Vad betyder egentligen detta?

Länsstyrelsen får i det enskilda fallet besluta att utvidga strandskyddsområdet till högst 300 meter från strandlinjen, om det behövs för att säkerställa något av strandskyddets syften.

Kan ett enskilt fall handla om flera km eller mil kust med varierande förhållanden?

Kan flera "enskilda fall" avgöras i samma beslut?

Anledningen till att jag undrar är att det enskilda fallet har tillkommit i den reviderade, nu gällande, Miljöbalken.

Jag tolkar det som att en länstyrelse inte får utöka till 300m inom hela sitt område. Alltså Skånes länstyrelse får inte plötsligt säga att i Skåne gäller 300m.

Men jag gissar att de ex. troligen kan få utöka runt en hel mindre sjö, om den ligger i skyddsvärd natur.

Men jag är amatör på området.

Jag har raderat ett par inlägg som framförde en åsikt strandskydd och dess berättigande eller ej som sådant.

Tråden handlar inte om huruvida strandskydd är konfiskation eller ej.

Håll er till ämnet!

/moderator

Skärpning, håll er till ämnet!

Jag har rensat bort massor med Off Topic inlägg här nu.

Har forskat i saken och kan nu svara mej själv nej på fråga 1 och ja på fråga 2.

Kan du utveckla "nej" på fråga 1? Hur stora områden kan det handla om som ett "enskilt fall"?

Det kan handla om en hel kommun i värsta fall.

Se den här handledningen för Länsstyrelserna utgiven av Naturvårdsverket.

I Värmland har Länsstyrelsen valt att tolka det som att de kan sätta ett generellt skydd på 300 meter på samtliga vattendrag i hela länet, och bara göra undantag med mindre än 300 meter i särskilda fall. Precis raka motsatsen till vad det stör alltså. det innebär att i praktiken nästan hela Värmland beläggs med byggförbud, då ju strandskyddfet gäller i princip ner till minsta bäck och mosse.

Bedrövligt.

anna_h skrev: