Vad betyder egentligen detta?

Länsstyrelsen får i det enskilda fallet besluta att utvidga strandskyddsområdet till högst 300 meter från strandlinjen, om det behövs för att säkerställa något av strandskyddets syften.

Kan ett enskilt fall handla om flera km eller mil kust med varierande förhållanden?

Kan flera "enskilda fall" avgöras i samma beslut?

Anledningen till att jag undrar är att det enskilda fallet har tillkommit i den reviderade, nu gällande, Miljöbalken.

Jag tolkar det som att en länstyrelse inte får utöka till 300m inom hela sitt område. Alltså Skånes länstyrelse får inte plötsligt säga att i Skåne gäller 300m.

Men jag gissar att de ex. troligen kan få utöka runt en hel mindre sjö, om den ligger i skyddsvärd natur.

Men jag är amatör på området.

Jag har raderat ett par inlägg som framförde en åsikt strandskydd och dess berättigande eller ej som sådant.

Tråden handlar inte om huruvida strandskydd är konfiskation eller ej.

Håll er till ämnet!

/moderator

Skärpning, håll er till ämnet!

Jag har rensat bort massor med Off Topic inlägg här nu.

Har forskat i saken och kan nu svara mej själv nej på fråga 1 och ja på fråga 2.

Kan du utveckla "nej" på fråga 1? Hur stora områden kan det handla om som ett "enskilt fall"?

Det kan handla om en hel kommun i värsta fall.

Se den här handledningen för Länsstyrelserna utgiven av Naturvårdsverket.

I Värmland har Länsstyrelsen valt att tolka det som att de kan sätta ett generellt skydd på 300 meter på samtliga vattendrag i hela länet, och bara göra undantag med mindre än 300 meter i särskilda fall. Precis raka motsatsen till vad det stör alltså. det innebär att i praktiken nästan hela Värmland beläggs med byggförbud, då ju strandskyddfet gäller i princip ner till minsta bäck och mosse.

Bedrövligt.

anna_h skrev:
i värmland har länsstyrelsen valt att tolka det som att de kan sätta ett generellt skydd på 300 meter på samtliga vattendrag i hela länet, och bara göra undantag med mindre än 300 meter i särskilda fall. Precis raka motsatsen till vad det stör alltså. Det innebär att i praktiken nästan hela värmland beläggs med byggförbud, då ju strandskyddfet gäller i princip ner till minsta bäck och mosse.

Bedrövligt.
Mycket BEDRÖVLIGT

Anna_H skrev:
I Värmland har Länsstyrelsen valt att tolka det som att de kan sätta ett generellt skydd på 300 meter på samtliga vattendrag i hela länet, och bara göra undantag med mindre än 300 meter i särskilda fall. Precis raka motsatsen till vad det stör alltså. det innebär att i praktiken nästan hela Värmland beläggs med byggförbud, då ju strandskyddfet gäller i princip ner till minsta bäck och mosse.

Bedrövligt.
Det är ett bra sätt att skynda på avfokningen av landsbygden. Lite svårt att förstå varför "man" vill allt folk ska bosätta sig i storstäder? Varför vill Värmlands länsstyrelse sätta krokben för nybyggnation, Värmland är väl inte direkt expansivt så det stör?

Fotografen skrev:
Det är ett bra sätt att skynda på avfokningen av landsbygden. Lite svårt att förstå varför "man" vill allt folk ska bosätta sig i storstäder? Varför vill Värmlands länsstyrelse sätta krokben för nybyggnation, Värmland är väl inte direkt expansivt så det stör?
Stämmer! Och folk som vill flytta ut på landet vill absolut bo vid en sjö eller ett vattendrag, annars får det vara. Syftet sägs vara att skydda viktiga värden, men vi har så oerhört många åar, bäckar, småsjöar och milsvida skogar, så jag ser det inte som något problem alls. Inte kommunerna heller.

mycke_nu skrev:
Det kan handla om en hel kommun i värsta fall.

Se den här handledningen för Länsstyrelserna utgiven av Naturvårdsverket.
Hela Gotland är väl strandnära, blir jobbigt för er öbor.. ;-)

Anna_H skrev:

Bedrövligt.
Var har du läst det? Det är nämligen väsentligt annorlunda än det förslag till beslut om utvidgat strandskydd som var ute på resmiss under juni 2014.

Noell skrev:
Var har du läst det? Det är nämligen väsentligt annorlunda än det förslag till beslut om utvidgat strandskydd som var ute på resmiss under juni 2014.
Min källa till förslaget från Länsstyrelsen i Värmland är NWT, Nya Wermlandstidningen. Har ingen anledning att tro att de missuppfattat vare sig det ena eller det andra.

Men förklara gärna: Vad är det som är väsentligt annorlunda?
Menar du att Länsstyrelsen i Värmland INTE har valt att föreslå 300 meter strandskydd i stort sett överallt i hela länet, eller menar du att grundförslaget faktiskt är sådant som Länsstyrelsen valt att tolka den, eller menar du att du inte tror på att Länsstyrelsen i Värmland kunnat göra denna tolkning, eller vad menar du?

Anna_H skrev:
Min källa till förslaget från Länsstyrelsen i Värmland är NWT, Nya Wermlandstidningen. Har ingen anledning att tro att de missuppfattat vare sig det ena eller det andra.

Men förklara gärna: Vad är det som är väsentligt annorlunda?
Menar du att Länsstyrelsen i Värmland INTE har valt att föreslå 300 meter strandskydd i stort sett överallt i hela länet, eller menar du att grundförslaget faktiskt är sådant som Länsstyrelsen valt att tolka den, eller menar du att du inte tror på att Länsstyrelsen i Värmland kunnat göra denna tolkning, eller vad menar du?
Eftersom jag har läst förslaget till översyn av utvidgat strandskydd i Värmlands län så menar jag precis det som står i förslaget. Det är långt ifrån några generella 300 meter utvidgat strandskydd överallt. Man går igenom de skäl till utvidgat strandskydd som finns, samt räknar upp de vattendrag som berörda av utvidgat strandskydd till 200 respektive 300 meter.

I FAQ som också finns att läsa på Lst i Värmlands hemsida kan man se att antalet vattendrag som berörs av utvidgat strandskydd i och med översynen minskar från 552 till 108 stycken. I strandkilometer är det en minskning från 6400 km till 4100 km (av totalt 19400 km strand i Värmland).

Vid vissa små vattendrag där strandskyddet tidigare har varit upphävt har höga naturvärden identifierats och där föreslås det tidigare beslutet upphävas samtidigt som man beslutar om utvidgat strandskydd. Detta är dock något helt annat än att föreslå utvidgat strandskydd för samtliga små vattendrag i länet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.