till.
a6.htm20.jpg

Har jag tur så får Baxis 200 liters kärl plats liggandes där jag idag har lilla kärlet, då blir det bara små svängningar av rören som inte borde spela nån roll. Det är 475mm i diameter & jag har 490mm plats, kommer då att hamna ca 400mm över det översta elementet i systemet. Jag kommer göra allt för att slippa slutet system till min nya panna.

Sund inställning. Har inte mycket till övers för slutna system.

och vad skulle va negativt med ett slutet system?

Om man har som jag, färdiga rör till öppet kärl så känns det lite dumt att göra om till slutet system. Dels blir det dyrare iom att en kylslinga ska in i pannan + alla säkerhetsanordningar. Sen är jag lite orolig att säkerhetsventilen kommer bryta innan jag fått upp mina tankar i dom grader jag vill ha. Känns som öppet system ger mer frihet & det är väl inte för inte dom flesta förespråkar öppet system för vedeldning??

gillis018 skrev:
Sen är jag lite orolig att säkerhetsventilen kommer bryta innan jag fått upp mina tankar i dom grader jag vill ha.
Då är systemet feldimensionerat...finns för- och nackdelar med både öppet och slutet.

A
I sak saknar jag kunskap, dum som jag är så måste jag givetvis tycka till likväl.
Öppet kärl låter som ett man har på vind. Det har jag haft i så fall, det rostade sönder å gav vattenskadade innertak.
Slutet system, burk i källaren. Känsligare för tryckskillnader. Mindre bra om man ej har golvbrunn.... Vilket jag ej haft.....

Största orsaken till att slutna kärl har "dåligt ryckte" är att klåpare till rörisar monterar in för små kärl o ansluter på heta sidan pannan.:)Sen så är det noga att förtrycket är rätt om det ska fungera tillfredställande.

Redigerat:
knekten skrev:
Största orsaken till att slutna kärl har "dåligt ryckte" är att klåpare till rörisar monterar in för små kärl o ansluter på heta sidan pannan.:)Sen så är det noga att förtrycket är rätt om det ska fungera tillfredställande.
Amen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.