Byggahus.se
T
Någon som har erfarenhet av handfat och blandare i mässing?

Jag ska renovera köket och funderar på att installera handfat i mässing. Har dock ingen erfarenhet av dessa. Min oro är att de repas med synliga repor.

Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Något märke sin är bättre/mer hållbart än något annat?

Modernt kök med guld diskho, kran, vit bänkskiva, tomater, fönster och konstverk på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
T Tovin skrev:
Någon som har erfarenhet av handfat och blandare i mässing?

Jag ska renovera köket och funderar på att installera handfat i mässing. Har dock ingen erfarenhet av dessa. Min oro är att de repas med synliga repor.

Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Något märke sin är bättre/mer hållbart än något annat?

[bild]
Poleras varje dag
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Har bara erfarenhet av kompisens eleganta mässingsblandare som hon efter installationen alltid svor över.

Räkna med en konstant sjabbig ho - såvida TS inte har tillgång till någon form av daglig RUT😉.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T
electroluxaren skrev:
Poleras varje dag
Har du en och den behöver poleras varje dag?
 
T
yonna yonna skrev:
Har bara erfarenhet av kompisens eleganta mässingsblandare som hon efter installationen alltid svor över.

Räkna med en konstant sjabbig ho - såvida TS inte har tillgång till någon form av daglig RUT😉.
På vilket sätt är den sjabbig?
Mer repor som syns? Syns smutsen mer?
 
BirgitS
Mässing ärgar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ärg
Om man inte vill se det så måste man putsa mässingen regelbundet. Det är på samma sätt som att silverföremål svartnar och måste putsas.

Om mässingen har fått ett skyddande lager av något för att förhindra ärgning så blir den i stället känslig för repor i skyddet.
 
  • Gilla
Tovin och 3 till
  • Laddar…
Det finns en anledning till att skeppsklockor måste poleras varje dag, en syssla för skeppsgossarna.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Och att när förnicklade dörrhandtag kom så tog de snabbt över marknaden och mässingshandtagen försvann.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns en anledning till att skeppsklockor måste poleras varje dag, en syssla för skeppsgossarna.
Nu är ju de i en ganska utsatt miljö.

Vi har en mässingsklocka på väggen för att ringa in till mat. Den har jag inte polerat på två år och den är i princip lika glänsande nu som då. MEN, jag har polerat med ett medel som ger en skyddande hinna. Det fungerar inte på en diskho eller något annat man tar i regelbundet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vi har en mässingsklocka på väggen för att ringa in till mat. Den har jag inte polerat på två år och den är i princip lika glänsande nu som då. MEN, jag har polerat med ett medel som ger en skyddande hinna.
Nja 🤔
 
yonna yonna skrev:
Nja 🤔
Utveckla?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns en anledning till att skeppsklockor måste poleras varje dag, en syssla för skeppsgossarna.
Fel, det betyder otur att putsa skeppsklockan ombord i ett fartyg.
 
Jag vet bara att kvinnor på bryggan medför otur.
 
T
Känns som att det kommer bli ett traditionellt rostfritt handfat.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.