Jag behöver ingen hjälp.
Faan va komplicerat det skall va att skriva ett nytt inlägg..

Börjar med att skriva att en 30min. dusch kostar drivenergin till en cirkpump. Det är inte så dyrt, kan dra det till att duscha en timme för en spottstyver. Allt beroende på hur man har byggt systemet. Där är inte alltid de de stora drakarna så duktiga...

Vad är din fråga?

Njaa, ingen fråga.
Trodde att påståendet "Börjar med att skriva att en 30min. dusch kostar drivenergin till en cirkpump."
Skulle skapa ett intresse, men tyvärr. Antingen fattar inte folk eller så har de så bra ställt så att de inte behöver bry sig om ducsh-kostnader, eller tom värmekostnader. De hör ju ihop.

Mera ett påstående som jag trodde att jag skulle få frågor om. Tyvärr så misstolkades inlägget.
Om jag skriver att våran bergvärmepump har varit avstängd sedan slutet av Maj, skulle ha kunnat stänga av den tidigare. Trots detta så har vi haft varmvatten så det räcker och blir över. Det börjar redan i slutet av Februari när solen kommer upp lite högre över horisonten, sval o klar luft. Redan här så börjar solen avlasta Bergvärmepumpen. Ibland så händer det redan här att vi klarar oss ett dygn utan Bvp tack vare solen o 90 Vacumrör. Egenbyggd Acktank om 800l, byggd med tanke på bra skiktning. Det finns andra som byggt fiina acktankar med superbra skiktning..
Hus byggt 1930. Vi har ca 120m2 med källare och 50m2 garage. Håller grundvärme i källare och garage. Inköpt energimängd för värme och varmvatten < 2800kWh/år.
Tilläggsisolerat, FTX.

Utöver detta, egeninstallerad Panasonic llvp köpt från CitCop 2002. Bytt lager i inomhusdelen, keramiska från Biltema. Billigt o bra. Fungerar fortfarande. Används mest till att kyla numera om det blir för varmt.

Braskamin i vardagsrummet.

Det var det jag ville komma fram till lite kryptiskt om man är beredd att göra en massa själv, då kostar det inte så mycket och man lär sig en hel del.

Intressant. Att fånga solvärme i ackumulatortank var mycket populärare för några år sedan men nu sätter de flesta solceller för elproduktion istället. Hur har du konstruerat din solfångare och var är den placerad?

Jag har 3 sektioner om 30 vakumrör, totalt 90 st. på garagetaket. Köpta från Sfinx Solar. Söderifrån sett så är den placerad på garagetaket Norr om huset. Med hänsyn till min nordliga granne så monterades panelerna inte så högt upp på taket som var möjligt, för att skona grannen. Jag har inte konstruerat panelerna, utan jag har köpt dem färdiga, monterat dem själv, och fått ett väldigt bra resultat eftersom jag har isolerat vattenrören med minst 40mm rörskålar med aluminiumbeklädnad, utöver det över tak så är det rörskålar, dvs väldigt bra isolerat.
Om du vill diskutera isoleringens påverkan så kan du återkomma. Folk i regel fattar inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.