276 643 läst ·
913 svar
277k läst
913 svar
Essbox system från essve
Har tyvärr ingen detaljerad info att dela med mig av. Du har uppenbarligen mer kunskap inom detta område än mig.
Trots det så står jag nog fast vid min gissning på 30kr per väska även om både verktygskostnaden och fraktkostnaden går upp enligt dig. Visst kostar den jag länkade till 50kr men det är ju styckpris till slutkund. Som du säger har den säkerligen tunnare gods också o är lättare o montera. Hur lång tid kan det ta att montera en Essbox? Uppskattad timkostnad för en montör i kina är 10kr i timmen så skillnaden för monteringskostnaden på en essbox jämfört med en enkel box är ändå försumbar.
Vad kostar ABS plast? Googlade o hittade ca 7 kr kilot? 15 spänn i materialkostnad för väskan då. Aluminiumspännen o packning 1 kr st då är vi uppe i ca 20kr. Sen montering, verktygskostnad o frakt då borde vi landa runt 30.
Men förtydligande jag gissar bara har ingen inside info i plastbranschen.
Trots det så står jag nog fast vid min gissning på 30kr per väska även om både verktygskostnaden och fraktkostnaden går upp enligt dig. Visst kostar den jag länkade till 50kr men det är ju styckpris till slutkund. Som du säger har den säkerligen tunnare gods också o är lättare o montera. Hur lång tid kan det ta att montera en Essbox? Uppskattad timkostnad för en montör i kina är 10kr i timmen så skillnaden för monteringskostnaden på en essbox jämfört med en enkel box är ändå försumbar.
Vad kostar ABS plast? Googlade o hittade ca 7 kr kilot? 15 spänn i materialkostnad för väskan då. Aluminiumspännen o packning 1 kr st då är vi uppe i ca 20kr. Sen montering, verktygskostnad o frakt då borde vi landa runt 30.
Men förtydligande jag gissar bara har ingen inside info i plastbranschen.
Vilka uppgifter anser du vara felaktiga från "bjoli".Hubbe2 skrev:
100k för ett verktyg är väl inte så felgissat och transport för en container är inte så fel heller. Även om en container kanske skulle kosta 15000 så gör det marginellt på priset .
Vad är det som är så fel och vad tror du den kostar med din plast erfarenhet?
Ni missar några faktorer som man måste täcka in.
Produktutvecklingskostnader, väskan uppenbarade sig inte ut ur tomma intet. Att sy ihop ett väsksystem som essbox kanske verkar enkelt men det är förmodligen 1000tals arbetstimmar som har investerats.
Marknadsföring (det är inte gratis att synas i program som Bygglov), produktblad, kataloger, webbannonser mm
Patentkostnader
Personalkostnader.
Lokalkostnader
Fraktkostnader inom Sverige
Osv
Sedan ska grossister och återförsäljare ha sin del av kakan.
Till sist har vi moms på det.
Av de 399kr som en väska kostar på bauhaus blir det inte många kr kvar i vinst för essve
Produktutvecklingskostnader, väskan uppenbarade sig inte ut ur tomma intet. Att sy ihop ett väsksystem som essbox kanske verkar enkelt men det är förmodligen 1000tals arbetstimmar som har investerats.
Marknadsföring (det är inte gratis att synas i program som Bygglov), produktblad, kataloger, webbannonser mm
Patentkostnader
Personalkostnader.
Lokalkostnader
Fraktkostnader inom Sverige
Osv
Sedan ska grossister och återförsäljare ha sin del av kakan.
Till sist har vi moms på det.
Av de 399kr som en väska kostar på bauhaus blir det inte många kr kvar i vinst för essve
Frågan är väl snarare om den är en av deras kärnprodukter eller ett redskap att skapa affärer. För mig är den inget som egentligen ligger i Essve.s affärside att tjäna pengar på. För mig är det enbart ett redskap att fånga användare i ett beroende av att köpa deras andra produkter. Och ett marknadsföringsredskap som på ett mycket bra sätt kan få deras logga på näthinnan hos alla som ska gå till butiken och köpa en skruv.noone70 skrev:Ni missar några faktorer som man måste täcka in.
Produktutvecklingskostnader, väskan uppenbarade sig inte ut ur tomma intet. Att sy ihop ett väsksystem som essbox kanske verkar enkelt men det är förmodligen 1000tals arbetstimmar som har investerats.
Marknadsföring (det är inte gratis att synas i program som Bygglov), produktblad, kataloger, webbannonser mm
Patentkostnader
Personalkostnader.
Lokalkostnader
Fraktkostnader inom Sverige
Osv
Sedan ska grossister och återförsäljare ha sin del av kakan.
Till sist har vi moms på det.
Av de 399kr som en väska kostar på bauhaus blir det inte många kr kvar i vinst för essve
Hela konceptet med färg, logga etc gör att den syns så otroligt bra och om dom sen får en rimlig vinst på själva produkten så är det bra, men det är reklamvärdet som är så mycket mer värt i pengar att vinsten på lådan kan försummas.
Så jag tror för min del inte att jag glömt något av allt du rapar upp ovan och som sagt, jag tror inte det är väskor som dom ska tjäna sina pengar på. Man lägger inte ner pengar för att marknadsföra väskan den är en del av marknadsföringen för deras andra produkter.
Oavsett om de har tänkt tjäna pengar på dem eller inte, eller vad marknadsföringsvärdet av väskan är. Så är det kostnader/påslag som är utöver de för material och montering.oceanis skrev:Frågan är väl snarare om den är en av deras kärnprodukter eller ett redskap att skapa affärer. För mig är den inget som egentligen ligger i Essve.s affärside att tjäna pengar på. För mig är det enbart ett redskap att fånga användare i ett beroende av att köpa deras andra produkter. Och ett marknadsföringsredskap som på ett mycket bra sätt kan få deras logga på näthinnan hos alla som ska gå till butiken och köpa en skruv.
Hela konceptet med färg, logga etc gör att den syns så otroligt bra och om dom sen får en rimlig vinst på själva produkten så är det bra, men det är reklamvärdet som är så mycket mer värt i pengar att vinsten på lådan kan försummas.
Så jag tror för min del inte att jag glömt något av allt du rapar upp ovan och som sagt, jag tror inte det är väskor som dom ska tjäna sina pengar på. Man lägger inte ner pengar för att marknadsföra väskan den är en del av marknadsföringen för deras andra produkter.
Sedan håller jag med dig om att en del av tanken bakom essboxen är att boosta försäljningen av deras core produkter. Det är nog förmodligen därför de inte är så pigga på att sälja tomma skruvlådor.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Tyvärr tror jag att det fungerar, åtminstone på mig.noone70 skrev:Oavsett om de har tänkt tjäna pengar på dem eller inte, eller vad marknadsföringsvärdet av väskan är. Så är det kostnader/påslag som är utöver de för material och montering.
Sedan håller jag med dig om att en del av tanken bakom essboxen är att boosta försäljningen av deras core produkter. Det är nog förmodligen därför de inte är så pigga på att sälja tomma skruvlådor.
Personligen var jag fast hos dem långt innan essboxen. Det började med deras plåtlådor med en grunduppsättning skruv för inne och ute som jag sedan dess har hållit välfyllda.fiskbuggaren skrev:
Varför tyvärr.? De har bra produkter, bra kvalitet... Kanske inte billigast men definitivt prisvärda
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag tycker att det är ganska störande. Jag skulle nog köpa en del essve ändå, men jag skulle också vilja köpa en massa tomlådor att ha saker i. Tyvärr för att de beter sig illa och vinner på det.noone70 skrev:
Förstår det och jag skulle själv behöva få tag i några hundra av deras tomlådor. (Minst)fiskbuggaren skrev:
Men Essve är ett företag som säljer skruv mm, essbox är deras produkt och den har förmodligen en rätt central roll i deras strategi för att sälja mer av sina produkter. Om Essve då av någon anledning har kommit fram till att det är inte är lönsamt för dem att sälja tomma lådor så är det deras rätt att inte sälja tomma lådor.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Absolut. Och det är min fulla rätt att tycka att det är rätt störigt.noone70 skrev:Förstår det och jag skulle själv behöva få tag i några hundra av deras tomlådor. (Minst)
Men Essve är ett företag som säljer skruv mm, essbox är deras produkt och den har förmodligen en rätt central roll i deras strategi för att sälja mer av sina produkter. Om Essve då av någon anledning har kommit fram till att det är inte är lönsamt för dem att sälja tomma lådor så är det deras rätt att inte sälja tomma lådor.
Generellt tycker jag bättre om företag som försöker göra allting så bra som möjligt för användarna. Jag vill gärna tro att det går bättre för de företagen på sikt.
Undrar vad de skulle kosta att skriva ut egna lådor? Någon som har 3D skrivare?