3 719 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Expansionskärl tryck
Hej,
Har ett slutet system där jag har problem med trycket i expansionskärlet.
Det pendlar från 0.1bar till 0.8 beroende på om pannan är varm eller mindre varm.
Vid varm så ökar det men sen faller det snabbt.
Har kollat alla element etc men ser inget läckage och även luftat systemet. Inget vatten kommer ut från säkerhetsventilen heller.
Har en 1.5 plansvilla.
Någon som vet vad det kan vara?
Tack på förhand!
Har ett slutet system där jag har problem med trycket i expansionskärlet.
Det pendlar från 0.1bar till 0.8 beroende på om pannan är varm eller mindre varm.
Vid varm så ökar det men sen faller det snabbt.
Har kollat alla element etc men ser inget läckage och även luftat systemet. Inget vatten kommer ut från säkerhetsventilen heller.
Har en 1.5 plansvilla.
Någon som vet vad det kan vara?
Tack på förhand!
Dåligt mottryck i expansionskärlet. Det ska finnas en liten ventil någonstans på kärlet, om du har en pump med manometer kan du fylla det själv. Kommer dock inte ihåg hur stort mottrycket ska vara men vänta lite så kan nog krilleman.....
Nej. Säkerhetsventilen släpper vid 1,5 bar. Jag kommer som sagt inte ihåg vad trycket ska vara i ett tomt expansionskärl (du måste tömma systemet) men det finns i någon tråd här. Leta efter svar från t.ex krilleman_215 som är VVSare...
På mitt tryckexpansionskärl, som jag monterade idag, skall mot/bas-trycket vara 0.5 bar.
Det var förfyllt med det trycket.
Egentligen skall man göra kärlet trycklöst och sen fylla på luft till bastrycket, men jag hade nog provat att bara fylla på lite. Det är för mycket meck att hålla på och tömma systemet.
Det var förfyllt med det trycket.
Egentligen skall man göra kärlet trycklöst och sen fylla på luft till bastrycket, men jag hade nog provat att bara fylla på lite. Det är för mycket meck att hålla på och tömma systemet.
Här är lite info om förtryck och volym,
https://www.flamcogroup.com/files/calculationtools/ins-se-flexcon-calculation.pdf
https://www.flamcogroup.com/files/calculationtools/ins-se-flexcon-calculation.pdf
Klicka här för att svara