2 215 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
enkel elfråga
Sida 1 av 2
Jag undrar hur man kopplar in ett massagebadkar.
El är framdraget till en vattensäker kopplingsdosa och jag har nu kabeln från massagebadkaret i handen. I kopplingsdosan finns en fk-tråd som är blå och en brun och en gul/grön. Så det jag undrar över är kabeln jag har i handen har en blå och en brun och en gul/grön fk-tråd. Hur ska jag koppla in kablen nu då???
Kan någon hjälpa mig.
El är framdraget till en vattensäker kopplingsdosa och jag har nu kabeln från massagebadkaret i handen. I kopplingsdosan finns en fk-tråd som är blå och en brun och en gul/grön. Så det jag undrar över är kabeln jag har i handen har en blå och en brun och en gul/grön fk-tråd. Hur ska jag koppla in kablen nu då???
Kan någon hjälpa mig.
Troll??
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Jag har tagit bort ett inlägg (och följdinlägg) som var lite omotiverat otrevligt.
Är du 100 säker på att dosan föregås av jordfelsbrytare och att det är rätt spänning i dosan? I så fall kopplar du färg mot färg....
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Det var bra att du påpekade.
Ok nu räcker det. Om ni inte har konstruktiva förslag till TS på hur det skall kopplas, eller råd om vilka ytterligare saker man bör ha koll på (typ det om jordfelsbrytare som snaggletooth påpekade) så är det bättre att låta bli att skriva här.
Det bör påpekas att frågan om hur man skall koppla in badkaret handlar om mer än att bara koppla färgerna rätt. Men allt det kanke TS har koll på.
Jfb har tagits upp. Vad är det för kabeltyp som TS har i handen, funderar jag över. Snaggletooths påpekande om spänning är också relevant, elektriekrn kan ju ha förberett för en tvåfasinkoppling med 400V.
Ok nu räcker det. Om ni inte har konstruktiva förslag till TS på hur det skall kopplas, eller råd om vilka ytterligare saker man bör ha koll på (typ det om jordfelsbrytare som snaggletooth påpekade) så är det bättre att låta bli att skriva här.
Det bör påpekas att frågan om hur man skall koppla in badkaret handlar om mer än att bara koppla färgerna rätt. Men allt det kanke TS har koll på.
Jfb har tagits upp. Vad är det för kabeltyp som TS har i handen, funderar jag över. Snaggletooths påpekande om spänning är också relevant, elektriekrn kan ju ha förberett för en tvåfasinkoppling med 400V.
de bubbelbadkar jag kopplat in har vi även satt en tvåpolig brytare utöver jfbn som tagit hela centralen iofs. Sen finns det ju bubbelbadkar som ska säkras 16A det är ju en bra idé att kolla att den är avsäkrad rätt också. Lite att tänka på innan du lägger in din kar
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 449 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 449 inlägg
Hempularen....hempularen skrev:
Hur kan du vara moderator när du i princip tycker att en amatör ska koppla in el till in massagebadkar utan att veta hur man gör, som också som sagt behörighetskrävande? För varför skulle man fråga i huvudtaget om man nu vet att det är så mycket mer att tänka på än färger? .... Jo f-n är det mer än så. Som jag sa tidigare... är det något man bör hålla sig bort från är det just badkar, vatten och el.......
Och på frågan varför inte någon ger konstruktiva råd? Oj man tycker att 'vet du inte så låt bli'. Definitivt i detta fall....... Och det har sagts ett antal gånger så varför fortsätta..??
Du kan lika gärna ge TS en "hårtork och slänga i karet"
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Då tolkar du mitt inlägg precis rvärtom mot vad jag menade.
Jo, jag noterade att TS redan fått rådet att låta bli, men jag tänkte att om det är flera som säger samma sak så förstår han att vi verkligen menar det.Steamboy skrev:
Och jag hade inte för avsikt att vara vare sig dum, dryg eller paragrafryttare, utan snarare att rädda livet på TS och hans familj.